– På ISH presenterer vi produkter som er rettet mot det europeiske og internasjonale markedet. Det er store forskjeller på markedene, spesielt på krav og regler til rør-i-rør systemer. I Tyskland blir det eksempelvis brukt mye mer av Alu-LaserPlus ® rørsystem. Vi deltar på ISH messen for å støtte Roth, og samtidig representerer Roth Norge i møte med norske kunder. Produktene som vises her er noe ganske annet enn hva norske kunder er vant til på VVS-dagene, sier Øren.
Roth Norge leverer komplette gulvvarme- og tappevannsystemer i det norske markedet som en del av Roth Industries GmbH. Selskapet er kjent for vannbårne gulvvarmesystemer, MultiPex rørsystem, Alu-LaserPlus rørsystem, SnowFlex gatevarmesystem, og ikke minst prefabrikkerte løsninger.
Store forskjeller i markedene
Øren forteller at selskapet leverer alt av rørsystemer for distribusjon av væske og vann, inkludert rør-i-rør og gulvvarmesystemer.
– Vi leverer ulike gulvvarmesystemer tilpasset til tørre soner eller om det skal støpes ned i gulvet. Det kan være løsninger for alt fra boligbygg til store flerbrukshaller. Samtidig er det store forskjeller mellom kravene i Norge og på de europeiske markedene. Forskjellene mellom Norge og Europa ligger først og fremst i våtrom hvor vi har de strengeste kravene i verden når det kommer til vanntetthet mellom membranskiller i vegger og mellom våte og tørre soner. Her har Roth teknisk godkjenning både på rør i rør- og gulvvarmesystemer.
I Tyskland støper man rørene inn i betong, og da blir ikke vanntetthet like viktig. I Norge har vi mye trebebyggelse og om man får en lekkasje i en trekonstruksjon blir det mye verre enn i en betongkonstruksjon.
– Vi bruker forskjellige leggesystemer avhengig om man vi ha flytende overgulv eller om man vil støpe det ned. Her viser vi våre lavtbyggende og hurtigregulerende gulvvarmeløsninger Roth QuickTemp ClimaComfort® som har en byggehøyde på kun 17 mm og Roth Compact® for tørre soner på totalt byggehøyde 24 mm
– En annen forskjell i markedene er innen sanitærprodukter med tanke på varmt- og kaldtvann der både produkter og krav er forskjellige. Det krever en del tilpasninger av produktene for det nordiske markedet. Vi har derfor egen produksjon av veggbokser for de nordiske markedene siden det er ganske like krav i Norge, Danmark, Sverige og Finland.
Opptatt av bærekraftig produksjon
– For å nå klimamålene våre er vi opptatt av fornybar energi, spesielt solceller, på fabrikkene. Vi bruker også energi fra produksjonen til oppvarming av lager og kontorbygg. Når vi produserer rør krever det en høy temperatur og tilhørende kjølevann som kan brukes til oppvarming eller kjøling andre steder på fabrikkområdet.
– Vi bruker alt av overskuddsvarme til andre formål på anleggene, sier Martinsen.
Kundene tenker på mer en strømpris
– Vi opplever at det er færre nye prosjekter som igangsettes og at det er flere tilbydere på samme prosjekt. Det betyr blant annet at de store entreprenørene går inn i de mindre prosjektene og presser markedet. Vi ser likevel at det er mange som ønsker gulvvarme. Samtidig er det ingen som helt vet politikken på strømpris, men man vet at det kan være ekstremt dyrt på vinterstid med lite solenergi. Det er nettopp derfor vannbåren varme burde prioriteres siden man kan bruke alle typer energikilder, inkludert pellets, varmepumper, sol eller annen fornybar energi. Vannet i rørene er det samme, uavhengig av energikilde.
Hva tenker dere om regjeringens forslag om Norgespris?
– Om man skal bruke mindre strøm er ikke Norgespris noen fordel for landet siden forbruket vil øke. Det er også klart at innføring av Norgespris kan påvirke markedet for vannbåren varme. Samtidig vet vi at kundene foretrekker vannbåren varme av andre årsaker enn energieffektivt. Det handler også om komfort, varmefordeling, nattsenking, styring og regulering. Vi opplever også stor interesse for komplette løsninger som kan kobles til smarthus og fjernstyres.
Hva forventet dere av ISH i 2025?
– Vi var spent på messen og hva de andre aktørene hadde av nyheter og gledet oss til å treffe norske kunder og samarbeidspartnere. Dette er en fin møteplass for å vise hva vi kan levere internasjonalt. Vi har mange fabrikker som er tilpasset markeder i hele verden og har stor frihet til å lykkes med å ta markedsandeler. Vi ser positivt mot fremtiden, avslutter Øren.