Han har skrevet en dyptgående fagartikkel for VVS-Forum og denne publiseres her i morgen.

Mayer viser til et supermarked i Bayern hvor ventilasjonssystemet som er installert er et spesielt godt utgangspunkt for omorganisering av driften med intelligent styringsteknologi. Styringssystemet for oppvarming ble også modernisert, og oppvarmingen styres nå i samsvarer med det faktiske behovet.

- Når det gjelder styring av ventilasjonssystemer, skilles det mellom drift om dagen og drift om natten, påpeker han.

- Det stilles ulike krav til systemet avhengig av tiden på døgnet. På dagtid kan systemet sørge for luft med behagelig temperatur for opptil 500 kunder og ansatte hver time. Dette er i samsvar med IDA2-kravet til luftkvalitet innendørs. Om natten er det bare den påkrevde minimumstemperaturen som må overholdes. Luftkvaliteten trenger man ikke ta hensyn til, sier han til VVS-Forum.

Edgar Mayer, Product Manager hos CentraLine ved Honeywell GmbH.

- Behovsdrevet styring av luftmengden avhenger av avviket fra romtemperatur som styringssystemet registrerer, sier han.

- I den såkalte komfortsonen, der romtemperaturen er omtrent lik referansetemperaturen for rommet, tilføres bare små mengder frisk luft. Dette sparer energi. Hvis romtemperaturen er vesentlig lavere enn referansetemperaturen, varmes rommet opp, og luftstrømmen økes slik at temperaturen raskere kommer innenfor komfortsonen. Hvis romtemperaturen er vesentlig høyere enn referansetemperaturen, kjøles rommet ned, og luftstrømmen økes samtidig.

- Jo større avviket er fra referansetemperaturen for rommet, jo raskere går viften. Ved maksimalt tillatt avvik går viften med maksimal hastighet, og supermarkedet får så mye luft som mulig. Siden strømforbruket øker eksponentielt i forhold til viftehastigheten, er det viktig å bruke lavest mulig viftehastighet, samtidig som nødvendig driftsstatus og minsteverdi for utendørsluft må opprettholdes.

- Jo flere kunder og ansatte det er på supermarkedet, jo mer frisk luft trengs for å garantere at luftkvaliteten er god og at kundene har det bra. Antall kunder måles indirekte ved å måle CO2-nivået. Dette gjøres av CentraLines sensor, forteller Mayer.

I morgendagens fagartikkel skriver han mer detaljert om dette, blant annet at med varmegjenvinning sendes opptil 72 % av varme- og kjøleenergien tilbake i luftforsyningen, i stedet for at den slippes ut i miljøet sammen med avtrekksluften uten å bli utnyttet.

Han beskriver også hvordan referansetemperaturen justeres for å kompensere for sommer og vinter.

Fagartikkelen inneholder også oversiktelige illustrasjoner knyttet til Edgar Mayers tekst.

Les fagartikkelen som publiseres imorgen.

GI DIN KOMMENTAR HER: