Mange sider av dette bør evalueres, men vi må få større engasjement i bransjen og kanskje burde VVS-bransjen selv påta seg oppgaven med å levere våtromsbokser via grossistene, sier daglig leder hos Østlandske VVS, Helge Ranheim.

Helge Ranheim har varierte opplevelser med våtromsbokser. I noen prosjekter har leveransene fra våtboksprodusenter vært av god kvalitet, mens det i andre har vært nesten tragisk dårlig finish på blant annet flisarbeidene. Hva som vil skje ved rehabilitering om 20-25 år, er også uvisst og uavklart. Uansett vil våtromsboksene være en del av VVS-markedet fremover og derfor ønsker Ranheim at bransjen viser større engasjement.

Håndtert det selv?
-Ikke minst vi som bedriftsledere må vie mer tid på denne utfordringen. Bransjen burde for lengst ha tatt en mer aktiv rolle i dette, da antall plassbygde bad går ned. I praksis betyr dette mindre jobb og lavere markedsandeler for rørleggerbedriftene. Det er ikke så gode tider i bransjen at man kan sitte rolig å se på en slik utvikling. De forskjellige kjedene burde muligens også spilt en mer aktiv rolle. I stedet ser vi at vår største grossist, Brødrene Dahl er i gang med konseptet våtromsbokser, og vi følger denne spennende utviklingen. 

-Kan VVS-bransjen håndtere dette selv?
-Vi burde kanskje leverte våtromsboksene selv. Både en del av entreprenørene og grossistene har gitt signaler om at dette burde være ett segment for rørleggerfirmaene. Det er uten tvil mange utfordringer knyttet til dette. Ikke minst lønnsomheten ved disse leveransene, men det er hevet over enhver tvil om at det koster en brøkdel av prisen å levere en våtromboks kontra det å plassbygge ett bad. Hvor går da fortjenesten når flere aktuelle aktører sier at det er for lave marginer?

Logistikkutfordringer
-Det er en del jobb og utfordringer knyttet til logistikk ved slike leveranser, men dette med å levere våtromsbokser er kanskje ikke vanskeligere enn at rørleggerbedriftene burde kunne ha håndtert dette selv, mener Ranheim, og legger til at entreprenørene helt sikkert hadde vært samarbeidsvillige rundt denne logistikken.

-Vi er uansett vant med å være med til produsentene for å gi innspill til gode og rasjonelle løsninger.
Helge Ranheim understreker at dette er selvfølgelig ikke endret i en håndvending, men er en prosess som vil ta litt tid å endre, hvis man finner at denne formen hensiktsmessig.

-Jeg er også opptatt av kundene. Får kundene god nok informasjon om våtromsboksene, spør Ranheim.

Bra markedssituasjon
-De store utbyggerne vet hva de gjør, men om kundene har kunnskap om forskjellene mellom et plassbygd bad og en våtromsboks, er jeg mer usikker på. Det er ikke lenge siden vi hørte om et prosjekt, der det ble endret fra plassbygde bad til våtromsbokser underveis i prosessen. Om kundene ser konsekvensene av en slik endring, undrer Ranheim, som er opptatt av at bransjen skal ha nok arbeid og muligheter for utvikling.

-Det kundene i hvert fall ikke vet, er om man vil få en dyrere rehabilitering når tiden er moden for dette. Det vet jo knapt nok vi som håndverkere. Selv om de fleste av oss, egentlig ikke er i tvil.

-Hvordan er markedssituasjonen ellers for deres vedkommende?
-Ordrereserven fremover er veldig bra. Situasjonen i 2015 og så langt i 2016 ligner litt på det vi opplevde i 2010 med stort prispress og mange om beinet.

Kundene går fra forretning til forretning for å finne de laveste prisene, men heldigvis får vi også jobber hvor vi ikke er lavest i pris. Kvalitet og faglig stolthet teller fortsatt, sier Helge Ranheim i Østlandske VVS.