Administrerende direktør Ola F. Hanevold påpeker at det nå, sammenlignet med tidligere, er litt vanskeligere å selge inn jobbene. Et annet hovedtrekk i markedet er at mange prosjekter blir utsatt. Foreløpig er dette primært et Oslo-fenomen, for ellers i landet er produksjonen ganske stabil.

- Markedet er i endring, så vi følger årvåkent med. Imidlertid har vi jobb til alle våre ansatte i øyeblikket og ordrereservene er meget tilfredsstillende frem til sommeren 2009, sier Hanevold, som fortsatt jakter kvalifiserte fagfolk. Stadig vekk er arbeidskraft en utfordring for Oras AS.

Som en landsdekkende VVS-entreprenør satser Oras AS på langsiktighet. Det å være ledende innen utvikling, produksjon og markedsføring av VVS-løsninger for bygg og industri er krevende. Det kan til sine tider være utfordrende å matche byggenæringen på akkurat dette område.

- Vi ønsker og skal jobbe strukturert. I byggebransjen er det ofte mye armer og bein, så utgangspunktet kan noen ganger være litt forskjellig. Dette har vi imidlertid lært å leve med og vi må forholde oss til denne virkeligheten. Langsiktig jobbing og struktur har vi imidlertid alltid sterkt fokus på, understreker Ola F. Hanevold.

- Får markedsendringene noen prismessige konsekvenser?
- Vi er på jakt etter å være kostnadseffektive, slik at vi slipper et prispress. Uansett tror vi at kanskje at prisene vil gå noe ned. Etter hvert som etterspørselen synker vil jeg nemlig anta at prisene kan synke, slik det pleier å gjøre i dårligere tider.

Oras AS kjøpte nylig opp Holmen AS. Oppkjøpet skal blant annet sikre at Oras AS styrker seg rent industrielt og Ola F. Hanevold ser store synergieffekter med å få Holmen VVS inn i porteføljen.
- Det er utfordringer knyttet til kjøpet av Holmen, men vi tror på sikt at dette er en lønnsom handel. Kjøpet passer oss egentlig som hånd i hanske.

- Flere oppkjøp på gang?
- Oras AS er alltid på jakt etter nye og gode partnere, men de må passe inn i vår virksomhet og vi må være trygge på at de bidrar positivt til driften. Det er mye i markedet som er til salgs, men kun en brøkdel er interessant, fastslår administrerende direktør, Ola F. Hanevold.