”Den verden vi gjør forretninger i, er i rask endring. Vi møter forandringen ved å øke innsatsen og styrke styringen, slik at vi får det aller beste ut av Toshiba-konsernets teknologi, produktutvikling, og produksjonsevner. Gjennom proaktiv styring, har vi som mål å oppnå videre vekst med økt lønnsomhet og større økonomisk robusthet.” Dette er sitat fra Hisao Tanaka, toppleder for Toshiba-konsernet i Japan, ifølge konsernets hjemmeside.

Som en del av Toshiba-konsernet er også varmepumpefabrikken i Thailand, beliggende like nord for Bangkok. Her jobber det nær 1200 mennesker, og fabrikken omsetter for drøyt 6,2 milliarder kroner, eller 387 millioner USD som er det offisielle tallet.

Til Europa, inkludert Norge, eksporteres det 583 000 enheter, det vil si 38 prosent av produksjonen. Tilnærmet samme tall går til det asiatiske markedet utenfor Japan som alene tar imot 273 000 klimaanlegg i året.

Disse tallene er ikke nok for Toshiba. Fabrikken planlegger å doble salget frem til 2016. Og faktisk har den kapasitet til mye større vekst enn dette.

VVSforum.no har nylig besøkt fabrikken, og ved en guidet vandring rundt i gammel og ny fabrikkhall utviklet det seg spørsmål som perler på en snor. Hisao Tanakas uttalelse er godt synlig i Toshibas varmepumpefabrikk i Thailand hvor de produserer varmepumper mer enn noen gang.

- Men hva har airconditionteknologi som selges i det varme Sørøst-Asia å gjøre med en varmepumpe for det kalde nord? undrer VVSforum.

Spørsmålet blir forklart med at hvert marked har sitt eget eco-kvalitetssystem. Fabrikken produserer etter de spesifikasjoner som markedet får. Dermed har Toshiba mer enn 800 referanser å ta hensyn til på grunn av forskjellige markedskrav, blir vi fortalt. Men alt dette har japanske krav i ryggen.

- Hvor hard er konkurransen i det internasjonale markedet for klimaanlegg?

- Klimaanlegg er ikke et digitalt produkt, slik som for eksempel TV. Det krever derimot en høy grad av koordinering i hele produksjonskjeden for å sikre god kvalitet på komponenter og sluttprodukt, slik at vi tilfredsstiller forbrukerens behov. Dessverre er det vanskelig for Europa, gjennom EU-systemet, å ta konkret tak i hva er høyt nivå av ytelse, kvalitet og pålitelighet. Det er vanskelig å differensiere produkter og budskap mot EU, og slik at kundene til slutt får oversikt over kvalitetsprodukter. Det vil si; valuta for pengene, sier viseadministrerende direktør Max Kim ved Toshibas fabrikk for klimaanlegg i Thailand.

Og legger til at Toshibas produktkvalitet, er den beste aktivum for selskapets omfattende distribusjonsnett. I Norge er det ABK AS som representerer Toshibas varmepumper og airconditionanlegg.

-Vi har med våre varmepumper et nettverk av fagfolk som har vært lojale til merkevaren i mange år, og disse er i stand til å gi råd til EU og sørge for at varmepumper alltid skal være riktig installert, for mange år i drift, legger regionansvarlig salg Eve Lecerf til.

-Hva tenker Toshiba om det fremtidige markedet, først og fremst rundt tema energisparing?

-Toshiba mener å ha topp kvalitetsprodukter som retter seg mot så energieffektiv drift som overhodet mulig, og dette gjør vi for hvert produkt som utvikles. Vi følger strengt utviklingen av både regionale og nasjonale lover i de markedene vi opererer. I denne forstand, er EU i forkant når det gjelder miljøvennlig produkter. Ved å designe vår egen kompressorteknologi, kan Toshiba tilpasse seg de lokale krav i form av energisparing og finne balansen i det markedet varmepumpene skal fungere, sier hun.

-Alle Toshiba varmepumper oppfyller økodesigndirektivet (Eup Lot10 – 2. nivå) og et dedikert Toshiba-team følger tett utviklingen og revisjoner av de europeiske lovene og VVS-relaterte lover over hele verden for å være i forkant av markedskravene, sier Eve Lecerf. 

Hun forteller at for å sikre at ansatte har kompetanse for å produsere kvalitetsprodukter som tilfredsstiller kravfulle kunder, er det i tillegg til å bli opplært på grunnleggende tekniske kunnskaper, gis det verdiopplæringsprogrammer som blant annet dekker grunnleggende kunnskap om selskapet, kvalitetssystemer og HMS – helse, miljø og sikkerhet og trening i å utnytte sine sosiale ferdigheter i teamarbeid.

Et eksempel på faglig utvikling er den viktige oppgaven med lodding av kobberrørene i varmepumpenes utedel, et viktig håndverk som verdsettes stort. Slike fagkurser både teoretiske og praktiske, og Toshiba-fabrikken i Thailand har 151 registrerte personer som har gjennomgått slike kurs.

Andre faggrupper, blant annet ingeniører, sendes til Japan for å gjennomgå kursene der.

-Kvalitet og sikkerhet er en av våre kjerneverdier, fastslår Max Kim ovenfor VVSforum under vårt besøk på besøk i fabrikken.

FAKTA om Toshiba-fabrikken i Thailand
Fabrikkens navn: Toshiba Carrier (Thailand) Co., Ltd.
Beliggenhet: I provinsen Pathum Tani, like nord for Bangkok
Etablert: 9. januar 1989.
Joint Venture med Carrier:  1. april 1999
Egenkapital: THB 1,410 millioner (US$ 45 millioner)
Aksjefordeling: 50/50 Toshiba og Carrier
Salg 2013: USD 387 millioner
Ansatte: 1,160