- Det å få frem hva som ligger bak selve prisen som kunden skal betale er også viktig, sier en erfaren bransjemann på spørsmålene om morgendagens utfordringer i VVS-bransjen. VVSforum  har gjort et unntak fra ordinære presseetiske regler og akseptert begrunnelsen for at intervjuobjektet ønsker å være anonym i dette tilfelle. Han sier videre om dette om bransjeglidningen, spesielt på synlige VVS-produkter, som har pågått over lengre tid: Les også: – Vi fikk en bekreftelse på tilstanden i vår bransje Er forskjeller -Når det gjelder synlige produkter må den etablerte verdikjeden ha egne nettbutikker, hvor deres varer tilbys forbruker. Med tekniske produkter som for eksempel rør-i-rør, er det noe annerledes, siden det her er krav at en fagmann kobler og monterer. Her er det også behov for spesialverktøy i enkelte tilfeller som på en måte «beskytter» rørleggeren. Les også: – Må synliggjøre prisbildet i verdikjeden bedre -Har bransjen et for komplisert prisbilde, slik selskapet Menon Economics har påpekt i sin situasjonsrapport? -Det er riktig at prisbildet er noe komplisert. Det kommer av at en stor andel av produktprisen finner andre veier enn på den ene, opprinnelige, varefakturaen. Systemet er svært godt innarbeidet og det er ikke enkelt å endre dette, men husk at dette ikke er unikt for vår bransje. Vi ser det samme i blant annet dagligvare- og farmasibransjen. Rørleggerens ansvar I følge vårt intervjuobjekt, så blir det opp til rørleggeren selv å fjerne denne kompliserte prisstrukturen om det er ønskelig. Rørleggeren sitter med nøkkelen. -Rørleggeren må spesifikt be om å få alle innebygde rabatter på selve fakturaen. Vi opplever daglig at rørleggerbedrifter egentlig ikke vet hva de betaler for varen, siden noe kommer som bonus i ettertid fra grossist, leverandør og kjedekontor. Det er jo viktig at rørleggeren vet va det virkelig betales for varen, slik at prissettingen blir riktig første gang. Vi har identifisert i enkelte tilfeller, at der hvor alle bonuser og markedsføringsbidrag blir tatt bort, blir prisen til rørlegger betydelig billigere enn fra nettbutikker som retter seg direkte til forbruker. Del av utdanningen -Hvem har ansvaret for å gjøre rørleggeren mer konkurransedyktig? Rørleggeren, leverandørene og/eller grossistene? -Hovedansvaret ligger etter min mening hos rørleggeren. Vi andre kan bidra til å forsyne rørleggere med de rette argumentene, slik at fagarbeideren blir valgt fremfor den billige montøren. Salg og kundebehandling burde vært en større del av utdanningen. I tillegg kan rørleggeren tilby en vare billigere enn i dag, om han/hun vil, utfordre prissystemet i bransjen. Prissettingen Enkelte rørleggere mener at de som det siste leddet i verdikjeden ikke skal kunne legge inn et fornuftig påslag på varene de selger, vil det få store konsekvenser for mange rørleggerbedrifter. Det etterlyses også større åpenhet rundt prissetting på varene. Slik svarer bransjemannen på disse påstandene: -Vi er jo her ved sakens kjerne når det gjelder prissettingen i bransjen. Jeg er helt enig i at en rørlegger bør kunne forsvare en viss fortjeneste på varene, men når denne prisen ikke står på fakturaen, så har ikke rørleggeren det reelle grunnlaget for å beregne prisen. Dermed settes antakeligvis prisen for høyt. Likevel, rørleggerens viktigste fordel, er og blir vedkommendes rørleggerfaglige kompetanse. Kompetansen må synliggjøres og rørleggeren må selv sørge for å få betalt for den. Menon-rapporten tar blant annet for seg om hvilke strategier som kan sikre vekst for bransjen som helhet. Rasjonalisering og høyere effektivitet kan være to virkemidler. Planlegge bedre - Fra en kontorpult er det enkelt å finne rasjonaliseringsområder ved blant annet å ta i bruk digitale verktøy i større grad. De må jobbes smartere og på den måten få gjort mer på kortere tid. Samtidig er det innen rørleggerfaget også helt nødvendig å stadig øke sin egen produktivitet, men å få dette til er nok mer et ledelsesproblem enn et håndverkproblem. Det gjelder å planlegge jobbene enda bedre og ha kontroll på logistikken. Vårt anonyme intervjuobjekt påpeker at en rørlegger i prinsippet ikke skal bære varer, men kun montere varer. Dette innebærer at det som kan produseres industrielt bør produseres industrielt. På den måten blir rørleggeren mye mer effektiv. Her tenkes det ikke kun på våtromsmoduler, men også prefabrikkerte fordelerskap til gulvvarme og rør-i-rør-systemer. Alt for ofte blir «dyre» rørleggertimer benyttet til å montere fordelere i et skap, hvilket er en oppgave som er skapt for automatisering. Fremtidens bransje -Hvordan vil fremtidens VA- og VVS-bransje se ut? -Med nye tekniske energikrav, strengere miljøkrav og dermed mer kompliserte produkter, åpner det store muligheter for de beste håndverkerne til å ene avtaler som sikrer vedlikehold og trygg drift av installasjoner. Et varmeanlegg må stelles med for å yte best mulig md minst mulig energibruk over tid. Dette krever kompetanse ingen vanlig huseier eller byggherre besitter. -Konklusjonen er at mange har en jobb å gjøre for å møte morgendagens utfordringer? -Ja, slik vil det alltid være. Rørleggerleddet må, som nevnt, bli flinkere til å synliggjøre sin egen kompetanse, og da mener jeg ikke en nettside eller en brosjyre, men den jobben som gjøres hver eneste dag. Det må ose profesjonalitet og stolthet av det rørleggerne gjør. Den proffe rørleggeren er en svært viktig brikke i å bygge et trygt og godt samfunn for oss alle. Rørleggere som lever slik som skissert her, vil ikke ha problemer med å møte noen form for utfordringer. De vil bare tilpasse seg situasjonen, mener vår hjemmelsmann.