Berøringsfritt fra Oras Armatur ble valgt da Oslo lufthavn ble bygget ut for 20 år siden, og gjenvalgt for Terminal 2 som forleden ble åpnet offisielt: - Klart vi er stolte, forteller Country Manager Lars Erik Fossum hos Oras Armatur.

– Kvalitet og driftssikkerhet avgjørende

Oras Armatur gjenvalgt på Oslo lufthavn:

0

Oras Armatur ble valgt som leverandør av berøringsfrie armaturer da vår nye hovedflyplass Oslo lufthavn tok over for Fornebu i 1998. Nå, 20 år senere er det både bygget nytt og rehabilitert. Igjen falt valget på kraner signert Oras Armatur.

– Vi er naturlig nok svært stolte og fornøyde med at vi fikk fornyet tillit, sier Lars Erik Fossum, Country Manager i Oras Armatur.

Kvalitet og driftssikkerhet
Det sier mye om kvalitet og driftssikkerhet når Oras fikk fornyet tillit etter 20 års krevende drift på Nordens nest største flyplass.

– Vi har enormt mye trafikk, og det var fremsynt å velge berøringsfritt allerede i 1998. Hvis vi hadde valgt kun ettgrepsarmaturer ville vi hatt økte driftskostnader, muligens opp mot et årsverk for å drifte armaturene, forteller driftsingeniør VVS Jon Henning Kristoffersen, som har anleggsansvar for sanitær.

Rundt 500 kraner, de aller fleste berøringsfrie Electra-modeller, er på plass på ulike sanitærrom både når det gjelder Terminal 2 og det opprinnelige terminalbygget.

Saken fortsetter under bildet:

Et av toalettrommene på den nye terminalen som vsier rekken med berøringsfrie armaturer.

Et godt valg
Gjennom årene siden flyplassen åpnet i 1998 har Oras levert både god håndhygiene og spart store mengder vann. En av de store fordelene med berøringsfritt er nettopp hygieneaspektet og muligheten for å redusere vannforbruket. Ved å utnytte fordelene i Electra-serien til Oras optimalt har Avinor, som eier og driver flyplassen, spart både tid og penger.

– Vi regner med å spare et årsverk og berøringsfritt i lengden er overlegen de konvensjonelle modellene når det gjelder slitestyrke, forteller Kristoffersen.

– Vi kjører ferdigblandet vann ut til kranene. Det ville blitt alt for stor slitasje om brukerne selv skulle justere temperaturen, understreker Kristoffersen.

Norsk pionérbedrift
Oslo lufthavn på Gardermoen var en av de første virkelig store prosjektet med berøringsfrie armaturer i Norge. Stikkordet da som nå er at armaturene rett og slett bare skal virke. I en flyplassterminal er det ikke tid til plunder og heft.

– Vi var svært stolte over å bli valgt som leverandør til flyplassutbyggingen for 20 år siden, forteller Fossum, som legger til at ”…når vi nesten 20 år senere blir valgt på nytt til Gardermoen Terminal 2, så velger vi å tro at vi har bevist at våre berøringsfrie armaturer har en holdbarhet og kvalitet som gjør at de rett og slett bare virker år etter år, til tross for meget høy bruksfrekvens…”

– Berøringsfritt var ganske ukjent for meningmann da flyplassen åpnet i 1998. Vi var tidlig ute med berøringsfritt, og vi så at det var mye fomling blant brukerne i starten. Nå tror jeg ingen ønsker seg tilbake til hendlenes tid, smiler Kristoffersen.

Kvalitet og sikkerhet
Det er gjort tellinger når det gjelder bruksfrekvens på toalettene. I den gamle avgangshallen er det 12 dametoaletter, her ble det registrert 600 besøk i timen, med topper opp til 1.200 besøk/time. Det regnes med 24 millioner besøkende i året til flyplassen, så kvalitet må til i alle ledd for å holde flyten.

– Det er helt klart at dette er krevende, vi har også lært med tiden hva som fungerer hvor. Størstedelen av blandebatteriene er Oras, men andre fabrikater finnes. Electra 6100 utgjør 75 prosent av totalen, opplyser Kristoffersen.

Gode egenskaper utviklet over tre tiår hos Oras
Ved behov for service er det for eksempel ikke nødvendig å stenge av hele rekken med kraner, man bare skrur av det enkelte armatur og reparerer eller skifte ut mens de øvrige kranene vil fungere som normalt. Kraner som ikke brukes over en periode på for eksempel 12 timer, gjennomspyler seg selv automatisk i cirka 30 sekunder. Det skal alltid være rent og friskt vann tilgjengelig i alle kraner for å dekke de reisendes behov.

Her er det muligheter for effektiv drift og tilpasning etter oppdragsgivers spesifikasjoner. Dette produktet har også særdeles gode egenskaper når det gjelder drift over lang tid, kan Lars Erik fortelle.

En tillitssak
– Dette prosjektet viser at vår teknologi er til å stole på i store som små prosjekter, og at vi er en trygg leverandør man kan regne med i tiår etter tiår. Vi er ydmyke overfor den store tilliten vi har fått, og er fornøyde med å ha løst oppgaven på en måte som ivaretar både hygieneaspektet overfor de reisene og driftsøkonomien til Avinor, forteller Lars Erik Fossum.

Den nye terminalen på Gardermoen