Undersøkelser viser at de fleste pendlerne fra Akershus-regionen til Oslo kjører bil selv. I Oslo er infrastrukturen på plass. Da er det naturlig å fortette mest mulig der det er mulig. Bjørvika kunne godt vært utnyttet mer enn hva som er vedtatt. I Oslo må vi i særlig grad åpne for økt grad av fortetting rundt knutepunktene, sier Fredriksen iflg mediaestate.no.

Han viste til at befolkningen i Oslo er forventet å øke med 190.000 personer i perioden frem til 2030, noe som ifølge Fredriksen utløser et behov for 90.-100.000 nye boliger. Og det er Groruddalen som må ta unna en del av denne veksten, sier Høyre-politikeren.

- Med unntak av noen områder som av topografiske årsaker ligger dårlig til for boligformål, er det fantastiske arealreserver for boligformål i Groruddalen. Men det er viktig at infrastrukturen kommer på plass. Gevinsten av samferdselsmessige investeringer kan aldri undervurderes, sa Fredriksen, og brukte Nydalen som eksempel. Her har utviklerne lykkes meget godt med å innlemme et randsoneområde med resten av byen, sa Fredriksen.

Også arkitekt og urbanist Øystein Grønning stilte spørsmålstegn ved manglende vilje til fortetting i sitt foredrag, skriver mediaestate.no.

- Se på Fornebu. Her ville Bærum kommune i utgangspunktet ha et begrenset antall boliger, man ville ha villabebyggelse med hager, og slett ikke blokkbebyggelse. Hadde det blitt åpnet for 30.000 boliger i stedet for noen få tusen, hadde dagens problemstilling med manglende kollektivdekning ikke eksistert. Da hadde baneløsning vært på plass for lengst, sa Grønning, før han la til:

- Vi er for husmannsaktige i Norge. Vi tenker for smått., referer estatemedia.no.

SI DIN MENING HER: