T.M.Christensen VVS Detaljer AS ble etablert i 1988 og selger serviceprodukter og reservedeler direkte til rørleggerbutikker og rørleggere. Hos selskapet finner du alt fra unike nisjeprodukter, til prisgunstige merkevarer fra kjente navn som for eksempel Oras, Ezze og Unipak, samt kvalitetsprodukter under eget merkevare.  Konseptet er basert på butikkpakkede løsninger til kundene, og produkter blir nøye pakket i kundetilpasset emballasje for de som ønsker det.

- De fleste rørleggerbutikker kjenner godt til oss, etter så mange år i bransjen. Hos rørleggere som ikke har butikk, er vi nok mindre kjent. Men også denne kundegruppen vil ha stor nytte av våre løsninger, derfor øker vi nå synligheten ved å markedsføre oss i ulike kanaler og med en gjenkjennelig profil. Jeg føler vi nå står bedre rustet enn noen gang til å gjøre en god jobb for våre kunder ved at vi har gode produkter til svært konkurransedyktige priser, og med raske leveringstider.  Vi har veldig god tro på at 2024 vil bli et godt år for oss.

Saken fortsetter under bildet: 

T.M Christensen AS har fem ansatte i produksjonen. Disse sørger for at kundene til enhver tid får varene de skal ha til riktig tid. På bildet ser vi, Irene Norbeck, Edel Hermansen, Monika Delik, Linda K. Magnussen, og Ewa Nowak-Dlugosz (vikar). Foran, Sharvoothan Sathiyananthan, og Eivind Eilerås, bak. Rolf Mork Iversen var ikke tilstede da bildet ble tatt. 

Vil utvide sortimentet

TMC samarbeider med alle de store rørleggerkjedene, men henvender seg direkte til den enkelte butikk. Per i dag har de nær 500 unike, handlende kunder i kartoteket, og er med det landets kanskje største aktør innen blisterpakkede produkter. Et klart mål for året, er å øke både omsetning og antall kunder ytterligere.

- Det skal vi blant annet gjøre ved å hele tiden utvikle sortimentet i tråd med det kundene etterspør. Vi har engasjert både kundene og våre ansatte med å komme opp med forslag på aktuelle produkter, og  har gjennom det fått mange gode innspill. Ett av våre bestselgende produkter er klikkventil i krom, målet er å finne nye slike storselgere i framtiden.

Men også det interne miljøet er viktig, påpeker han.

- Vi ønsker at våre ansatte skal ha det bra og trives på jobben. Gjør de det, jobber de automatisk mer effektivt og gjør en enda bedre jobb overfor kundene, uansett hvilken stilling og rolle man har i bedriften. Det gir også mer fornøyde kunder, som igjen øker lojaliteten til bedriften vår. Derfor har vi stort fokus på et godt og inkluderende arbeidsmiljø.  

Selskapet har i dag fem årsverk i produksjonen, to i administrasjonen, et på innesalg og kundeservice og tre distriktsansvarlige – i tillegg til Eilerås som daglig leder. Eilerås tiltrådte stillingen 1. oktober i 2022, etter mange år i retailbransjen; blant annet som kategorisjef i Felleskjøpet og innkjøpssjef i Møller Mobility Group.

- Vi har vært bevisste på å styrke oss med en distriktsansvarlig både for å kunne øke den oppsøkende salgsvirksomheten og følge opp kundene våre enda bedre.

Morten Brovold dekker Vest- og Sørlandet, Martin Møller har ansvar for Midt- og Nord-Norge, mens Paal Wiborg tar seg av Østlandet.

- Martin har rørleggerbakgrunn og Morten har mange års erfaring innen leverandørbransjen i VVS-faget. Paal har vært med oss i mange år, slik at alle tre har stor faglig innsikt og  -kompetanse og kan bistå kundene med spørsmål og opplæring. 
 

Bedre flyt i leveransene

Eilerås legger ikke skjul på at de siste to årene har brakt med seg en del utfordringer de har måttet ta tak i, og som har bidratt til at leveringskvaliteten ikke alltid har vært tilfredsstillende.

