Butikksjef Heidi Asbjørnsen hos Tempe VVS i Trondhiem stiller spørsmålstegn om rørleggerne ikke er interessert i mersalg ovenfor forbrukerkundene. - Det snakkes mye om oppsalg av tekniske løsninger i hus, men når vi kommer til synlige produkter så virker det som interessen avtar hos mange av dagens rørleggere.

Asbjørnsen forteller at de har mange eksempler på kunder som kommer til butikken på Tempe i Trondheim og bestiller innbygningsløsninger, men blir stoppet av rørlegger når det skal monteres, da rørlegger foretrekker standard, utenpåliggende dusj i stedet.

Frustrerte kunder
- Vi har stusset over dette i lengre tid, og har derfor gjort noen undersøkelser rundt disse sakene. Det viser seg faktisk at det nesten uten unntak handler om at rørlegger ikke "orker" å gjøre en større installasjonsjobb, i tillegg til at veggen eventuelt må lektes ut. Da er det enklere å bare montere en standard utenpåliggende dusj. Tilbake står kunden, fortvilet og frustrert over å ikke har fått oppfylt sine ønsker, sier Asbjørnsen.

- Vi hadde nylig en kunde som ønsket seg en Grohe kjøkkenkran, men rørleggeren nektet å selge henne denne, grunnet personlige holdninger mot kanalstrategien Grohe har valgt. Igjen står vi overfor en frustrert kunde som ønsker et spesielt produkt, men er redd for å si i mot rørleggeren. Kunden kom til oss, og fikk naturligvis både kranen hun ønsket seg og hjelp til montering.

Asbjørnsen forteller videre at de også har kunder som har kjøpt produkter på nett, og fått beskjed av rørlegger at produkter på nett ikke er godkjente for det norske markedet, og derfor vil de ikke ta jobben med installering.
- I disse tilfellene snakker vi om direkte feilinformering fra rørleggere, da produktene både er godkjente i Norge og innehar de samme garantivilkår som produktene rørleggeren selv selger. Når det angår produkter er leverandøren ansvarlig for reklamasjoner og produktfeil, uavhengig av hvor produktene er kjøpt. Når det gjelder installering så er det rørleggerens ansvar at dette blir utført i henhold til leverandørens installasjonsveiledning og bransjens retningslinjer. Altså, ved produktfeil havner garantisaken til syvende og sist uansett hos produsenten.

Rørleggerens makt trues
Butikksjefen i Tempe VVS mener det er naivt å tro at rørleggerens makt slik den er demonstrert i eksemplene over vil vedvare i tiden fremover.
- Vi vet at e-commerce og DIY er kanaler som vokser i svært høy hastighet, og at det bare er spørsmål om tid før Amazon kommer til landet. Kundene vil selv bestemme hvor de kjøper produktene, men når det kommer til installering er de avhengige av profesjonell kompetanse. Utviklingen av synlig VVS preges av tekniske innovasjoner som krever økt kompetanse hos rørlegger. Dette har vi allerede sett i elektrobransjen med IoT (Internet of Things) og Smarthus løsninger de siste årene. Når det selges 30 stk. GROHE Sensia Arena dusjtoaletter på kampanje hos Tempe VVS, så betyr det 30 installeringsjobber for en villig rørlegger. Disse jobbene faktureres i snitt i underkant av 10.000 kr per jobb. Når kunden ønsker en innebygd løsning, så krever det naturligvis flere timers arbeid enn ved montering av utenpåliggende løsninger – igjen, flere timer til en villig og kompetent rørlegger, poengterer hun.
- Og mens man gjør disse jobbene, er det jo ingenting i veien for å tilby kunden andre komplementerende tjenester og produkter han kanskje ikke har tenkt på? Hva med for eksempel vannsikkerhetssystemer eller skreddersydde serviceavtaler på produkter kunden har installert?

Tempe VVS har bevist valgt Grohe som samarbeidspartner på grunn av  Grohes satsning på innovasjoner og fremtidsrettede løsninger.
- Vi ser ikke e-commerce eller DIY som en trussel, men tvert om som en mulighet for flere og mer komplekse jobber ved siden av produktene vi også selger i butikk og på nett, legger Asbjørnsen til.  Tempe VVS har rørleggere og byggmestere som gjerne tar jobben og oppfyller kundens ønsker. Gode samarbeidspartnere som Grohe stiller gladelig opp med kurs og opplæring, slik at våre rørleggere ikke skal kvie seg for de større, og dyrere oppdragene. Dette er fremtiden og det er kunden som bestemmer, avslutter Asbjørnsen med et smil.