Illustrasjonsfoto. Avinor

Ø.M. Fjeld skal bygge nytt terminalbygg på Gardermoen

Avinor Oslo lufthavn og Ø.M. Fjeld signerte nylig entreprisekontrakt om utvidelse av terminalbygget for Non-Schengen-trafikk. Hovedentreprisen gjelder råbygg og tett bygg, og kontraktssummen er 241,6 millioner kroner. Byggearbeidene starter allerede i løpet av høsten.

0

–  Dette er et omfattende og krevende prosjekt, og vi setter naturligvis stor pris på tilliten fra Avinor. Ø.M. Fjeld har utført ulike byggeoppdrag på Oslo lufthavn mer eller mindre sammenhengende siden 1995, og våre erfarne prosjekt- og byggeplassledere kjenner de spesielle utfordringer rundt flyplassen svært godt. Byggherren stiller forståelig nok strenge krav til planlegging og organisering for å sikre en stabil drift av flyplassen under byggeperioden, men vi er godt forberedt og stiller et team som både har lang og solid erfaring med å bygge flyplass, forsikrer adm dir Kjell Bjarte Kvinge i Ø. M. Fjeld.

–  Ø.M Fjeld leverte det beste anbudet og vi ser frem til å jobbe med en profesjonell aktør som vi har tillit til at vil levere i henhold til våre krav, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen ved Oslo lufthavn.

Saken fortsetter under bildet:

Avtalen om bygging av utvidet Non-Scengen-terminal ble nylig signert av lufthavndirektør Stine Ramstad Westby og administrerende direktør Kjell Bjarte Kvinge i Ø.M. Fjeld.

Bakgrunnen for oppdraget er behovet for å utvide områdene etter passkontrollen, og det planlagte tilbygget vil være på 29.000 m2, hvorav råbyggentreprisen omfatter 18.000 m2. Bygget har et fotavtrykk på 5700 m2. Bygget skal bestå av fem plan, og vil etter hvert bli omkranset av fem nye flyoppstillingsplasser med passasjerbroer og fastpunkter. Samarbeidspartnere for arbeidene med innredning, faste passasjerbroer og rigg/drift er ikke valgt ennå.

Driften av flyplassen skal gå som normalt under byggeperioden. Utvidelsen skal være ferdigstilt våren 2022.

– Vi er veldig glad for å ha vunnet denne konkurransen etter en spennende tilbuds- og forhandlingsfase. Vi kommer til en ferdig kjeller, og kan dermed gå raskt i gang med oppføringen av vegger og tak. Det er liten tvil om at dette er et krevende prosjekt med blant annet en spesiell fasadeløsning som forutsetter god organisering og inngående kjennskap til de mange spesielle hensynene som kreves ved bygging på en flyplass som skal være i full drift. Vår prosjektleder, Anton Hagaløkken, har 20 års erfaring som prosjektleder ved hovedflyplassen, og han vet bedre enn de fleste hvordan byggeprosessen kan gjennomføres så smidig og «usynlig» som mulig. Han får også med seg en bredt sammensatt byggeledelse med stor erfaring, opplyser Ole Johan Krog, regionleder ved Ø.M. Fjeld Romerike.