Det startet i 2015 med to gründere, et 14 kvadratmeters lokale og klokkertro på eget konsept. I dag, sju år senere, har Rørleggerhuset AS 24 ansatte, omsetter for godt over 50 millioner og har snart vokst ut av 330 kvadratmeter i Frysjaveien 35 i Oslo. – Vi har vært bevisste på stor grad av tilgjengelighet og raske responstider, samt at vi har bygd flere bein å stå på, sier Hestnes og Demirbas til VVSforum. 

- Da vi startet opp, var bransjen kjent for å være litt treg på avtrekkeren. At det kunne gå lang tid før man fikk tak i en rørlegger og få dem ut på befaring for å gi et tilbud. Vi ville gjøre det annerledes, hvor nettopp tilgjengelig og rask respons var varemerkene. Vi innførte 24-timers vakt, og kunne dra ut på befaring og gi tilbud samme dagen som henvendelsen kom, forteller de. 

- Vi var veldig gira i oppstarten og var «på» 24-7 - alltid klare til å rykke ut. I dag er vi ledende på rørleggervakt i Oslo og omegn. Det bidrar til at vi kontinuerlig trenger flinke rørleggere, og vi har åpne søknader for de som ønsker å kjøre vakt for spyl og rørleggertjenester.

Rask vekst

Det ga dem en flying start. Etter tre måneder hentet de inn sin første ansettelse, og i løpet av de fire månedene i oppstartsåret omsatte firmaet for cirka 3 millioner kroner.

Deretter ballet det raskt på seg. Det første hele driftsåret landet omsetningen på nær 13 millioner, og bedriften hadde fått 5 ansatte på lønningslisten.  

- Den første tiden handlet det kun om rørarbeider, men vi trakk raskt inn totalrenovering av baderom i porteføljen og inngikk samarbeid med den tyske kvalitetsleverandøren Dornbracht. I dag leverer vi 50-60 baderom årlig, sier Mikkel Hestnes.  

- Vi ville inn på det litt eksklusive baderomssegmentet, og sikret oss tilgang til både produkter og deler, supplerer Firat. – Det gjør at vi får tilgang til serviceoppdrag også utenfor Oslo-regionen. Vi har vært både på de fineste hotellene og de mest eksklusive hyttene rundt i landet når de lokale rørleggerne ikke har hatt den produktkunnskapen vi har om Dornbracht.

Rørleggerhuset har også et lager der de kan tilby DornBracht produkter til enhver tid, til rørleggere som er ute etter det.

- I tillegg gir det varierte arbeidsdager til våre rørleggere, samt at de får brynt seg på tekniske produkter som er litt mer innfløkte.

For å kunne ha mest mulig kontroll på prosjektene, har de opprettet egen snekkeravdeling, samt knyttet tett samarbeid med andre håndverksfag. Slik kan de påta seg hele baderomsentreprisen, samt andre prosjekter som involverer ulike fag.

Rørleggerhuset selger også DornBracht kraner og dusjer direkte til rørleggerbedriftene, og har ambisjoner på sikt å bygge et større basislager på kraner, og dusjer slik at de kan fungere som en grossist overfor kundene.

Saken fortsetter under bildet:
Rørleggerhuset - Dornbracht -1.jpg

Rørleggerhuset AS kan vise til imponerende vekst og resultater siden oppstarten i 2015. Nå rommer huset også Spylerhuset og Snekkerhuset og en egen prosjektavdeling, samt at de tilbyr produkter fra den tyske kvalitetsleverandøren Dornbracht. I Frysjaveien hvor de holder til, har de bygget opp et eget showrom med blant annet Dornbracht dusjløsninger og kraner. 

Sommeren 2018 gikk de dessuten til innkjøp av sin første av to spylebiler, og opprettet egen spyleavdeling.

- Det var få andre, små aktører i dette markedet da vi startet opp. Siden har konkurransen har økt betraktelig, men tjenesten er et fint supplement som også gir rørleggeroppdrag
 

Økt fokus på prosjektmarkedet

Som en naturlig del av veksten og utviklingen, har prosjektmarkedet gradvis fått mer oppmerksomhet. Resultatet er stadig nye prestisjeprosjekter på referanselisten. Og mange står på vent.

- Ja, vi har blitt en komplett prosjektavdeling med tverrfaglig kompetanse og dyktige prosjektledere, og blitt foretrukket på mange store byggeprosjekter, sier de.  

