- Rørleggerbutikkene er etter vår oppfatning dyktige til å finne løsninger som kunden blir fornøyd med. Vi tenker ofte i stilarter og setter sammen møbler, sanitærutstyr, fliser og armaturer som harmonerer, slik at kundene blir fornøyd, selv om badet ikke får egen ”merkelapp”, sier han til vvsforum.

Stor serviceinnstilling
Magnussen kjenner seg ikke igjen i det som fremkommer i artikkelen om at rørleggerbransjen må bli flinkere. Et bad er dessuten ulikt et kjøkken, det er flere tekniske behov som er viktige, og som man må ha under kontroll først.

Som forretning er en rørlegger også nødt til å forholde seg til mange flere sterke merkevarer og heller selv sy dette sammen, det gjøres som kjent ved å lage mange ulike utstillinger i forretningen.

Selv om man ikke har merkevarer på bad, vet en rørlegger hva folk mener når de sier ”Nostalgisk”. Selve utvelgelsen av møbler - dusjløsinger - armatur - porselen etc, blir det lagt mye tid og arbeid i.
- Men det tekniske hører med, vi leser til stadighet om bad som ikke har vært gjort i henhold til standardene og hvor lekkasjer skjer. Derfor er vi opptatt av å formidle kunnskap og trygghet om de varer og tjenester vi leverer, legger han til.

Vi er merkevaren
Kjøkkenet er så klart blitt et "in -sted" og det er også badet blitt. Men det koster. Den vanlige mann i gata må foreta valg og prioriteringer. Det finnes en gruppe som har nok penger og kjøper det man ønsker. Men i like stor grad finnes det i dag et kjempebra vareutvalg fra leverandører i segmentet til "den vanlige mann i gata" .

- Det nevnes ord som helhetstanker for baderommet. Det nettopp derfor vi i VVS bransjen blir kontaktet av kunden. Vi kjører prosessen fra håndverkeren starter til do rullen henger på plass, så heller ikke her kjenner vi oss igjen, sier Røe Magnussen, som fort fant ut da han begynte i bransjen at det er andre parametre som gjelder.

- Her satser vi på kvalitet og merkevarebygging rundt firmaet – håndverkeren for eksempel bad levert av Tempe VVS Senter. Da har vi kanskje brukt 6 forskjellige leverandører, og jeg er sikker på at kunden har lært seg noen nye ord og begreper som de ivrig forteller til sine naboer og venner. Det er da vi har gjort vår merkevarebygging, sier han.

Ingen stor sprekk
Rørlegger sprekken eksisterer hos enkelte, men slik Røe Magnussen kjenner bransjen har rørleggere som er hjemme hos folk høy yrkesstolthet, og er ivrig etter å få kunden fornøyd.

Utfordringen i bransjen ligger nok heller i at man fremstår som attraktiv og spennende, å rekruttere og inspirere lærlinger til å forstå kunde fokuset. At det er store mulighet i high-end markedet er han enig i. Men påpeker at det er i "det vanlige mann i gata" - markedet de største pengene ligger.
- Vi i Trondheim hos Tempe VVS Senter As levere 8-10 % av vår omsetning på baderomsmøbler i dette high-end markedet, sier han.

Dessverre oppleves det ofte at interiørarkitektene er med på å pushe kundene inn i løsninger som er komplett umulige og ikke realistiske av hva som er mulig å skaffe. Mange av interiør¬arkitektene mangler oversikt og vilje til å skaffe seg informasjon.

- Vår konklusjonen er at mye blir "kokt opp i kålen" før de kommer i gang. Og når de først har skjønt det så kommer de til oss. Vi foreslår da gjerne et bad med eksklusive løsinger, men de har heldigvis forstått at en porselensservant på 3 meter kan være "noe" vanskelig å skaffe, sier Lars Erik Røe Magnussen hos Tempe VVS.

Det man ofte glemmer er praktiske behov, som skapplass. Er det en liten eller stor familie?