- Severin synliggjør rørbransjen på en forbilledlig måte. Han vil vi gjerne både være med på å løfte fram og lære av, sier selger Lars Korsbakken og salgs- og markedssjef Berit Solberg Folden i Korsbakken Bad.

Korsbakken Bad samarbeider tett med en rekke europeiske produsenter som har markeder som er tidlig ute med nye trender og nytt design. Korsbakken selger til rørleggere og VVS-forhandlere i hele landet og samarbeider tett med mange av rørlegger-kjedene i bransjen.

Med sitt brede sortiment innen synlige baderomsprodukter, ønsker bedriften å inspirere til å gi baderommet et personlig uttrykk.

- Men det hjelper ikke å ha verdens beste produkter om du ikke klarer å kommunisere det ut. Handelsvaner er i enorm endring, og det handler om å være med og møte kunden der den ønsker å bli inspirert, påpeker Solberg Folden.

- Den som ikke evner å bli med på «det digitale toget» vil slite i framtida, legger hun til.

TikTok-kongen
Selv om Korsbakken Bad anser seg som gode på sosiale medier, vil de gjerne lære av de beste for å bli enda bedre. Derfor har de invitert rørleggerbransjens ubestridte TikTok-konge Severin Poppe Midteide til en prat.

Poppe Midteide, som mange sikkert husker som finalist i fjorårets «Norges hyggeligste håndverker»-kåring, kan skilte med 18.000 følgere på TikTok. Han bruker i tillegg både Instagram, Facebook og invitasjonslydappen Clubhouse til å fremme sin egen bedrift og ikke minst løfte fram rørleggerfaget. I tillegg kommer podcast snart og der gleder Korsbakken seg til å være gjester.

- Det fine med TikTok, er at man der er helt uavhengig av hva mottakerne har likt tidligere. Man når fram til alle, og kan dermed bygge et større publikum, sier han.

Stort sett hver dag legger han ut en film om hva han kan tilby og litt om livet som rørlegger. Siden han etablert «Grønne VVS AS»  i 2018, etter seks år i bransjen, har hans tilstedeværelse på de ulike plattformene gitt ham utallige oppdrag.

Og ikke minst et navn som er gull verdt!

Får feedback
- Det unike for bedrifter ved å dele på sosiale medier, er at de får feedback fra kunder. Og ved å skape en interaktiv tilknytning, kan man holde på dem og fortsette å være en del av hverdagen deres. Jeg deler tips om fine bad og alt annet som har med mitt arbeid å gjøre, og viser gjerne noe som kan gjøre hverdagen enklere for mottakeren – den potensielle kunden -, sier han.

- Dette er super måte å beholde de kundene du har på, og kanskje få i gang jungeltelegrafen får å forsterke alt som er bra. Det er egentlig det som er kjernen, spesielt for små bedrifter. Du når ut til potensielle kunder og holder på dem, samt at dette er markedsføring som ikke koster annet enn tidsbruken.

Morsom aktivitet
Akkurat når det gjelder tidsbruken på sosiale medier, ser han slett ikke på det som noe stress selv om det skjer nærmest til alle døgnets tider.

- Det er gøy å drive bedrift og det er gøy å drive med rørlegging. Om jeg i tillegg kan påvirke andres valg, er det dritkult.

At det gir resultater, må ingen tvile på.

- Jeg har mange eksempler på at folk har sett en videosnutt av meg på TikTok og som deretter har gått inn på profilen min fordi de trenger rørleggertjenester. Det har resultert i jobber i 100.000 kroner-klassen.

Han legger ikke skjul på at det primært er de unge han når gjennom en plattform som TikTok. Men det er også de det er enklest å påvirke, mener han.

- De voksne har liksom funnet sin nisje og sine hobby, mens de unge er mer åpne og nysgjerrige. Det gir også en fin mulighet til å rekruttere unge til faget, i hvert fall de som vurderer dette som et alternativ. Jeg kan bidra til at de vipper i riktig retning.

Vokst opp med internett
Berit minner om at den generasjonen Severin tilhører, er den første generasjonen som har hatt  internett siden de var født.

- Den generasjonen er vant til å få ting servert, det være seg gjennom TikTok eller på annet vis. De sitter ikke og blar i en katalog for å hente inn informasjon. Og det er den generasjonen som skal kjøpe seg bolig for første gang og pusse opp badet for første gang. Her ligger det et kjempepotensial for oss, men samtidig må vi klare å kommunisere budskapet ut til dem.

- Den generasjonen går tapt hvis ikke denne bransjen er «til stede i sofaen». Er du ikke der, eksisterer du ikke. Derfor er det flott at noen går foran i det digitale landskapet, sier hun.

- Og du trenger ikke et stort markedsbudsjett for å lykkes, påpeker Korsbakken. – Her handler det om å være aktiv, og selvsagt en god formidler.

Han har klokkertro på at dette er veien å gå for å få forbrukerne til å se løsninger og ta del i prosessen bak, og at de som leverandør har mye å hente.

- Det finnes mye kule London -, New York – og Milano-bilder av bad du kan finne på nettet, men nordmenn ønsker heller å se hvordan andre nordmenn har løst sine baderom. Derfor er jeg ikke at vil om at vi kan gjøre mye sammen for å synliggjøre både de tekniske og de visuelle løsningene vi kan tilby. Og vi skal også rekruttere, så er det mye det går an å leke med! 

Få forstår potensialet
Severin er overbevist om at mulighetene på sosiale medier er mye, mye større enn folk flest tror, og trekker fram lokale Facebook-grupper som et godt eksempel på en underkommunisert mulighet.

-  Jeg er bosatt i Bærum og er med i FB-gruppa «Vi som bor på Jar». Her treffer jeg masse foreldre, hvor jeg ved å fortelle hvem jeg er og hva jeg jobber med – og at jeg bor et steinkast unna -  har fått masse respons.

Severin understreker at alle kan være ambassadør for sin egen bedrift. På sosiale medier behøver du ikke være en del av ledelsen eller ha en strategiplan for å skape masse god reklame.

- Ja, alt handler om å skape interaktivitet, samtykker Berit. – Jo mer interaktivitet,

desto høyere opp i feeden til folk kommer du. Vi slåss alle om plass og oppmerksomhet, men det er om innholdet har verdi for den enkelte som avgjør hvor godt man treffer. Jeg er ikke overrasket over at du treffer blink der! Tidligere snakket markedsførere om B2B, B2C – nå snakker alle om H2H (menneske til menneske)

Har ikke alltid tid
Severin har så langt ingen andre ansatte i bedriften enn seg selv, og det sier seg selv at det er begrenset hvor mange jobber han har kapasitet til. Men det er et luksusproblem, mener han.

- Om jeg er i gang med en stor renovering, er det klart jeg må nedprioritere en forespørsel om å fikse en liten lekkasje for en privatperson. I slike tilfeller, forsøker jeg likevel å veilede kunden i stedet for å avfeie han eller henne. Jeg ber dem da sende  meg et bilde av problemet, slik at jeg i hvert fall kan gi dem noen tips. Det koster meg lite, men gjør at kunden har meg i bevisstheten neste gang noe oppstår. Da kan det handle om en langt større jobb.

Han understreker at alle leddene i rørbransjen har en felles interesse av å skape positiv oppmerksomhet i folket og å tilby bra produkter og tjenester. Men han legger samtidig ikke skjul på at det er mer attraktivt å samarbeide med en leverandør som er på ballen, slik som Korsbakken Bad.

- Da skapes en dynamikk begge parter kan få glede av i lang tid framover!