Kari Øgle Kjensberg og Thorbjørn Theie i VVS Norge. Kari får en sentral rolle i den nye organisasjonen når man nå samler Bademiljø og Comfort under samme tak på Helsfyr i Oslo.

VVS Norge samler Bademiljø og Comfort i et felles kjedekontor

Kari Øgle Kjensberg, tidligere kjededirektør i Comfort, skal lede profilhuset «VVS Norge Rørlegger med butikk», som vil tre i kraft fra årsskiftet og hovedsakelig ha fokus mot privatmarkedet.

0

Tidligere i høst ble det kjent at VVS Norge lanserer tre nye profilhus. Dette gjøres for å tydeliggjøre og spisse kjedekonseptene, men også for å dekke ulike deler av markedet. Kari Øgle Kjensberg får en sentral rolle i den nye organisasjonen.

– Merkevarenavnene Bademiljø og Comfort videreføres, men vi vil bygge opp en enda tydeligere posisjon i markedet og dette legges det planer for nå. Vi kommer til å spisse og tydeliggjøre kjedekonseptene våre – alt fra butikk-konsept og markedsføring til netthandel. 2021 kommer til å bli et veldig spennende år, sier Kari Øgle Kjensberg.

Kjedekontorene Bademiljø og Comfort er i dag likt organisert, noe som innebærer at det er dobbelt opp med funksjoner på marked, drift og fag. Som konsekvens av etableringen av VVS Norge Rørlegger med butikk, er det derfor naturlig å effektivisere kjededriften, samt få på plass en ny kjedeadministrasjon.

– Det vil være lettere for det nye profilhuset å utvikle og levere tjenester som treffer medlemmene enda bedre, når alle medlemmene under «VVS Norge Rørlegger med butikk» har sitt hovedfokus mot privatmarkedet, sier Øgle Kjensberg.

Hun forklarer at funksjoner som marked, drift og fag vil bli videreført i et nytt profilhus, men kommer til å jobbe annerledes enn tidligere. På markedssiden vil fokuset på digital markedsføring forsterkes og på driftssiden vil det bygges opp et driftsapparat med økt oppmerksomhet rettet mot benchmarking og tall.

– Vi skal være en sparringspartner ovenfor medlemmene på lønnsomhet og effektivitet, og med vårt nye datavarehus Seebrite vil dette kunne gi oss og medlemmene en helt ny måte å følge opp driften på.

En omstillingsprosess var avgjørende for etableringen av nytt profilhus. Denne prosessen ble igangsatt i høst med mål om å lande innen oktober for å være klar fra årsskiftet.

– Generelt er omstillingsprosesser krevende. Dette har vi forståelse for og derfor var det viktig for ledelsen å involvere tillitsvalgte og ansattrepresentanter tidlig, samt sikre at prosessen er ryddig, effektiv og tilfredsstiller arbeidsmiljøloven. Dette har vi er innfridd.  Etter flere uker med samtaler er ny organisering landet og formidlet til ansatte og medlemmer. Styret i VVS Norge har også vært løpende orienter under hele prosessen, sier Thorbjørn Theie, administrerende direktør i VVS Norge, og legger til:

– Det er viktig for oss at organisasjonen, både i VVS Norge og profilhusene er rigget med riktig kompetanse og roller for fremtiden. Dagens medlemmer og forbrukere har andre behov og krav til tjenester, service, leveranser og produkter enn tidligere og dette vil forsterkes enda mer fremover, sier Theie.

Flere av dagens stillinger er videreført i det nye profilhuset, men det har også vært behov for nye stillinger, samt å flytte enkelte til VVS Norge.

– Antall årsverk totalt for konsernet reduseres. Som følge av både nye stillinger med endrede stillingsinnhold og krav til kompetanse, har dette dessverre medført oppsigelser i både Bademiljø og Comfort. Overtallige ansatte er tilbudt eget program som skal bistå dem frem til ny jobb, mens ansatte som går over i nye stillinger vil gjennomføre eget onboarding program. Dette er en investering for å ivareta de ansatte gjennom hele omstillingsprosessen.

Fra 1. januar vil alle ansatte ha sin arbeidsplass på Helsfyr, dette vil tilrettelegge for bedre kommunikasjon og samhandling på tvers av VVS Norge og profilhusene.