- Det startet med en utfordrende flytteprosess i 2022. I tillegg har vi gjort en del organisatoriske grep som har tatt en del fokus. Blant annet har vi gjort en endring med lagerstyring helt ned på artikkelnivå, vi produserer nå opp etter ordre og vet det eksakte innholdet i hver blisterforpakkede vare. Det har vært en kjempestor jobb, som dessverre har resultert i tidvis lenger leveringstider enn vi ønsker.

Samtidig har det vært en nødvendig endring, for å kunne stå enda bedre rustet til å møte framtiden, understreker han.

- Etter hvert som ting falt på plass og rutinene begynte å sette seg, gikk det bedre og bedre for hver dag. I dag har vi styringsverktøy som bidrar til kjappe leveranser, også om det kommer mange ordrer samtidig, eller én stor ordre. Om vi ser at de fast ansatte ikke har tilstrekkelig produksjonskapasitet i forhold til ordren, har vi tre tilkallingsvikarer som kan trå til på kort varsel. I tillegg har vi inngått en avtale med NAV om at vi kan tilby arbeidstrening for noen som har behov for praksis for å kunne komme seg tilbake i arbeidslivet for fullt igjen.

- Vi har også inngått samarbeidsavtale med en såkalt vernet bedrift som kan ta pakkejobber for oss, for eksempel om det kommer inn en ordre på flere hundre stykk på ett produkt, legger han til.

- Å få ned leveransetiden, har svært høy prioritet. Får vi inn en «vanlig» ordre innen klokka 12.00, er målet å få varene ut samme dag. Er det snakk om større ordre, inngår vi en dialog med kundene og forteller at vi må sette inn ekstraordinære ressurser, og at det kan bety litt lenger leveringstid. Det har de fleste forståelse for. 

Saken fortsetter under bildet:

- Vi leverer et variert produktspekter innen blant annet blisterpakkede produkter fra en «gjør det selv-vegg» hvor butikkens kunder selv kan velge ut produkter til montering, i tillegg til rørdeler for rørleggere og diverse reservedeler, sier daglig leder Eivind Eilerås.

Har forenklet kjøpsprosessen

Også å forenkle kjøpsprosess for kundene, har det vært jobbet mye med. Resultatet er nye nettsider og en effektiv netthandel som ble lansert 9. oktober i fjor.

-  Med vår netthandel har det aldri vært enklere å få tak i det kundene trenger.

En nøkkelfunksjon i netthandelen er mulighet til å skreddersy sin egen handleliste, enten basert på utformingen av kundens butikk eller til og med ned til hver enkelt butikkhylle. Dette gjør både bestillingen og innfylling av varer mer effektiv.

- Vi har også utviklet en mobilversjon, hvor kunden kan logge seg på med smarttelefonen og scanne varen, som automatisk legger seg i lista. Vi håper og tror at de rørleggerne uten egen butikk ser verdien i å bruke denne funksjonen og handle i nettbutikken. Om de har en varebil med hyller, kan gå inn på nettside via mobil og scanne og legge i varekurven, hvor man enn befinner seg. Det gjør hverdagen enklere og mer effektiv!  

Han forteller at de også jobber med å utvikle en hurtigkasse, slik at kundene ikke behøver å måtte søke opp produktet, men bare skriver inn varenummer og antall, så går bestillingen direkte i handlekurven.

- Vi har også startet arbeidet med å legge inn produktene i varedatabasen til NOBB-VAVVS, hvor man kan hente ut produktdatablader og dokumentasjon som FDV. Det blir stadig større fokus  på Boligmappa for våre kunder, som finner all informasjon de trenger i databasen. Vi har fortsatt en jobb å gjøre før alt er på plass, men jobber hver dag for å mate inn dokumentasjon.

- Vi har som sagt jobbet veldig mye med prosessene våre. Nå kan vi omsider løfte blikket og ha et mer utadrettet fokus. Vi gleder oss veldig til fortsettelsen!