- Jeg har sjekket med flere medlemsbedrifter, leverandører og grossister og alle bekrefter at trenden videreføres, opplyser kommunikasjonsansvarlig hos kjeden Varme & Bad, Rita Horsdahl Jønsberg til www.vvs-forum.no.

Nye modeller øker salget
Det var i forbindelse med svineinfluensaen at salget av berøringsfritt virkelig skjøt fart. Det ble ekstra stort fokus på hygiene på offentlige steder og i hjemmet. Selv om fokuset er noe neddempet etter hvert, så øker altså likevel interessen for berøringsfrie armaturer.
- Det at vi har fått en rekke nye modeller i markedet har nok bidratt til økt salg. Kranene ser bedre ut designmessig og da blir forbrukeren mer interessert, sier Horsdahl Jønsberg.

- Men det er fortsatt det offentlige som er det største markedet?

- Ja, det stemmer. Hygieneaspektet er avgjørende og siden det er kommet nye regler og retningslinjer kreves det faktisk at slike produkter blir installert. Bevisstheten rundt de vann- og energibesparende egenskapene disse kranene har, er også økende i markedet.

Markant økning
Oras Armaturer har økt sin andel av berøringsfrie blandebatterier med 20 prosent siden 2010. Det er primært sykehus, idrettshaller, barnehager, restauranter og treningsstudioer som har vært kundene til Oras. Også Grohe melder om en markant økning i salget av berøringsfritt de to siste årene.

- Berøringsfritt er et spennende marked for våre medlemsbedrifter. Vi mener at produktutvikling, både på design og rimeligere modeller, vil bidra til ytterligere økt salg for medlemsbedriftene våre, sier kommunikasjonsansvarlig i Varme & Bad, Rite Horsdahl Jønsberg.

Brødrene Dahl har utarbeidet en egen brosjyre og DM som rørleggerne kan bruke i sitt salgsarbeid. Stadig flere ser altså at berøringsfritt har et stort markedspotensial og følgelig er produktene et satsingsområde for mange aktører.
Sjekk gjerne www.beroringsfritt.no for flere detaljer.