Han mener at dette forteller at bedriften legger mye vekt på at alle skal trives på jobben, og også ha fritidstilbud. Dette gjør at folk får lang fartstid her, mener han.

Bedriften ønsket å redusere sykefraværet, og kjøpte ett årsabonnement til de ansatte hos treningsstudioet Elexia. Her skulle helsa få positive løft.

- Faktisk viste det seg ikke å fungere. Men de ansatte likte ordningen så vi har fortsatt med den som et sosialt tiltak, sier Thollefsen med et smil.

Det blir arrangert store tilstelninger for ansatte på uteplassen ved lokalene på Bryn, et ansattefond eier leilighet på Nesbyen til fri disposisjon, like ved skianlegget og i mange år har det vært en skyteklubb i bedriften.

- Her er det mest eldre medlemmer. De yngre er ikke så interessert i sporten, er vel ikke så skyteglad, sier han.

Bedriften har alltid vært organisert i NHO og ansatte har sine organisasjoner. Noe som er en selvfølge og fin balanse og gir godt samarbeid, mener Thollefsen. Han sitter for øvrig i styret i NRL – Norske Rørleggerbedrifters Landsforening.

Om C. M. Mathiesen & Co er behandler ansatte på en fin måte, så påpeker Thollefsen at bedriften driver lite av det som kalles kundebehandling. - Vi driver veldig lite med det. Burde vært flinkere. Men vi er bedre på direkte kundekontakt. Uten behandling, bemerker han.

- Vil liker å være til stede der det skjer noe.

Han synes allikevel det er gått altfor langt i å jakte på bedrifter som driver kundebehandling. Det burde være lov å drive relasjonsbygging, mener han.

- I NHO har vi gått igjennom konkurranseloven, og den er helt ekstrem å forholde seg til. Vi skal følge alt til punkt og prikke, men det er ikke alltid lett å forstå hvor grensene går.

- Når en ansatt i en bedrift møter en kunde på fritiden, skal det altså ikke kunne prates fag, påpeker han.

C. M. Mathiesen & Co AS er en gammel norsk bedrift fra 1875, og med Trond Dahl Pedersen som 3. generasjon eier. Og bedriften vil forbli familieeid i all fremtid, mener Thollefsen.

Tidligere C. M. Mathiesen & Co AS grossist, nå strømlinjeformet som kun rørleggerentreprenør. Det var på 1990-tallet at grossistvirksomheten ble solgt ut til Brødrene Dahl.

- Vi har den policy å være omtrent på den størrelsen vi er i dag, med ca 70 ansatte, 78-80 millioner i omsetning.

Les også:

- Mye å ta tak i, i VVS-bransjen
- Grossister har for mye makt