Distriktsansvarlig Erik Hansen hos Villeroy & Boch Norge gleder seg over den svært gode responsen Subway 3.0-serien har fått. – Dette er bærekraft i praksis, sier han til VVSforum.

Unik spyleteknikk basert på bærekraft

- En husstand med fire personer sparer 19.700 liter rent vann årlig på toalettbesøk!

0

Villeroy & Boch synes det er dumt at unødvendig mye rent vann går rett i dass! Produsentens nye toalett Twistflush i Subway 3.0-serien, leveres med en helt ny og revolusjonerende spyleteknikk, og vil i følge produsenten spare en gjennomsnitts husstand 19.700 liter vann i året i forhold til de tradisjonelle toalettene. – Dette er et ledd i vår bærekraftstenkning, sier distriktsansvarlig Erik Hansen.

Den patenterte spyleteknikken med virvelkraft har fått navnet «TwistFlush», og som altså sparer vann hver gang den brukes. Hvordan produsenten har regnet ut at besparelsen er på 19.000 liter årlig, forklarer han slik:

– Utgangspunktet er at dette systemet garanterer at spylingen er så kraftig at man trenger bare å trykke én gang. Vår løsning bruker 4,5 liter på full spyling og 3 liter på halv. Om 4 personer i en husstand hadde brukt 6 liter for hver spyling – som ikke er uvanlig med en tradisjonelt toalett – og «trekker i snora» 5 ganger daglig, er regnestykket over besparelsen enkelt.

– 19.700 liter er veldig mye ut, og vi må huske på at vi snakker om rent drikkevann. Våre produkter er med andre ord et vesentlig bidrag til å redusere vannforbruk i husstanden.

Gjør effektivt rent
I tillegg til å spare på vannet, gjør metoden også skåla effektivt og hygienisk rent. Hemmeligheten ligger i den fysiske kraften i en kontrollert vannvirvel, som genererer et veldig sterkt trykk i den koniske skålen og spyler hele innsiden av toalettskålen. Samtidig er toalettskåla laget med bratte og superglatte vegger slik at det er vanskelig for smuss å sette seg fast.

– Den koniske utformingen gjør at tornadovirvelen ikke brytes, slik at hele flaten blir skyllet. Metoden ved å sende alt vannet samme vei, forhindrer også sprut, samt at den går stillere enn standard spyling som gjør den velegnet i leilighetskomplekser og andre lydutsatte miljøer.

Saken fortsetter under bildet:

– Mange har sikkert erfaring med at det legger seg renner av urin i toalettskåla fordi vannet ikke skyller over hele flaten, som man må skrubbe vekk med toalettbørste – og gjerne spyle enda en gang. Denne er så effektiv at toalettbørsten nærmest blir overflødig.

Han trekker også fram at skåla ikke har en kant som en hygienisk fordel. Overflater med CeramicPlus og AntiBac gjør det enda renere, og som i følge produsenten reduserer bakterieveksten med 99,9 prosent.

Med andre ord bruker TwistFlush vannet mye mer effektivt og dermed sparer dyrebart vann hver gang toalettet blir brukt, samt at man klarer seg med mindre rengjøring. Dette er å ivareta dyrebare ressurser og bærekraft i praksis, påpeker Hansen.

Har truffet godt
– I en tid hvor svært mye handler nettopp om bærekraft, kunne vi ikke truffet markedet bedre med det nye toalettet i Subway 3.0-serien enn akkurat nå. I tillegg er den vegghengt og har en lekker og tidløs design mange trykker til sitt bryst. Så dette er et svært takknemlig produkt å vise fram.

De forsto raskt at serien etterhvert vil bli en naturlig arvtaker til 2.0, som har vært – og er – en bestselger.

– Da vi presenterte den for markedet, gikk det ikke lang tid før de første bestillingene fra grossistene rant inn. Vanligvis avventer de til eventuell etterspørsel hos sine kunder. Det viser hvor stor tro de har på produktet. Det er ikke gitt at markedet responderer så bra umiddelbart. Men desto mer gøy er det når det skjer!

Eget brand
Subway-serien som inneholder møbler, servanter, og toaletter, ble lansert første gang i 2004, og er et eget, innarbeidet brand hos Villeroy & Boch. Hele tiden har den ligget i forkant innen design og funksjonalitet, som andre produsenter senere har etterlignet.

– Forbrukerne og rørleggerne vet at det ikke er noe risiko å velge Subway-produkter. Designet og funksjonaliteten er populært, og vi er for lengst blitt kjent for vår høye kvalitet. Nå tar vi også bærekraftbegrepet til et nytt nivå på vegne av brukerne!