- Det er kanskje på tide at vi legger bort det sosialistiske likehetsprinsippet på innkjøpssiden, i fremtidens konkurranse mot nettbutikker og byggevarehus, påpeker Korsbakken.

Flere aktører som truer bransjens marginer
- VVS bransjen har vært en trygg og sikker bransje, men er etter min mening inne i en endringsfase. Når det gjelder salg av synlige VVS produkter må vi tilpasse oss markedet, og det er mange som skal ha en bit av kaken. Vi må forholde oss til flere aktører som nettbutikker og byggevarehus, påpeker Arne Korsbakken, i Korsbakken Trading AS.
- Synlige VVS produkter kan ikke være for dyre i forhold til andre kanaler, og dette må leverandører, kjeder og grossister ta hensyn til.

Korsbakken Trading AS ønsker å være en uavhengig leverandør utenfor grossistleddet. Med en forventet omsetning på rundt 70 millioner i 2013, har Korsbakken lykkes som direkteleverandør til rørleggerbutikker over hele landet.

Må være lov å tenke nytt
Korsbakken mener at faghandelen og rørleggeren har esset på hånden gjennom kunnskap og service. Det bildet tror han er fullt mulig og opprettholde, men da må det skje endringer. Med nettbutikker og salg av VVS produkter gjennom byggvarehusene blir det mer og mer fokus på pris.
- Derfor kan rett og slett ikke prisforskjellen mellom disse aktørene og rørleggeren være på mer en 15-20 prosent etter min mening. Jeg tror forbrukeren aksepterer den prisdifferansen, men den skal ikke være mye større før man velger bort fagkompetansen. Dette betinger at det er flere som må bidra i hele verdikjeden ut til forbruker. Det er litt å hente både her og der, påpeker Korsbakken.

Hva vil dere gjøre for å bidra til billigere produkter?
- Vi jakter kostnader internt og eksternt hele tiden. Det gjelder kostnader innen distribusjon. Opplæring av våre kunder i forhold til rasjonelle innkjøp, her er det mye å hente. Beviste ansatte som jakter forbedringspotensial i alle ledd. Vi premierer de ansatte som kommer med gode forslag til kostnadsbesparelser. Alt dette i sum ønsker vi skal bidra til at vi kan selge billigere produkter til våre kunder og være en god samarbeidspartner, forteller Korsbakken.

Salget av synlige VVS produkter gjennom grossist har gått noe ned, mens salget gjennom ikke grossist leverandører har hatt en liten økning hittil i 2013.