Onninen, som selv startet netthandel med VVS-produkter for relativt kort tid siden, men som ikke kan sammenlignes med PlussVVS.no, er mest opptatt av at aktørene i markedet er seriøse.

- Det er viktig at vi har seriøse aktører som veileder og ikke villeder forbrukeren, sier segmentdirektør VVS i Onninen, Per Erik Strand til ww.vvsforum.no.
Per Erik Strand påpeker at PlussVVS.no markedsfører sine priser med en av kjedens veiledende priser og at denne type markedsføring er man ikke vant med i VVS-bransjen.
- Så langt dette er lovlig markedsføring, så kan ikke vi få stoppet dette, sier Strand.

Markedskreftene
Onninen-direktører legger til at det er ikke korrekt å sammenligne Onninen med nyetablerte PlussVVS.no, for sistnevnte selger til forbruker og bruker mye energi på markedsføring i mot nettopp forbrukerne.
- Vår markedsføring derimot går på å gjøre rørleggerne mer effektive og derigjennom gi dem større fortjeneste. I tillegg er prisene gode.

- Men konkurransen øker?
- Ja, det gjør den og vi er selvsagt klar over våre konkurrenter. De andre grossistene følger nøye med og prøver så godt de kan å gi oss konkurranse, men det er slik markedskreftene skal fungere, sier Onninens Per Erik Strand.

Fri konkurranse
Trond Frigaard hos Pluss VVS.no sier til www.vvsforum at han er overveldet over alle reaksjonene som har kommet og hans det er hyggelig at alle henvendelsene utelukkende er av positiv karakter.
- Folk syns åpenbart at det er viktig at det skal være fri konkurranse og at varene skal gjøres tilgjengelig for forbrukerne til den prisen som det egentlig skal koste. Det er viktig at bransjen utvikler seg og ikke har mange fordyrende mellomledd, sier Frigaard.

Bortsett fra Hafa AS er det ingen andre produsenter som har sagt opp sine avtaler med PlussVVS.no.
- Du klaget på markedsmakt, mens vvskupp. no sier at dette er helt ukjent  for dem. Kan det ha noe med å gjøre at de anses som små og ufarlige i denne sammenhengen?

- Jeg vil ikke ha noen formening om hvordan de blir oppfattet i markedet, sier Trond Frigaard.