- Våre rørleggere tar forholdsregler, fastslår Cecilie Bjørnerud Knap hos Rørkjøp på spørsmål om hvordan det er å være rørlegger i disse koronatider og reise rundt til kunder. Usikkerheten for å bli smittet av koronavirus kan ligge på begge sider. Og de sjekker før oppmøte om noen er i karantene.

-  Rørkjøp bidrar med det vi kan for å forebygge spredning av korona. Vann og avløp som mange av våre medlemsbedrifter jobber med er samfunnskritiske oppgaver som må utføres.

For å ta vare på våre kunder, våre rørleggere og vise hensyn til risikogrupper, er det iverksatt tiltak som gjør at det vil være mulig å gjennomføre arbeid i den utfordrende situasjonen vi står overfor, sier Cecilie Bjørnerud Knap, markeds- og kommunikasjonsdirektør hos Rørkjøp.

Hun forteller at Rørkjøp tar alle forhåndsregler for å forebygge smitte gjennom blant annet å utvise god håndhygiene, godt renhold av verktøy og biler, og at rørleggerne unngår å håndhilse når de er ute på oppdrag.

- Det er også naturlig at rørleggerne må holde avstand til kundene, og kunder blir bedt om å oppholde seg i andre rom enn der rørleggerne jobber, sier hun.

- Uten sammenligning forøvrig med helsevesenet, har også alle som jobber med vann og avløp en viktig jobb å gjøre som ikke tar pause fra korona. Det at infrastrukturen virker, det at alle har tilgang på rent vann og kan sikre god håndhygiene gjennom en grundig håndvask, er ekstra viktig i disse dager.

Tar kontakt med kunden før oppdrag
- Før rørleggerne drar hjem til noen for å utføre oppdrag, tar de kontakt med kunden og forsikrer seg om at ingen har tegn på smitte eller sitter i karantene. Dersom kritiske situasjoner som store vannlekkasjer skulle oppstå hos folk som sitter i karantene, må alle forhåndsregler tas. Vann og avløp er noe alle må ha og som må fungere, understreker Bjørnerud Knap.

Saken fortsetter under bildet

- Både rørleggerbedrifter og kunder har et ansvar for ikke å spre smitte, påpeker Bjørnerud Knap, markeds- og kommunikasjonsdirektør hos Rørkjøp.[/caption]

- Rørkjøp følger Folkehelseinstituttenes retningslinjer. Våre medlemsbedrifter kommer derfor fremover til å prioritere serviceoppdrag av mer kritisk karakter som blant annet vannlekkasje, defekte varmtvannsberedere og sikker vannforsyning.

- Både rørleggerbedrifter og kunder har et ansvar for ikke å spre smitte, påpeker Bjørnerud Knap, markeds- og kommunikasjonsdirektør hos Rørkjøp.

Hun understreker at selv om rørleggere i Rørkjøp-kjeden er godt rustet til å fortsette driften så normalt som mulig, er det et felles ansvar, gjennom felles tiltak, å begrense smitten og å vise hensyn til alle i risikogruppene. Her har også kundene et stort ansvar i forhold til renhold.

Kunder bør ikke bestille jobber i et hus hvor det er mennesker som er smittet.

Dersom kritiske situasjoner oppstår som krever at en rørlegger tar et hasteoppdrag, må kundene være ærlig og så må vi sammen finne ut av hvordan det kan løses for å begrense smittefaren for alle involverte.

Forebygger smitte ved å redusere aktiviteter
- Vi vil gjøre vårt for å forhindre smittespredning gjennom å redusere en del aktiviteter i perioden fremover, blant annet holder vi våre kontorer og showrom stengt for publikum forteller Rørkjøp-medlem Silje Persen, daglig leder i Lásse Rør AS i Lakselv.
Hun har hatt flere samtaler med kommunen om å være i beredskap.

Saken fortsetter under bildet

Bilen er blitt også blitt spiserom for rørleggerne, og den desinfiseres ofte.[/caption]

- Når det gjelder rørleggerne som er ute på jobb holder de seg unna lager og spiserom. De tar lunsjen i bilen, og tar bilen med hjem om kvelden. Når de trenger deler ringer de lageret og dette blir da levert på døra der de er på jobb. De er også godt utstyrt med rengjøringsmiddel, engangshansker og annet som er nødvendig for å ta alle forhåndsreglene vi som Rørkjøp-medlem følger, forklarer Persen.