Nye Helipad på Rikshospitalet utgjør det mest omfattende kommende oppdraget i loopen, med en kontraktssum på 14 millioner kroner. Men også flere større nærings- og leilighetsbygg på mellom 4 og 8 millioner, bidrar til den totale ordrereserven på rundt 30 millioner kroner.

- I tillegg er vi i ferd med å lande flere øvrige prosjektjobber, som gjør at vi står svært sterkt i tiden framover. Den eneste utfordringen vi ser, er å få tak i tilstrekkelig folk til å være på byggeplassene og skru. Vi er med andre ord på jakt etter flere dyktige prosjektrørleggere framover. 
 

Økonom som daglig leder

Å vokse raskt, er en vrien øvelse. Derfor har Rørleggerhuset ansatt økonomen Henrik Plaum som daglig leder, mens Mikkel og Firat kan ha all oppmerksomhet rettet mot det de er best på, det faglige og prosjektledelse.

- Ja, det er utrolig viktig å ha kontroll på kostnader i vekstperioden, og som alle vet er det dyrt å drive butikk i dette landet, sier Henrik. – Det skal utbetales lønn hver måned, det er arbeidsavgift, det er krav til oppfølgingssystemer osv. Det er alltid en balansegang mellom kostnadene på den ene seiden og stordriftsfordelene på den andre siden. Litt av mitt oppdrag er nettopp å klare den balansegangen. Samtidig frigjør jeg kapasitet for de andre, slik at de kan ha fullt fokus på det faglige, og å levere god kvalitet. 

Må være veldig tydelige overfor entreprenørene

Henrik trekker også fram viktigheten på dokumentasjon og bevissthet når de sitter i forhandlinger rundt bordet med entreprenørene.

- Mange underentreprenører går konkurs fordi de blir overkjørt av entreprenørene – som igjen har beinharde krav fra byggherrene. Ett av våre fremste suksesskriterier, er å være god på dokumentasjon og tydelige avtaler for å unngå å havne i en skvis senere i prosjektet. Og ikke minst at vi får utbetalt det vi har krav på underveis i prosjektene.

- Om vi skal vente helt til sluttoppgjøret vil vi fort havne i likviditetsutfordringer. Det er mange som har smertelig erfart at entreprenøren ønsker å skyv egne kostnader fram i tid, gjerne ved å så tvil om underentreprenørenes utførelser, avtaler og ansvarsområde. Venter man helt til sluttoppgjøret, er det lett å gi fra seg mye av det man egentlig har krav på, for å bli ferdig og å slippe krangel.

Han påpeker at det er ulik praksis for de ulike entreprenørene, og også mellom prosjektlederne.

- Det er det samme prinsippet om å følge de aktuelle NS-ene som gjelder. Men ofte er vi bedre enn dem på innholdet i NS-ene, som er avvæpnende og konfliktdempende. Det bidrar også til en god samhandling i prosjektene, og at vi spiller entreprenørene gode. 
 

Har tjent penger i alle år

At de har lyktes godt i sine strategier, viser det faktum at de har tjent penger i alle år, til tross for investeringene kontinuerlig vekst innebærer.

- Det er en sårbar bransje vi jobber i, med ekstremt mange om oppdragene. I dag er det veldig enkelt å starte opp for seg selv, selv om man kanskje ikke har verken den rette kompetansen eller erfaringen som kreves for å drive godt. For mange er det også fristende å dumpe priser for å få oppdrag, som er ødeleggende for hele rørbransjen, sier Firat.

- Vi har satt oss selv i en slik posisjon at de kundene som kommer til oss vil ha kvalitet, både i forhold til produkter, håndverk og dokumentasjon. Her får de gode garantier og trygghet på at vi aldri løper fra ansvaret vårt, men rydder opp dersom det skulle bli reklamasjoner. Det kan bli dyrt i lengden om man kun går etter billigste pris, minner Mikkel om.

Rørleggerhuset AS er medlem i rørleggerkjeden VVS Eksperten, og alle tre er veldig fornøyd med å være med i nettopp den kjeden.
- Vi vurderte først å være helt selvstendige uten å ha noen kjedetilknytning siden vi ønsker å styre vår bedrift selv, men fant etter hvert ut at VVS Eksperten har en veldig enkel kjedemodell som passer oss veldig bra. Vi får gjennom medlemskapet svært gode innkjøpsbetingelser, og vi slipper å «deale» med hver enkelt leverandør. Det betyr mye for oss i en hektisk arbeidshverdag, sier de tre engasjerte herrene i Rørleggerhuset.