Bademiljøs markedssjef Jørgen Baardson ( t.h) forteller at kjeden har stort fokus på innovasjon, og har stor tro på at den nye kontaktflaten med kundene vil gi økt trafikk for medlemmenene. Tone Mella (fra venstre), Hilde Øren Myhre, og Mailén Ophus (prosjektleder) har sittet i førersetet for selve utviklingen av den nye plattformen.

Bademiljø lanserer ny plattform for kundekontakt

– Nå har vi senket terskelen ytterligere mellom oss og kundene. Vi lanserer en kommunikasjonsplattform som skal knytte kundene enda nærmere medlemsbedriftene, sier markedssjef Jørgen Baardson.

0

Det er ikke mange månedene siden Bademiljø, som den første rørleggerkjeden i landet, tok i bruk det digitale verktøyet Motimate for at medlemmene kan oppdatere seg faglig. Nå er de igjen aktuelle med en nyvinning, denne gangen med en kommunikasjonsplattform som skal knytte kundene enda nærmere medlemsbedriftene.

– Å være innovative er en av kjerneverdiene våre og skal styrke posisjonen som den ledende rørleggerkjeden, sier markedssjef Jørgen Baardson til VVSforum.

Tung digital satsing
Det er stor konkurranse både innenfor og utenfor rørbransjen, og en stor grad av bransjeglidning. Dette er en virkelighet Bademiljø har rigget seg til å møte gjennom en tung digital stasing.

– Med denne nye bestillingstjenesten kan forbrukeren bestille designer og/eller rørlegger via nettsiden bademiljo.no kun med noen få tastetrykk, forteller han.

Jørgen minner om at folk flest – kundene  – har travle dager, og utgangspunktet har derfor vært hvordan de kan gjøre det lettere å komme i kontakt med kjeden for å få utført det de ønsker.

– Det kan være å fikse en kran som drypper, at de ønsker en ny servant eller de vil  totalrenovering av badet. Vi setter alltid forbrukerne i fokus og gjør de grep vi kan for å gjøre det enklest mulig for dem. Slik er tankegangen vår.

Bruker telefonen mer
For å utvikle det nye digitale verktøyet i tråd med virkeligheten i markedet, benyttet Bademiljø interne unge folk med andre perspektiver og ny og viktig kompetanse som mange av oss andre ikke har.

– De unge er en del av den digital kompetanse og forbrukerinnsikten og vil gjerne booke ting på nettet eller sende sms-er og bruker telefonen mer enn noen gang.

– Men det er samtidig et interessant paradoks at vi bruker telefonen mindre enn noen gang til å ringe. Spesielt de unge kvier seg nesten for å snakke i telefonen, da skal vi selvsagt ta hensyn til det.

Når kundene har klikket seg inn på kontaktskjemaet og beskrevet situasjonen og behovet, samt fylt inn navn og adresse, vil det komme opp en kartfunksjon som viser den nærmeste Bademiljø-rørleggeren.

– Men det er opp til kundene å velge hvem de ønsker å benytte. Det kan være at man har en god relasjon til noen andre Bademiljø-rørleggere, at henvendelsen gjelder hytta eller lignende.

Kundene kan også knipse et bilde og enkelt laste det opp som et vedlegg i de tilfeller dette er ønskelig, og de velger om det er ønskelig å bli kontaktet enten på telefon eller e-post. Kundene kan også velge mellom inntil tre alternative dager som måtte passe for å bli kontaktet.

– Når man har trykket ”send”, er vi skikkelig i gang – og har fått ned terskelen mellom oss og kunden.

Rørleggeren tar deretter kontakt med kunden for å avdekke behovet, som er en viktig del av forløpet.

Godt mottatt
– Det er ikke alltid kundene er klar over hva som er behovet når de bestemmer seg for å kontakte en fagmann, men den kompetansen har våre medlemmer og kan bistå på beste måte. Om kunden har krysset av for at han eller hun  trenger en baderomsdesigner, men egentlig bare ønsker å bytte en baderomsmøbel, trenger vedkommende ikke bruke en time på en designer. Skal kunden derimot totalrenovere badet, er det smart å starte med en dialog med en som kan gi faglige råd om design og interiør, moter og trender osv.

– Kompetanse er selve kjernen i Bademiljø, på denne måten tilgjengeliggjør vi den for kundene, sier Jørgen og gleder seg stort over måten medlemmene omfavnet løsningen da den ble vist under samlingen ”Best på bad”.

– Kjempepositivt! fastslår han.

Tre kjerneverdier
Bademiljø har tre kjerneverdier. I tillegg til innovasjon, som allerede er nevnt, handler det om å være tydelig og lønnsomhetsorientert.

Jørgen er ikke i tvil om at dette nye verktøyet berører alle tre punktene.

– Nytenking og innovasjon er avgjørende for at vi skal kunne forsvare vår posisjon som den ledende rørleggerkjeden og vi må være tydelige både i kommunikasjonen internt og med kundene for å kunne lykkes. Når ”herr og fru Hansen” kan kontakte oss når det passer for dem og på en måte de er bekvemme med, vil det gi oss flere kunder. Og flere kunder er lønnsomt, resonnerer han.

– I sum ivaretar vi vår visjon om at vi skal bli anbefalt i markedet, det er den sterkeste indikatoren en rørlegger eller en kjede kan få på at ting gjøres riktig: Snakk med Bademiljø, så ordner det seg!

Jørgen har klokkertro på at investeringen i denne nye kommunikasjonsformen skal gi god avkastning.

– Helt klart, ellers hadde vi ikke gjort det. Og det er også moro at vi nå kan gå ut og fortelle om våre 180 baderomsdesignere.

Startet i sommer
Konseptutviklingen og arbeidet med løsningen startet i fjor sommer og har siden vært gjennom workshops og uttestinger. Jørgen har hatt ansvaret for prosessen, men trekker raskt fram Mailén Ophus (prosjektleder), Hilde Øren Myhre og Tone Mella som har sittet i førersetet for selve utviklingen.

– Sammen har vi skapt løsningen som vil kreere og lede økt trafikk til våre medlemmer, og som nå er blitt integrert i Bademiljøs digitale univers. Dette er en stor nyhet for oss, understreker han.

På spørsmålet om han er redd andre aktører vil kopiere løsningen, svarer han slik:

– Nei, overhode ikke. At andre kopierer våre suksesser, må vi tåle selv om vi kan synes det er litt kjipt til å begynne med. Det er litt av vår rolle og vårt ansvar som en ledende aktør å skape verdier som kommer hele bransjen til gode. At vi blir kopiert, er jo det beste skussmålet på at vi har lykkes.

– Og når de andre kommer etter med sine kopier, er vi allerede i gang med nye, framtidsrettede prosjekter!