- Stadig økende pris- og tidspress gir seg utslag i feil og mangler som medfører kostbare vannskader, mener produktsjef Kenneth Riisa hos Armaturjonsson AS. Under VVS Forum konferansen forleden kom Riisa med like mange spørsmål som han gav svar.

Helt siden SINTEF- rapporten i 2008 har rør-i-rør systemene vært under lupen. Mange har ment mye uten at det nødvendigvis har resultert i bedre kvalitet. Den siste student-rapporten slår også fast at det skjer mange unødvendige feil.

Gode løsninger
- Jeg vil påstå at selve rør-i-rør systemene som er på markedet i dag er av god kvalitet. Det finnes selvfølgelig kvalitetsforskjeller her som alle steder, og man får ofte det man betaler for, sier Riisa.

- Det finnes gode løsninger, det finnes dyktige rørleggere – så hvordan har vi klart å komme i en situasjon der rør-i-rør blant enkelte grupperinger har blitt synonymt med problemer? undrer den fagsterke bransjemannen Kenneth Riisa.

Patentbånd
- Hvorfor gjøres det så mye feil? Er det sviktende grunnleggende holdninger til faget, holder ikke det rør-i-rør systemet man har valgt? Er man dårlig i planleggingsfasen? Eller er det rett og slett alt for liten dialog mellom de ulike fagene som skal inn i samme rom? spør Riisa.

- Er det rett og slett en kombinasjon av utagerende kostnadskontroll og latskap som fører til at enkelte bransjefolk velger å bruke patentbånd i stedet for det korrekte klammeret til fire kroner?

Tidsinnstilte vannbomber
Mange feil oppstår på grunn av tids- og prispress. I tillegg kommer stadige krav om raskere fremdrift. Ting skal være ferdig stadig raskere og billigere, og dette går selvfølgelig på bekostning av kvaliteten.

-  Tiltakshaver/byggherre har et klart profittmotiv, noe som medfører at de – i hellig overbevisning om at de har rett – skviser til så mye at prosjektet kan ende opp med lurvete kvalitet. Alle overflater og synlige produkter skinner som sola, men bak veggen tikker tidsinnstilte vannbomber.

Et felles ansvar
- Jeg synes det blir veldig feil å skylde på rørleggeren alene. Dette er en felles bransjeutfordring. Hvis vi klarer å selge inn gode tekniske løsninger i stedet for bare å fokusere på hvor blankt og skinnende det kan bli på badet og kjøkkenet, så kommer vi i hvert fall ett steg videre.

- Det er greit å selge inn flotte badekar, dusjløsninger, armaturer og alt som hører med. Men det er viktig å se litt forbi de riktige overflatene og tilby gode tekniske løsninger. Det er for eksempel helt typisk å velge den dyreste parketten og de billigste tekniske løsningene.

Kritisk til kombiskap
Riisa er også sterkt kritisk til bruk av kombiskap med både varme og tappevann.

- Dette er flotte produkter, det både ser nydelig ut og virker svært bra – helt til man støter på problematikken med drikkevannhygiene eller at det skal gjøres service inne i skapene som blir veldig overfylte da det skal så mange applikasjoner inn på så liten plass. Det er også verdt å nevne at ingen kombiskap på markedet har teknisk godkjenning.

Spør og du får svar
- Vi produserer og selger også kombiskap, selv om vi vet at dette ofte ikke er den optimale løsningen. Varme og tappevannsystemer bør holdes separert fra hverandre for å hindre at drikkevannet varmes opp til et nivå hvor uønskede bakterier og organismer trives veldig godt. Vi har en egen teknisk avdeling som hjelper med å finne frem til optimale løsninger. Det er mulig å be om hjelp til å velge det som er optimalt for det enkelte prosjekt, understreker Riisa.

Han råder også rørleggeren til å tenke grundig gjennom hva han vil med det enkelte prosjekt før arbeidet settes igang.

- Planlegging er en fin metode for å unngå problemer underveis, og etter at bygget er ferdig, avrunder Riisa.