- Bestillerkompetanse er viktig, er administrerende direktør hos Belimo Automation, nå applikasjons- og produktrådgiver Johan Brevik,As og tidligere administrerende dirketør, nåværende applikasjons- og produktrådgiver enige om.

– Rådgiverne må prioritere kontakt med utstyrsleverandører for å få oppdaterte råd

– Vi mener det blir viktigere og viktigere for eiendomsselskapene å skaffe seg bestillerkompetanse, orientere seg om tilgjengelig teknologi og hvilke energibærere de ønsker å benytte i sine bygg. Rådgiverne må prioritere kontakt med utstyrsleverandørene hvis de skal kunne gi oppdaterte råd til sine klienter, sier Karin M. Jensen, administrerende direktør hos Belimo Automation Norge AS.

0

– Vi mener det blir viktigere og viktigere for eiendomsselskapene å skaffe seg bestillerkompetanse, orientere seg om tilgjengelig teknologi og hvilke energibærere de ønsker å benytte i sine bygg. Rådgiverne må prioritere kontakt med utstyrsleverandørene hvis de skal kunne gi oppdaterte råd til sine klienter, sier Karin M. Jensen, administrerende direktør hos Belimo Automation Norge AS.

Hun påpeker at automatisering av bygg blir stadig viktigere for å kunne drifte optimalt under alle belastningsforhold.

Karin Jensen: – Vi er en komponentleverandør som må holde oss oppdatert på egen teknologi.

– Driftspersonell har ofte ansvar for flere bygg og må derfor ha effektive varslingssystemer når feil oppstår, slik at de raskt kan iverksette nødvendig tiltak. Også tilgang til effektive tilstandsrapporter, statistikker etc. som gjør dem i stand til å analysere endringer i energiforbruket, blir stadig viktigere for å kunne tune anlegget optimalt og velge de rimeligste energikildene til enhver tid, sier Jensen.

Belimo Automation Norge As er datterselskap av Sveitsiske Belimo Automation AG, og omsatte i 2018 for 35 millioner kroner med åtte ansatte. Karin Jensen signaliserer at veksten i inneværende år vil bli kraftig.

– Ved vårt kontor i Oslo har vi eget demorom hvor vi kan vise våre nye og innovative produkter og ikke minst gi opplæring til våre kunder i produkter og verktøy for å få en enklere hverdag. Her har vi også vårt kontor for teknisk support, sier hun.

– Holder oss oppdatert på teknologien

– I hvilken grad satser selskapet på miljø rundt ITB/bygningsautomatisering? 

– Vi er en komponentleverandør som må holde oss oppdatert på egen teknologi. Denne er i rivende utvikling, og da må vi forstå hva markedet etterspør. Serviceinnstilte, dyktige og dedikerte medarbeidere er viktig for at vi skal kunne lykkes. Våre medarbeidere får grunnleggende kursing og følges opp med kurs i ny teknologi etterhvert som vi introduserer dette til markedet.

– Vi kurses internt, følger med i bransjeforeninger og media. Vi holder foredrag og arrangerer kurs for våre kunder og samarbeidspartnere, legger Jensen til.

-Og da som en salgsbedrift ønsker vi å komme tidlig inn i prosjekteringsfasen for at løsningene skal konstrueres med våre produkter for å oppnå effektiviseringsgevinst i alle faser; prosjektering, dimensjonering, innkjøp, montering igangkjøring og drifting.Utstyrsleverandørene må inviteres inn i samhandlingsprosessene

Hun er tydelig på at utstyrsleverandørene må inviteres inn i samhandlingsprosessene slik at alle fag tidlig ser hvilke konsekvenser utstyrsvalget får for de forskjellige fagene og hvordan det påvirker sluttsummen på prosjektet.

– Prosjekteier må være en pådriver for å starte slike prosesser, slår hun fast.

– Hvor viktig er ITB/ bygningsautomatisering ved oppgradering av eksisterende bygg? 

– Når bygg skal oppgraderes vil valg av automatikkløsninger ha stor betydning for pris og tidsbruket fra start til ferdig anlegg.

– Hvilke produkter opplever dere at markedet viser ny interesse for? 

– Vi har opplevde økende interesse for trykkuavhengige reguleringsventiler, særlig de som kan kommunisere enkelt og effektivt. Vi vil fortsette å fokusere på denne type produkter, svarer Karin M. Jensen til slutt.