- Vi er trolig den eneste kjeden som ikke reklamerer med at ”vi er størst”. Andre kan si at de er flest eller mest sier Comfort sjefen Knut Stand Jacobsen.

Fremdeles comfortabelt i kjeden

07.10.09: Også Comfort-Kjeden merker litt til finanskrisen, men litt nedgang er mest en tilpasning til det normale etter høy vekst og litt rydding i medlemsmassen.

0

Det sier administrerende direktør Knut Strand Jacobsen i Comfort-Kjeden, han er ikke veldig bekymret.
– Første halvår ga en nedgang på cirka ti prosent. Det var som forventet, det skaper ingen problemer, og det betyr at vi vant makedsandeler. Comfort-Kjeden hadde i fjor en totalomsetning på over 1, 8 milliarder. Det var rekord, og den blir neppe slått i år, sier Strand Jacobsen til VVS-forum. – Men vi har det bra og venter gode bunnlinjer også i år.

– Det mange ikke er klar over, er at Comfort mer er installasjonsbedrifter enn bare service- og varehandelsvirksomheter, opplyser Strand Jacobsen. – Installasjon utgjør mer enn en milliard kroner av kjedens omsetning, og de profesjonelle kundene utgjør omtrent halvparten av kundemassen. Vi blir antakelig sett på som en produktsalgkjede til forbrukere, men butikksalget utgjør i gjennomsnitt bare 25 prosent av totalsalget. Resten av varesalget er i forbindelse med installasjonsoppdrag, en brorpart av dette i bedriftsmarkedet.

”Lille speil på veggen der, hvem er vakrest i landet her”, spør den onde dronningen i Snøhvit og de syv dvergene. Hvilket svar ville hun fått hvis hun hadde spurt om hvem som var størst?
Knut Strand Jacobsen er ikke i tvil: Vi er trolig den eneste kjeden som ikke reklamerer med at ”vi er størst”. Andre kan si at de er flest eller mest. Men Comfort er den kjeden som har mest solide, erfarne og homogene medlemsbedrifter.Vi har holdt på lengst, har prøvd det meste og vi har i dag «flest verktøy i verktøykassen». Det betyr at vi går foran, og det fortsetter vi med etterhvert som de andre kjedene tar etter våre tiltak. Det være seg på markedssiden, i butikkutvikling, i logistikken eller i sortimentet