- Derfor må en være aktiv på nye markeder, og ha fokus på serviceavtaler og rehabiliteringsmarkedet. Vi lever i et kaos hvor ting skjer veldig fort, sier Dagfinn Andreassen (64) til VVSforum.
- Det er viktig å levere kvalitet, holde avtaler og tidsfrister. Kundene er veldig prisbevisste.

Mer krevende tidligere
Serviceleder hos rørgiganten Nilsson i Bodø har jobbet 43 år i samme firma, og har god kjennskap til bransjen.

Utviklingen i rørbransjen har vært enorm siden Dagfinn hadde sin første arbeidsdag 10. august 1973. Han jobbet ute på anlegg som rørlegger fram til 1996.
Selv om mye har forandret seg, er det likevel mye av det samme som gjelder den dag i dag:

Levere skikkelig jobb!
– Det er nok enklere å være rørlegger i dag enn det var den gangen jeg drev på; metodene er enklere, materiellet er lettere å håndtere og det er mer monteringsjobbing. Jeg husker med gru tilbake på da vi mtte bære rundt på gass- og surstoff-flasker – og tunge sveiseapparat. Uff, det var ikke mye enkelt.

VVSforum møter den sindige karen på kontoret hos rørgiganten. Om få måneder skal 64-åringen ut i pensjon.

– Jeg har hatt mange fantastiske år i Nilsson. Det er en flott gjeng som jobber her, men alt har sin tid, smiler han.

Priskrig
Antallet rørleggerbedrifter i Bodø har økt kraftig de siste årene, noe også Nilsson har fått merke. Rørgiganten, som er en stor aktør på prosjektmarkedet, dekker mange områder i rørfaget.

– Det blir mer og mer viktig å levere kvalitet, holde avtaler og tidsfrister. Kundene er veldig prisbevisste, understreker han.

– Vi har et stort fokus på rehabilitering av bad, hvor vi har et nært samarbeid med tømrer, elektriker og flislegger. Dette blir et større satsingsområde i tiden som kommer.

– Hvordan tror du framtiden ser ut for servicerørleggerne?
– Jeg ser lyst på fremtiden, men konkurransen blir tøffere, og det vil derfor være viktig å ta vare på de dyktige håndverkerne. De seriøse vil alltid overleve, sier Dagfinn Andreassen.