YIT er mer opptatt av det de selv kan gjøre noe med enn av de mer generelle utfordringene i bransjen, som er vanskeligere å gjøre noe med. Likevel ser de frem til å delta i de faglige diskusjonene i NRL-sammenheng.

- Vi har meninger om hvordan vi kan gjøre rørfaget bedre, sier Distriktsansvarlig Rør Gunnar Qvam, og legger til at de har ressurser til å bidra i den sammenheng.Vi er en litt annerledes rørleggerbedrift, sier Qvam.Vi tar ingen snarveier og skal være kundens førstevalg. Derfor er vi avhengig av at kundene stoler på oss, og at det vi gjør er gjennomtenkt.

Kompetanse og pris
Gunnar Qvam liker ikke at konkurrenter “kjøper seg” jobber i dårlige tider.

- Det har ikke vi gjort og derfor har vi hatt en liten avskalling på bemanningen nå under finanskrisen, men nå er det full fart igjen, understreker han. Du blir ikke best av å være billigst, men sørge for å levere kvalitet og å være fokusert på hva kunden ønsker. Det hjelper oss et stykke på vei, fortsetter Qvam.

Av andre ting er både Qvam og direktør Hallstein Ødegård opptatt av kompetansen i bransjen. Både generelt manglende kompetanse på mange områder og trekker frem Byggautomasjon som et eksempel hvor det er mye å gå på. YIT har selv 5-6 mann som jobber spesifikt med det på Østlandet, og kjøper forøvrig denne tjenesten eksternt når behovet er til stede.

– Det er mye dataprogrammering i dette, sier direktør Ødegård, hvor grensesnittene er en stor utfordring.På store prosjekter skal mange komponenter “nettes” i et stort system, og det er krevende.

Hos de rådgivende ser de også utfordringer. Det er mange VVS-ingeniører blant dem, og Gunnar Qvam som selv er VVS-ingeniør sier følgende: - Det er lite rør og mye ventilasjon i den utdannelsen, og er glad han har en variert bakgrunn fra rørbransjen både som rørlegger, prosjektleder o.l. som erfaring i sin jobb som ansvarlig for rørfaget i en av landets største rørleggerbedrifter.

Bedre resultater
Som følge av mangelfull kompetanse hos mange blir det utført mye dårlig arbeid. I YIT har de fokus på kvalitetssikring og opplæring. Det har gitt resultater, for etter å ha hatt sin del av kostbare vannlekkasjer tidligere, har de ikke hatt noen lekkasjer som følge av dårlig utført arbeid på Østlandet de siste tre årene.

– Kontinuerlig fokus på det faglige, og de fagansvarlig som kurser rørleggerne på fag hjelper, forteller Qvam.