Først siterer han selskapets egen visjon: ”Vi skal være førstevalget hos våre kunder, ansatte og eiere”

- Vi gjør løpende kundeundersøkelser. Annethvert år setter vi i gang en omfattende dybdeundersøkelse sammen med Synovate. Vi spør kundene: Hva er viktig for deg som kunde? Lever vi opp til dette? Synovate er nådeløse og skal ha sannheten opp på bordet, sier Anders Bredesen.

- Gjennom undersøkelser får vi en rekke parametre å forholde oss til. Da vet vi mer hva kundene mener.

- I byggebransjen har det vært mange saker som ikke tåler dagens lys. Kundene er mer og mer opptatt av etikk, åpenhet og ærlighet. Jeg tror ikke de uredelige sakene er typisk for byggebransjen, men det farger folks oppfatning av bransjen når enkeltsaker kommer frem, sier han.

I tillegg gjør selskapet medarbeiderundersøkelser.

- På denne måten sjekker vi om vi er førstevalget for våre ansatte, poengterer Bredesen.

- Blir slike undersøkelser tatt hensyn til?

- Ja, absolutt! I vår strategi er det nedfelt at ansattes oppfatninger skal måles og følges opp. Tilbakemeldinger tar vi alvorlig. Alt kan bli en floskel om vi ikke gjør noe med det.

- Dette er en del av kjerneverdiene, og det er finnene flinke til å passe på. I bunn av dette ligger jo både kundeservice og samarbeid, sier han.

Alle nyansatte får innføring i bl.a selskapets forretningsetikk. I fjor ansatte YIT 700 nye medarbeidere. Alle ble sendt på kurs for å få vite hva YIT står for.

Bredesen forteller at YIT har egen varslingssekretær. Denne er advokat og utenfor YIT-systemet. Avtalen med ham går ut på at det ansatte måtte komme med, kun skal tas opp som sak, og ikke være underlag for å jakte på person.

- Tilgang til advokaten ligger tilgjengelig på vårt Intranett.

- Vi er obs på at ting kan skje, men vi har derfor rutiner og skal ta dette alvorlig.

- Vi er størst i Norge og skal være åpne og rene. I sum er dette samfunnsansvar og etikk. Mange bedrifter spør om vi kan fortelle om nettopp våre undersøkelser blant kunder og ansatte og våre etikkregler.

- Bedriftens etikk og strategi handler til syvende og sist om økonomi for hele selskapet, fastslår Bredesen.