En av utfordringene er å følge med i et marked som er i stadig raskere endring, og dermed er et bindeledd mellom bedriftens egen utviklingsavdeling og markedet viktigere enn noen gang.

- Ja, det er en utfordring å utvikle produkter i riktig retning. Og da må vi vite hva vi snakker om for å være konkurransedyktig, alltid vurdere hva som er best, og også sørge for å ligge i forkant, sier han til VVS-Forum.

- Vi er internasjonale, og leverer produkter til flere land i Europa, herunder Sverige, Tyskland, Danmark, Finland, Baltikum, Polen, Russland og Holland. Det betyr at vi må ha produkter som selger i alle disse markedene. Flere av landene har høyere krav enn her i Norge, påpeker han.

Flexit er i dag Norges største leverandør av ventilasjonsanlegg og sentralstøvsugere til private boliger. Markedsposisjonen er en følge av bevisst satsning på produktutvikling, bearbeiding av markedet og kvalitetssikring.

- Omsetningen i det profesjonelle markedet har økt kraftig de siste årene som et resultat av en større aktivitet mot bransjen, sier Fagerland.

Dermed er det opprinnelige målet om å bli landets største leverandør av ren og frisk luft for et sunt innemiljø, innfridd.

- Nå skal vi videre, fastslår han. Og understreker at bedriften ser behovet for å tenke nytt.

Arne Fagerland har gjennom sine 30 år i bransjen opparbeidet seg et betydelig kontaktnett, og er en av de som kjenner ventilasjonsbransjen og tilknyttede bransjer best her i landet.

For å komme videre satset bedriften på tre kort samtidig, gi Fagerland en nyopprettet stilling, og la to medarbeidere få nye oppgaver og utfordringer. Fagerland hadde vært leder for avdelingen som jobber mot boligprodusenter og avdelingen for VVS. Hans Einar Sætra som har jobbet i Flexit siden 1989, har overtatt salgskommandoen for avdeling Boligprodusenter, og Espen Karlsen er gitt tilsvarende rolle for VVS. Han har 15 års fartstid i Flexit.

- Da måtte vi jo finne på noe å gjøre for meg også, sier Arne Fagerland spøkefullt. Nå har han tittelen Forretningsutvikler og graver seg ned i statistikker fra SSB, Prognosesentret, Boligprodusentenes Forening, beregningsprogrammer og knuser tall og tabeller. Mest mulig skal Flexit vite for å utvikle de rette produkter og se på nye markedsmuligheter.

- Og så leser jeg mest mulig av det som skrives om boligmarkedet, sier han.

Flexit er medlem av VVS-Foreningen, og er en aktiv aktør der.

- VVS-Foreningen jobber blant annet mye mot myndighetene med oppfølging av regelverk og forskrifter. Og det samme skjer ute i Europa. Et ikke ubetydelig arbeid å følge med på alt dette, uttrykker han.

- Vi kan ikke selge kun aggregater. I dag må vi selge hele pakker, og det inkluderer også mye kunnskap, påpeker han. Han nevner varmepumper som ett eksempel. Selv om Flexit ikke selger den typen produkter, er det viktig å ha kunnskap om varmepumper når man har ventilasjon som sitt spesialområde.

- Og hvordan ser markedet ut nå?

- Eneboligmarkedet er stabilt. Utover hele landet, med unntak av de store byene, bygges det mye eneboliger og småhus. Det er leilighetsmarkedet som har kollapset, men vi føler nok at dette tar seg opp igjen, sier Fagerland.

- Særlig på rehabiliteringssiden skjer det en del interessant. Dette ser vi tydelig i Sverige, og det kommer nok etter her i Norge også. Det er mye gammelt ventilasjonsutstyr som skal byttes ut.

- Vi produserer aggregater som mest er tilpasset boligmarkedet, opp til 6000 m³/h, og da er rehabiliteringsmarkedet bra for oss, sier Arne Fagerland som er blitt en ny kost hos Østfoldbedriften Flexit, men en kost som også kjenner krokene.