- Den digitale revolusjonen har endret lokale handlevaner til globale, og nye generasjoner vil ha andre tilnærminger til handel enn oss, sier fagdirektør Bror William Stende i Virke

– Vil fokusere på VVS-bransjen i et forbrukerperspektiv

Bror William Stende er foreleser på VVSforums seminar 19.november:

0

– Forbrukernes handlevaner er i endring. Det må også rørbransjen ta inn over seg, sier Bror William Stende, direktør for faghandel i Virke. Bror er en av foredragsholderne under VVSforums seminar «Rørbransjen 2021» på Scandic Oslo Airport på Gardermoen 19. november, og vil ha et forbrukerperspektiv på sitt innlegg.

 Det er mer enn 7.000 medlemmer i Virke faghandel, og omfatter bransjer som klær, sko, møbler, interiør, bøker, leker, bredt vareutvalg, optikk og sport. Stende har jobbet i Virke siden 2008 og jobber for bedre rammebetingelser for norsk handel. Han har lang erfaring fra motebransjen etter å ha jobbet i Norges Tekstilforbund og som daglig leder av bladet Tekstilforum. I Virke leder han styret for faghandel og styret for sko og tekstil. Han er også daglig leder av Norges Urgrossistforening og faglig ansvarlig for Handelskonferansen.

Samme utfordringer
Han ser mange av de samme utfordringene i rørbransjen som for egne medlemmer. En av de største truslene som reiser seg i horisonten, er Amazons fysiske inntreden på det nordiske markedet. E-handel-giganten, som er kjent for sitt enorme utvalg, raske levering og lave priser, har bekreftet at den vil etablere seg i Sverige om kort tid med egen nettside, lager og et fullstendig detaljhandelstilbud.

Det vil få konsekvenser også for norsk varehandel, spesielt når vi vet at nordmenn har blitt mer positive til å handle på nett under koronapandemien.

– Man kan ikke lukke øynene for Amazons offensiv, men heller tenke hvilke muligheter den gir. Ikke minst at det gir norske merkevarer en mulighet til å nå ut til hele verden og få flere kanaler og bedre logistikk gjennom å benytte Amazons plattform og kanaler.

– Men det er klart det er en utfordring for de fleste gjennom økt konkurranse. Som igjen betyr at de norske bedriftene må heve standarden på egne betingelser og leveranser.

Global handel
Nettopp denne dreiningen i handlevanene, vil være et sentralt tema i Stendes innlegg under VVSforums seminar.

– Den digitale revolusjonen har endret lokale handlevaner til globale, og nye generasjoner vil ha andre tilnærminger til handel enn oss. Et handlemønster som hele tiden er i endring, og som jeg er opptatt av i mitt daglige virke, sier han.

Påmelding til seminaret den 19.november  kan gjøres nederst i artikkelen om seminaret som du finner ved å klikke her