Dette er blant funnene i en representativ undersøkelse blant 2000 bedriftsledere gjort for Altinn – myndighetenes internettportal for enklere dialog med det offentlige.

– Altinn har skapt store samfunnsøkonomiske gevinster. Både myndigheter og næringsliv sparer store ressurser på elektronisk innlevering av skjemaer til det offentlige, sier Erik Fossum, direktør ved Brønnøysundregistrene, som har ansvaret for forvaltningen av Altinn-løsningen på vegne av de 21 etatene som pr. i dag deltar i samarbeidet.

Sterk vekst

På mindre enn tre år har andelen foretak og enheter som leverer skjemaer via Altinn gått opp fra 1 av 4 til 2 av 3. Blant bedriftslederne som kjenner til Altinn er det hele 86 prosent som har levert skjemaer via portalen.

– I Norge finnes nesten en halv million bedrifter. Når disse går fra å levere på papir til å levere elektronisk, snakker vi om en e-revolusjon med store effektivitetsgevinster, sier Fossum.

Det er i de minste bedriftene at flest oppgir at de bruker Altinn. Dette får stor effekt i et land med forholdsvis mange små bedrifter. Av landets 180.000 bedrifter som har ansatte, har over halvparten av disse mindre enn fem ansatte.

Fornøyde brukere

3 av 4 brukere mener at deres bedrift bruker mindre tid på offentlige skjemaer ved bruk av Altinn. Det er innenfor tjenesteytende næringer at flest oppgir at de sparer tid på Altinn.

– Det store flertallet av brukerne – 7 av 10 – sier at det er enkelt å bruke Altinn. Vi jobber kontinuerlig med å øke tilfredsheten og lanserte 15. oktober en ny og forbedret portal. Minst like viktig for oss er det at enda flere mener at det er sikkert å bruke Altinn, sier underdirektør Henning Andersson, som leder seksjonen som forvalter Altinn-løsningen ved Brønnøysundregistrene.

Forventningsfulle brukere

Brukerne ønsker at Altinn skal omfatte mer: 9 av 10 sier at samtlige offentlige skjemaer bør kunne innrapporteres gjennom Altinn. 8 av 10 ønsker også at informasjon om lover og regler er tilgjengelige i Altinn. Ønskene oppfylles langt på vei av den nye Altinn-portalen, som inneholder både regelverk og en nær komplett skjemakatalog for næringslivet.

Brukerne kjenner i økende grad til dialogfunksjonaliteten: Mens 22 prosent av brukerne kjente til denne i fjor, sier nå 30 prosent det samme. Det er også en økende andel av brukerne som har vært i kontakt med brukerservice hos Altinn – opp fra 18 prosent til 23 prosent på ett år. 8 av 10 av disse sier at de får raskt svar når de kontakter Altinn.

Noen fakta om Altinn:

Flere enn 2,2 millioner personer er registrert som brukere av Altinn

Over 400 000 bedrifter er brukere av Altinn

Flere enn 23 millioner skjemaer er sendt inn via Altinn siden starten våren 2004

21 etater samarbeider om å tilby skjemaer og tjenester i Altinn

75 prosent av alle næringsdrivende sender selvangivelse og mva-oppgavene elektronisk via Altinn

30. april i år suste det inn 12 selvangivelser pr. sekund mellom kl. 22 og 23 på kvelden

Altinn har innlogging på ulike sikkerhetsnivåer og elektronisk signatur ved innsending

Over 40 fagsystemleverandører har integrasjon mot Altinn, som tillater både innsending og signering direkte fra brukerens eget datasystem

Etatene kan sende meldinger direkte til brukerens eller bedriftens elektroniske postboks i Altinn. Eksempler er skatteoppgjør, svar på søknader, beskjed om årsregnskap er mottatt, etc.

Brukerne og bedriftene har sitt eget arkiv over innsendte skjemaer i Altinn, der for eksempel likningsskjemaer lagres i 10 år

Skjemaer kan legges i en arbeidsflyt, for eksempel til revisorgodkjenning, før innsending

Skjemaene i Altinn bygger på ELMER-retningslinjene for brukervennlig utforming av elektroniske skjemaer

Altinn inneholder funksjonalitet for varsling til brukeren når et nytt skjema er lagt inn i brukerens arbeidsliste eller en melding er kommet i brukerens elektroniske postboks

Altinn brukerservice ved Brønnøysundregistrene vil, i følge prognosen for 2007, svare på over 100 000 henvendelser fra brukerne, både på telefon og e-post