Skjemstad er utdannet iInteriørarkitekt og møbeldesigner på Kunsthøgskolen i Oslo, og har vært i VVS-bransjen de siste 20 årene.

- Jeg startet som ekstrahjelp hos Comfort Bryn AS i 2003, og gikk raskt gradene til butikksjef på samme sted. Deretter ble det noen måneder som salgssjef hos Comfortbutikken Skøyen AS, innen jeg ble fagansvarlig for butikkonsept og profilering  i Comfort-kjeden.  

Som følge av at Comfort og Bademiljø ble en del av VVS Norge og opprettet felles kjedekontor, fikk hun stillingen som Produktsjef for egne merkevarer.

- Det har vært mange fine år med ulike roller, men nå følte jeg tiden var inne til å gå videre. Det skal bli spennende å speile bransjen fra leverandørsiden her hos Geberit. 
 

- En viktig tilvekst

Geberits Head of Marketing Katharina Sølvberg er glad for at de har fått Hanne Skjemstad på laget, og er ikke i tvil om at hun vil bidra til økt oppmerksomhet og kunnskap om deres produkter både hos kundene og kundenes kunder. Det vil si forbrukerne.

- Det meste som ligger på nettsidene til kjedene og deres medlemmer er synlige produkter. Hanne skal bistå med tekstbearbeiding og enda tydeligere produktkunnskap både mot grossister og kjeder, men særlig mot forbrukerne trenger vi et løft. Vi har et «stammespråk» i bransjen som kanskje ikke er like åpenbart for forbrukerne.

Hun trekker fram begreper som rimfree, turboflush og smart glasur som noen eksempler.

- Det er en selvfølge at alle i bransjen vet hva slags funksjonalitet produkter med slike betegnelser har. Men det er slett ikke sikkert at forbrukerne vet det. Å beskrive produktene for kjedene som har dem i sine nettbutikker, tror vi kan være nøkkelen til å få sluttbrukeren til å forstå hva som skiller vårt produkt fra konkurrentenes. «Fru Hansen» skal kunne forstå produktegenskapene og  vite hva hun betaler mer for. 

 

Bistår kjedene

Sølvberg påpeker at ikke alle som sitter med markedsføringsansvaret i kjedene har tid til å sette seg inn i alle produktene fra ulike leverandører i en travel hverdag, for  å optimalisere presentasjonen av produktene. Derfor ønsker Geberit å styrke samarbeidet og produktkjennskapen.

- Praksisen er ulik fra kjede til kjede. Noen har faste skjematiske oppsett for beskrivelsene, andre gir muligheter til å bruke mer tekst. For oss er det viktig å få presentert produktene best mulig på alle plattformer. Hanne vil gå opp løypa sammen med kundene og bistå dem med god tekst og innbydende bilder. Ikke bare rene produktbilder, men mange ønsker å vise produktene i relevante miljøer da det er langt mer inspirerende og skaper gode følelser. Nettopp å skape de gode følelsene hos forbrukerne når de ser våre produkter, er helt essensielt.

Også butikkene som har møbelprodukter fra Geberit fysisk utstilt, vil Skjemstad ha et øye på.  

- Totalt er vi representert med utstillinger i rundt 70 butikker, som skal få produktopplæring og følges opp. Det er godt at vi nå har en egen ressurs som kan følge opp de ulike kanalene på en god måte. Det har vært litt venstrehåndsarbeid fra vår side inntil nå. For å kunne øke salget, må vi hele tiden ha fokus på det. 
 

Vinn-vinn

- Med bedre synlighet, vil også salget øke, minner Skjemstad om. Som igjen kommer rørleggerne til gode.

- Jeg regner derfor med at alle kjedene og grossistene omfavner denne satsingen, og gleder meg veldig til å komme skikkelig i gang. Det er gøy å kunne jobbe med produkter av høy kvalitet som man kan stå inne for. Samtidig er det viktig at vi er tålmodige og tar kloke valg underveis, når vi nå skal løfte bevisstheten rundt merkevaren Geberit ytterligere.