Dette er en tid da mange spør seg om de kanskje skal beholde den gamle bilen ett år til, og det samme gjelder de gamle baderomsmøblene. En av de leverandørene som merker kundenes nøling, er Foss Bad.

– Som så mange andre merker vi at kjøpefesten fra de siste årene er over, det er blitt et tøffere marked, sier administrerende direktør Tone Foss By i Foss Fabrikker AS. – Omsetningen i oktober og november var under budsjett, men 2008 blir nesten som 2007, som var et godt år. Omsetningen i 2007 var 107 millioner kroner.

– Vi selger hovedsakelig til rehabiliteringsmarkedet og kun gjennom grossist, opplyser Tone Foss By. – Det siste ser vi som en fordel fordi produktene er lett tilgjengelige.

– Er nordmenn opptatt av motetrender i badet?
– Trendene skifter fortere enn før, vi er mer designorientert og mer ”vindusshoppere”, men tyngden er ikke der. Ting tar tid, vi har hatt vår bestselger i mange år. Det er fremdeles hvitt som er mest etterspurt, men vi har også mye annet. Vi kom med mye nytt under VVS-dagene.

Siden starten i 1976 har Foss Bad hatt en jevn vekst og har lenge hatt posisjonen som Norges største leverandør av baderomsmøbler. Det krever atskillig mer for en produsent enn for en som bare forhandler.
– Vi har nylig investert flere millioner kroner i maskiner, og nå har vi på plass vår første robot. Vi må kunne alt fra produksjon til kundeoppfølging, som vi er veldig opptatt av, sier Tone Foss By.

Foss Fabrikker holder til på Birkeland, et fredelig sted et par mil fra Kristiansand. En sommerdag her kan du gå til bekken for å fiske laks, og i buskene ved travbanen utenfor fabrikken grynter et vietnamesisk svin fornøyd av sted. Ikke engang travhestene bryr seg om det. Bare roboten går for fullt.