Kai Rune Klubben
95 prosent av salget skjer ved at fornøyde kunder anbefaler andre å bruke Bano AS. 

Frode Henriksveen Funksjonsutstyr AS har reist en problemstilling knyttet til at Bano AS etter hvert har fått en dominerende posisjon i helsebadmarkedet, men Bano AS på sin side finner naturlige forklaringer på hvorfor det har blitt slik.

Les også:-Skreddersydde beskrivelser fører til monopoltilstander!

-Vi har de siste 15 årene levert over 30.000 helsebad i Norge. De første årene gjorde vi imidlertid en stor feil og leverte utstyr som tilfredsstilte bransjenorm på belastningskrav og materialer. Det måtte vi endre på og siden har vi hatt suksess, sier konserndirektør/salg i Bano AS, Kai-Rune Klubben til www.vvsforum.no

Nedslående resultater
Kai-Rune Klubben innrømmer at deler av utstyret, etter flere års bruk, begynte å bli ødelagt. Det kunne være skap som gikk i oppløsning selv om det tilfredsstilte bransjekrav, hendler som var bøyd, løsnet og kunne knekke. Bano AS tok utfordringen da de ble klar over situasjonen.

-I 2003-2005 gjorde vi en undersøkelse, hvor vi kartla alle typer helsebaderom som hadde vært i bruk i 10 år. Resultatet var utrolig nedslående. Utstyr som falt fra vegg, rust på hendler og fester, knekte håndtak, skap som råtnet inne på baderommet, var nær sagt vanlig. Dette var tradisjonelle baderom som ble levert på 1980-90-tallet og som alle tilfredsstilte minimum bransjekrav, forteller Klubben.

Utviklet egne løsninger
Som en følge av dette, besluttet Bano AS i 2007 at de skulle utvikle løsninger til bruk i helsebad som skulle ha en spesifikasjon slik at de kunne ha en levetid på 30 år. Bano AS tok kontakt med selskaper som leverer utstyr til offshore-industrien. Konklusjonen deres var at bransjekravene ikke holdt mål.

-I utgangspunktet virker det som om SINTEFs bransjekrav er ganske strenge, men dere mener at de likevel ikke holder mål?
-Et vektkrav på 150 kilo er i og for seg et godt utgangspunkt, men kravet er egentlig verdiløst, hvis det ikke i tillegg stilles krav til stresstester, mener Kai-Rune Klubben.

Fall er utfordringen
Konserndirektør/salg hos Bano AS kommer med følgende eksempel:
Et håndtak på en servant som tåler 50 kilo fungerer jo fint da ingen brukere er over 150 kilo. Problemet oppstår imidlertid når en person faller fremover og tar seg for. Da økes belastningen på hendel med flere hundre prosent. Det samme gjelder dusjsete og toalett.

-Ingen brukere er 500 kilo, men tar man hensyn til at eldre mennesker kan falle ned på stol de siste 10-20 centimeterne, vil belastningen øke flere ganger brukerens vekt, påpeker konserndirektøren.

Bano AS fant også ut at utstyret, i tillegg til vektbelastning og stresstest, må testes over en tidshorisont på produktets levetid. Dersom en hendel brukes over 30 år, må man ta hensyn til dette både på vekt og på produktets overflater. Overflatekvalitet på hendel finnes det ingen bransjekrav på i dag.

Konserndirektør Kai-Rune Klubben gir oss enda et eksempel:

Tidshorisont på 30 år
-Når du har giftering på fingeren og bruker et håndtak flere ganger per dag i 30 år, vil overflatene bli nedslitt dersom du ikke har utviklet en overflate som tar hensyn til dette Det samme gjelder belastning. Hendel må testes etter gjentatte belastninger over en tidshorisont på 30 år.

Alt dette var så interessant og viktig for Bano AS at man i 2007, sammen med flere ledende offshore-leverandører innenfor sine fagfelt, startet et prosjekt som tok utgangspunkt i å heve kvaliteten og minimumskravene til samtlige produkter på baderom. Prosjektet kostet totalt 12 millioner kroner, og ble blant annet støttet av Innovasjon Norge og Norges Forskningsråd. Det er resultatet av dette omfattende arbeidet som ligger til grunnen for de minimumskrav Bano AS i dag anbefaler.

Bad av høy kvalitet

-Det er altså ikke nødvendig for dere å jobbe spesielt tett inn mot konsulentene for å sikre dere levering av utstyr?
-Nei, det er det ikke. I motsetning til den tradisjonelle VVS-bransjen jobber vi ikke inn mot konsulentene. Vi har i stedet de siste 15 årene satset på å levere bad av så høy kvalitet og funksjon at kundene bruker oss igjen. Salget hos oss foregår i 95 prosent av tilfellene ved at fornøyde kunder anbefaler andre å bruke Bano AS.

Konserndirektør/salg, Kai-Rune Klubben hos Bano AS er rimelig sikker på at mange konsulenter etter hvert har innsett at bransjekravene ikke holder mål og av den grunn holder seg til andre normer når de skal beskrive et prosjekt. Banos utviklingsarbeid har altså ikke gått upåaktet hen i det beskrivende ledd.

Nye krav
-I tillegg er det ingen tvil om at vår suksess i et stort sykehusprosjekt, som ble avsluttet i for, er blitt lagt merke til og nærmest danner skole for hvordan et moderne helsebad skal være, sier Klubben og fortsetter:

-Vi har hatt et samarbeidsprosjekt med Helse Bergen, Innovasjon Norge og Norges Forskningsråd med siktemål om å utvikle fremtidens helsebad. Prosjektet gikk over tre år og resultatene som kom frem var helt fantastiske.

Under utprøvingen og testingen fant man fort ut at det utviklede baderommet var så bra, at pasientene som brukte to pleiere på badet nå klarte seg alene. Det ble også her satt nye belastningskrav og overflatekrav – alle høyere enn bransjenormen. Resultatene var så oppsiktsvekkende at daværende helseminister Jonas Gahr Støre var i Bergen og åpnet badet.

Avviser kritikk
-Resultatene har blitt publisert i titalls avisartikler i hele landet det siste året. Det er nok denne medieomtalen og alt det andre som jeg har beskrevet, som er hovedårsaken til at mange har forlatt bransjenormen, sier konserndirektør/salg hos Bano AS, Kai Rune Klubben.

-Dere avviser altså kritikk om at det er oppstått monopollignende tilstander?
Ja, vi kjenner oss ikke igjen i dette. Jeg har faktisk til gode å oppleve at noen produsenter, uansett bransje, får kritikk for at deres produkter overgår minimumskravene til kvalitet. Vi oppfatter dette kun som kritikk fra et konkurrerende foretak som forsøker å vinkle dette negativt. Vi er stolte over vår positive mottakelse i markedet, avslutter Klubben.