- Vi har også regler om at hver og en skal holde avstand til hverandre, og vi minimerer arbeidsgrupper så mye som mulig. I størst mulig grad jobber rørleggerne alene.

- Betyr dette forsinkelser i arbeidet?
- Det har vi ikke opplevd hittil, og prosjektene går fremover som planlagt.

Samfunnskritiske oppgaver må løses
- Bransjen står i en vanskelig situasjon ved at vi må sørge for at folk har vann eller rykke ut hvis kloakken går tett. Også hos folk som er i karantene. Selv om vi kan nekte å dra ut, så gjør vi ikke det. Vi kan jo for eksempel ikke la vannet stå å sprute inne hos folk om en vannlekkasje oppstår. Vi vurderer hvert enkelt tilfelle og løser dette i samarbeid med kunden, sier Persen. Og legger til at det beste er om huset er tomt når de skal utføre en jobb der. Når folk er i karantene må de oppholde seg på et eget rom så ingen kontakt forekommer.

- Vi er alle med på en felles dugnad for å begrense smittespredning, men vi må forsøke å beholde roen samtidig som vi gjør det som skal til for å stoppe spredningen av korona-viruset, avslutter hun.

Saken fortsetter under bildet

Kunder tar hensyn

- Hverdagen nå handler om å holde hjulene i gang. Nå har vi syv mann med hjemmekontor og fire som holder seg hjemme i karantene, forteller Rørkjøp-medlem Alf Kristian Kvalevåg, daglig leder i Karsten Bjelland AS i Aksdal i Rogaland.

Han forteller at de har laget en liste som alle skal forholde seg til. Når de drar på oppdrag sjekker de først om noen er smittet. Firmaet er svært nøye med renhold og har også brukt
desinfiserende væske til å spraye bil og utstyr etter oppdrag.

Kvalevåg er glad for er at de ikke har opplevd at folk er skeptiske når rørlegger må inn i huset deres.

- Men det har skjedd at kunder som har bestilt oppdrag har ringt og bedt om utsettelse fordi noen i huset er satt i karantene. Det setter Kvalevåg pris på.

– Det gjør det mulig for oss å omdisponere dagen til andre hasteoppdrag uten å måtte utsette våre rørleggere for unødig risiko.

Bruker felles kanaler for deling av informasjon
Kvalevåg forklarer at Rørkjøp daglig legger ut korona-informasjon på intranett og på en lukket Facebook-gruppe for medlemmene. Her står det alt om hvilke forhåndsregler som bør tas for å trygge hverdagen til kunder og egne rørleggere. I tillegg har Rørkjøp opprettet en intern kanal hvor alle rørleggerne i kjeden kan få svar på sine spørsmål enten det er av juridisk karakter eller mindre alvorlig art.

- Mange av kjedens 420 bedrifter lurer på mye av det samme, så det er effektivt med en felles kanal for informasjon og svar på spørsmål.I dag har vi også startet med live-sendinger hvor Frank Olsen, Rørkjøps administrerende direktør informerer om siste nytt og svarer på vanlig stilte spørsmål. Her kan de av rørleggerne som ønsker det bare logge seg på, sier kommunikasjonsdirektøren i Rørkjøp.

– Vi har jo mer enn 1500 rørleggere, så spørsmålene er mange, men med bistand fra fagekspertisen på kjedekontoret og våre partnere, har vi så langt ikke mottatt noen spørsmål som vi ikke kan gi svar på. Det vi ikke kan svare på sentralt sendes videre til våre advokater for å sikre at svarene er juridisk riktige. For å beholde roen i en vanskelig periode, er det viktig å få gode svar på det man lurer på, sier Bjørnerud Knap.

– Med en kombinasjon av bistand fra kjedekontoret og egne tiltak, er vi godt rustet for den utfordrende perioden som ligger foran oss, sier Kvalevåg.

– Når det er sagt så er det, og kommer en stund fremover til å bli, en krevende tid for alle. Men vi må sørge for at samfunnskritisk arbeid kan utføres, og det i henhold til alle retningslinjer.