Konklusjonen hos Prognoscentret er at internett blir viktigere og viktigere for baderomsutstyr.

Internetts betydning for innkjøp av byggevarer har de siste årene blitt et hett diskusjonstema også i Sverige. En ny undersøkelse gjennomført av Prognoscentret viser at innkjøp over internett blir mer og er vanlig blant svenske husholdninger. Men hvilke varer som det handles, varer stort.

De svernsker selskapene Skånska byggvaror og Badoo begynte med internettsalg i begynnelsen av 2000-tallet. Nå finnes det mange nettsteder i Sverige som har et bredt utvalg av byggevarer.

Undersøkelsen viser at det først og fremst er baderomsprodukter som selges over internett. Nesten 20 prosent av alle badekar som husholdninger kjøper inn, kjøpes via internett, med blandebatterier hakk i hel. 65 prosent av slike kjøp skjer fra en webbutikk, mens resten er kjøpt gjennom en hjemmeside som er knyttet til en butikk eller varemerkets egen nettside.

Dette mener Prognoscentrum at skaper endringer i de tradisjonelle distribusjonsleddene der mange av webbutikkene handler sine produkter på en annen måte en de tradisjonelle forhandlere.

Hvorfor husholdninger velger mer og mer internett skal ifølge undersøkelsen være både pris og at det er enkelt.

Undersøkelsen viser også to andre ting, nemlig at de som er mest aktive til å bruke internett som innkjøpskanal er i alderen 30 til 35. Og husholdninger som ligger spredt utover i landet hvor det er lang avstand til byggevarehus, gjør oftere sine innkjøp over internett, enn de som har kort vei til en butikk.

Resultatet av undersøkelsen er en del av Prognoscentrets studie "Byggmonitorn", hvor 1000 mennesker hvert kvartal får spørsmål om blant annet egen oppussing i hjemmet og merkevarekjenning av produkter innen byggebransjen.

Det svenske Prognoscentret et et uavhengig analyseselskap som siden starten i 1978 har utviklet seg til å være Nordens ledende levearndør av høykvalitets markedsanalyser innen bygg, bolig og eiendomsmarkedet.