- Forleden måtte vi bygge om et bad som var ferdigstilt bare 14 dager tidligere.  Dette var en tikkende vannbombe. Tiltakshaveren hadde valgt å spare penger. Det ble en dyr opplevelse for ham, forteller Kjetil Hagen i Hagen VVS.

Ren kriminalitet
- Vi merket konkurransen fra utenlandske bedrifter, dette er typisk polske eller litauiske, som driver enten totalt useriøst eller semiseriøst. Vi ser også bedrifter med en eller to nordmenn som driver så uforsvarlig at det er en skam, sier Hagen. Han har sett seg grundig lei på forholdene i gråsonen mellom ren kriminalitet og rørleggerfaget.

Må redde stumpene
- Det er stadig flere som begynner å bli klar over dette, men fremdeles er det byggherrer som faller for fristelsen og skryter av at ”…jeg får det for halve prisen enn fra et norsk firma”.
Skrytet stilner når de første lekkasjene pipler frem og de må ringe en seriøs rørlegger for å redde stumpene, forteller Hagen.

Menneskehandel
Selv om det sikkert er flere seriøse og flinke håndverkere blant de utenlandske bedriftene, er det ikke vanskelig å forstå at det er useriøst når prisen blir lavere en det man må forstå er forsvarlig.
- Jeg tror det er mange som ikke er klar over at de som kjøper tjenester fra de useriøse faktisk bidrar til voksende arbeidslivskriminalitet og menneskehandel.

Krev kontroll
Kjetil Hagen ser at en av løsningene på problemene er å kreve uavhengig kontroll av alle våtrom som blir bygd enten de er nye eller skal rehabiliteres.
-Dette skal man bruke for alt det er verdt. Det er ikke vanskelig, det tar meg kort tid, og det er bare en glede å ha uavhengig kontroll. Dette kan man selv lære av, og kunden har sikkerhet. Vi informerer og oppfordrer ofte våre kunder om å bestille uavhengig kontroll.

En rimelig forsikring
Dette koster vanligvis rundt 4.000 – 5.000 og er verdt hver krone. Bygger man et bad til typisk 200.000 – 300.000 kroner er dette for småpenger å regne. Hvis man oppfordrer tiltakshaver til å bestille uavhengig kontroll vil dette både ha innskjerpende effekt, man luker bort de useriøse aktørene og i tillegg vil dette selvfølgelig være et godt salgsargument for oss som driver seriøst, understreker Kjetil Hagen.

Grums fra bemanningsbyråene
Det er ikke bare useriøse utenlandske – eller for den saks skyld norske bedrifter - som skaper problemer. Enkelte bemanningsbyråer operer i en gråsone som tenderer til å tippe helt over til svart.

- Det blir lett feil når det gjelder HMS, det blir lett grums når det gjelder avlønning og rettigheter. Loven er klar, innleid personell skal ha like rettigheter som fast ansatte her er det mange muligheter for å lure seg unna, og dessverre er det ikke alle byråer eller bedrifter som er sitt ansvar bevisst, understreker Kjetil Hagen i Hagen VVS.

- Vi ønsker arbeidstakere fra hele verden hjertelig velkommen. Det skal ikke være noen tvil om dette. Men vi har en sterk oppfordring til arbeidsgivere: Har du behov for folk, så bør du først og fremst ansette. Har du bare en topp hvor du trenger innleide personell for å ta unna, så kan du leie inn fra andre anerkjente bedrifter.

- Vi har alle et samfunnsansvar. Ta et valg for deg og for samfunnet. Det er for mye snakk om penger, vi burde heller snakke mer om livskvalitet. Enkelte har blitt svært kyniske, og det kan bli et betydelig samfunnsproblem om vi ikke møter dette med motvekten – gleden over en god dags arbeid, priser vi alle kan leve med og yrkesstolthet.

Hagen understreker at situasjonen ikke er helsvart, men det er mange dårlige tegn i tiden.