- Like viktig er fokuset på bærekraft, som vil bli et svært viktig salgsargument framover ved at forbrukeren blir stadig mer bevisst på klimaspørsmålet. Alt vi foretar oss, blir målt i bærekraft, og vi setter høye krav både til oss selv og våre samarbeidspartnere, understreker Anne Ersnes.
- Like viktig er fokuset på bærekraft, som vil bli et svært viktig salgsargument framover ved at forbrukeren blir stadig mer bevisst på klimaspørsmålet. Alt vi foretar oss, blir målt i bærekraft, og vi setter høye krav både til oss selv og våre samarbeidspartnere, understreker Anne Ersnes.

- Showerama Art er en modell vi har ventet på og gledet oss til å lansere. Dette er en helt minimalistisk dusj med rene, uinnrammede glassflater og med enkle fester mot vegg. Denne type dusj er veldig i tiden nå, og matcher Geberits møbelserie veldig godt. 

Løsningen kan benyttes singel eller i kombinasjon med svingdør, den kan benyttes som både høyre- og venstre-modell og har klart herdet sikkerhetsglass med veggfester i krom. Nettopp den høye kvaliteten er til å ta og føle på, påpeker hun. 

- Ja du kjenner godt kvaliteten når du tar på produktet. Her er det 8 mm. glass i både dør og vegg. Veggfestene er også veldig solide for å kunne bære tyngden. I tillegg er det grep integrert i glasset i stedet for håndtak for å gjøre det enklest mulig å rengjøre. Hele produktet er designet for at det skal være mest mulig enkelt for forbrukeren, med færrest mulig skjøter og ujevnheter som kan samle smuss. Samtidig er veggbrakettene skreddersydd for at det både skal se bra ut og gi en enkel montering for rørleggeren. Showerama Art er den perfekte løsningen for et bad hvor du ønsker å fremheve estetikk og rene linjer.

- Sortimentet er veldig enkelt å forholde seg til. Det leveres med dører i fire størrelser og vegger i seks størrelser - og man kan pusle sammen alt fra liten dusjløsning til store walk-in dusjløsninger. Her er det bare fantasien som setter grenser: Det kan brukes som nisjer og hjørner, eller å dele inn rom. Dette er et spennende konsept å jobbe med, som kan brukes både i private hjem og i prosjekter. 

Hun forteller at selgerne har latt seg imponere. Dette har de har ventet på og gledet seg til å kunne tilby sine kunder. 

Bærekraft i alt de gjør

Like viktig som å selge produkter, er fokuset på bærekraft. Det er for lengst blitt en del av selskapets DNA, hvor alt de foretar seg måles i bærekraft. I følge EcoVadis, verdens største og mest pålitelige leverandør av vurderinger av bedriftenes bærekraft, har Geberit oppnådd platinamedalje. Det er den høyest mulige vurderingen tildelt av EcoVadis, og plasserer Geberit i topp 1% av alle selskaper som er evaluert i sanitærindustrien.

- Vi benytter et bærekraft hjul, som omfatter blant annet produksjonsmetoder, emballasje energikilder, transport, behandling av ansatte hos våre underleverandører osv. Alt dette tas hensyn til når vi skal velge våre samarbeidspartnere. I tillegg lager vi produkter som skal vare lenge, som bekreftes gjennom blant annet 10 års reservedelsgaranti om noe skulle gå i stykker og at alt i enden av livsløpet skal være resirkulerbart. 

- For to år siden byttet vi emballasje på enkelte produkter og sparte mange tonn CO2-utslipp på det. Det samme gjorde vi da vi byttet innmaten på alle toalettene i fjor. For hvert grep vi tar, gjør vi et regnestykke på hvilke besparelser det gjør på klimaet. Også fabrikkene er dyktig til å utnytte råvarer, kraftforbruk etc. og alt blir målt og fulgt opp nøye. Når vi lanserer nye produkter, skal det hele tiden være bedre enn forgjenger også når det gjelder bærekraft.

Gjennom Geberits produksjon av dusjløsninger i Blekinge i Sverige, kan de tilby egne, kortreiste produkter til markedet. Det gir et helt annet klimaavtrykk enn billig-dusjer fra Kina, minner hun om. 

- At vi tar bærekraft på alvor, bør også telle når man skal velge produkter. Kjøper du produkter fra Geberit, får du i tillegg et utrolig bra støtteapparat rundt produktene. Vi har 17 dyktige selgere og prosjektledere her i Norge som kan produktene inngående, vi har teknisk service og inneselgere som er klare til å hjelpe.

Saken fortsetter under bildet:

Geberit - Serieside_ShoweramaArt_560x464-1.jpg

Bistår rørleggerne

Geberit Norges markedssjef Katharina Sølvberg kan fortelle at de nylig har gjennomført webinar om dusjnyhetene, med stor deltagelse. I tillegg har de en jevn strøm av rørleggere innom showrommet. Nettopp nærheten til rørleggerne og bidra til å gjøre deres hverdag enklere og mer lønnsom, er svært viktig, understreker hun. 

- Vi tilbyr rørleggerne å sende sine forbrukerkunder til oss for å finne den dusjløsningen de ønsker ved hjelp av vår kunnskap. Rørleggerne behøver ikke være med selv, men får kunden tilbake med en beskrivelse av hva de ønsker seg. Dermed kan handelen fortsatt finne sted hos dem. Rørleggerne må forholde seg til en enorm mengde produkter i det daglige, og kan ikke ha spisskompetanse på alt. Hos oss har de en back-office de setter stor pris på. 

Selskapets salgssjef Herman Larssen påpeker viktigheten i at rørleggerne og Geberit som leverandør må stå sammen for å beholde produktene i egne kanaler - og med det ivareta den gode kunnskapen de kan tilby. 

- Dette er gode merkevarer du ikke får gjennom netthandel og i byggevarehus, sier han. 

- Det er ikke det billigste på markedet, men det er nordiske kvalitetsprodukter som blir installert på badet ditt. Og de billige kan fort bli dyre i det lange løpet. Derfor er det litt pussig at mange entreprenører og utbyggere fortsatt er ute etter de rimeligste produktene samtidig som forbrukerne vil ha kvalitet - og ikke minst bærekraft.

-  Kvalitet og bærekraft vil være avgjørende kriterier for de unge som nå vokser opp og skal bosette seg. De vil bo i klimanøytrale hus og de vil etterspørre hvor produktene kommer fra, og hvilket fotavtrykk de setter. Det er gode salgsargumenter utbyggerne - og også rørleggerne - må ta inn over seg.  

- Og om rørleggerne er mer bevisste, kan de selge litt dyrere produkter med litt bedre marginer!