- Tilfredsheten i kjeden øker og det skjer fra en situasjon i 2006 som var preget av usikkerhet og opphetet debatt. I dag er Comfort en homogen kjede med trivelige folk og det er jeg megetgodt tilfreds med, sier Strand Jacobsen.

Kompetanse viktig
Kunnskapen i kjeden er en annen faktor som Knut Strand Jacobsen er fornøyd med. Det er utrolig flinke folk på kjedekontoret, i Syberg og blant de tillitsvalgte i kjeden. Ut en alle disse kompetente folkene ville ikke Comfort vært i nærheten av dagens status.
- Alt som er bra og som kan knyttes til min person er utført sammen med andre. Jeg mener alt og alle, presiserer Knut Strand Jacobsen.

- Hva med de sentrale innkjøpene? Dette var vel prosjekt du brukte mye energi og ressurser på?
- Det stemmer, for dette var mitt første store prosjekt i 2006-2007. Dette gjorde det mulig å forhandle, registrere og bruke priser på alle varer med utgangspunkt i kjedekontoret. Måtte ansette profesjonelle folk til å styre prosjektet, og insourcet dataverktøy og hjelpemidler. Alle priser og rabatter ble samordnet som et sentralt forhandlingselement. Dette har vært meget vellykket og jeg påstår at ingen kjeder har et så sort sortiment tilgjengelig med så lave priser som Comfort.

Egne varemerker
- Mye av årsaken til fremgangen kom av at Syberg ble tilført egne varemerker, mener Strand Jacobsen.

Knut Strand Jacobsen fikk også sving på Comforts Kick Off. Et årlig arrangement i februar som har utviklet seg til å bli bransjens største kjedemesse, butikkdag, fellesmøter og en hei dundrende fest. En møteplass for 500 mennesker, som både leverandører og samarbeidspartnere setter stor pris.

- Det å sette i gang med egne varemerker var vel også klokt?
- Varemerkene Element, Ego og Fima har brorparten av dagens Comfort-omsetning og er følgelig viktig. Dette har vært et løpende arbeid siden Element ble lansert i 2007. Før dette hadde man jobbet litt med egne varer, men ikke som en integrert varemerkestrategi. Egne varemerker fungerer strålende i dag.

Sterk lojalitet
Opplæringsprogram, ny butikk og bilprofil er satt ut i livet med suksess. 70 av de 96 Comfort-forretningene har skiftet utseende og det er meget sterke tall i en frivillig kjede.

- Det kaller jeg lojalitet, sier Strand Jacobsen med stolthet i stemmen.

- Det må vel også være noe du ikke er så fornøyd med etter seks år? I tilfelle hva?
- Min store skuffelse er at jeg ikke fikk kjeden til å vokse i antall gjennom disse seks årene jeg holdt på. Vi rekrutterte mange nye, men noen ble kjøpt opp og måtte av den grunn ut. I tillegg må man være ganske flink for å kunne delta i Comfort, man må drive lønnsomt og være villig til å akseptere kjedens profil og felles handlinger. Det ligger noen begrensinger her, men samtidig som det har vært tjue prosent turn-over de siste seks årene, så er Comfort den mest lønnsomme kjeden å være i. Jeg har tenkt mye på dette og det finnes mange svar uten at jeg klarer å være mer konkret enn dette.

Mange utfordringer
Med VVS-bransjen litt på avstand kan det være på sin plass å utfordre ex. Comfort-sjefen på bransjens mange utfordringer fremover. Knut Strand Jacobsen lister opp utfordringene slik:
1. Oppnå synergier i kjedene for å motstå konkurransen fra internett og andre profesjonelle aktører.
2. Oppnå de samme synergiene i kjedene selv om man egentlig driver «lokal business».
3. Dette blir spesielt en utfordring i de frivillige kjedene, fordi det er mye motstand i kjedene selv – deres eget frihetskrav ødelegger for mye for sentral effektivitet.
4. Se på de flinkeste rørleggerbedriftene og lær av dem. Bransjen må ut av «rørleggersprekken», for noen få useriøse aktører kan ødelegge mye for kjedene.

- Og nå kommer du til å lesse på Byggmakker-butikkene en rekke VVS-produkter?
- Utgangspunktet for sortimentet i Byggmakker er å realisere folks drømmer om et bedre hjem. Da får alle deler av hjemmet ganske lik oppmerksomhet og slik vil det også bli fremover. Mer enn dette kan eller vil jeg ikke si om det, fastslår Knut Strand Jacobsen.