Salgssjef Søren Brøndum Knudsen og adm. direktør Jan Gøransson gleder seg over at Purus har holdt god fart gjennom koronakrisen, men legger ikke skjul på at framtiden for bransjen nå er mer usikker enn noen gang. – Vi er optimister og styrer mot de målene vi har satt oss, sier han til VVSforum. I år runder selskapet 75 år, og salgssjefen lover flere spennende nyheter i høst.

– Vi skal fortsette å gi rørleggerne gode råd

Fortsatt full fart for Purus i jubileumsåret

0

Purus runder i 75 år i år og signaliserte tidlig på året at jubileumsåret skulle bli innholdsrikt med lansering av hele fem nye produktnyheter. Salgssjef Søren Brøndum Knudsen lover flere spennende nyheter i løpet av høsten. Nå mener han rørleggerne må selge seg inn hos forbrukeren, for nå satses det på oppussing i mange norske husstander.

Purus runder den anselige alderen av 75 år i år, og har gjennom årene vokst seg til en av Skandinavias ledende produsenter av sanitærprodukter for bad og kjøkken. – Det har vært en eventyrlig reise, men likevel har vi blikket mest rettet framover, sier salgssjef Søren Brøndum Knudsen – og kan fortelle om mange spennende nyheter på det norske markedet i år.

Selv om koronapandemien lenge sendte deler av landet i dvale, er leverandøren godt fornøyd med tingenes tilstand.

– Ja, heldigvis har ikke byggenæringen vært blant de hardest rammede og hittil har vi vært så heldige at det forretningsmessige nærmest har forløpt som vanlig. Vi er veldig takknemlig for å ha sluppet unna permitteringer, som skyldes ene og alene lojale og dyktige rørleggerkunder.

Selv om Purus har mest fokus på veien videre, legger han ikke skjul på et det er vanskeligere enn noen gang å se hva som skuler seg i krystallkula.

– Nei, vi har jo ingen erfaring på hvordan markedet vil være etter en slik pandemi. Men vi er forsiktige optimister og vår strategi ligger fremdeles fast i forhold til målene vi har satt oss i år.  Alle våre selgerne er 100 prosent operative, og er mer motiverte og aktive enn noen gang, fastslår han.

– Invester i boligen
Purus er selvsagt – som alle andre produsenter – avhengig av jevn god aktivitet i den andre enden næringskjeden, hos forbrukeren. Brøndum Knudsen håper og tror derfor at «Ola og Kari Nordmann» bruker en del av sparepengene til å investere i bolig, og derav bad, nå som sydenturen er avlyst.

– Et nytt bad handler både om velvære, hverdagsglede og ikke minst økt verdi på boligen. Det er en god investering!

Han mener det nå er viktigere enn noen gang at rørleggerkjedene nå fronter dette budskapet med målrettede, salgsutløsedene kampanjer framover.

– Hele VVS-bransjen burde egentlig stått sammen om en felles satsing. Nå som salgsmesser og – kongresser og slikt er avlyst, burde alle markedsmidler vært brukt til å friste markedet med lekre baderomsløsninger.

– Vi har avtale med alle kjedene, som kjennetegnes med profesjonelle og dyktige markedsavdelinger. Det er gøy og givende å jobbe sammen med dem, og jeg er takknemlig for at vi sammen kan fronte at du trygt kan stole på anbefalinger fra rørleggeren.

Han understreker samtidig viktigheten i at bransjen får nødvendig drahjelp til å komme seg gjennom koronakrisen, og håper at det vil bli innført ROT-fradrag som vil øke etterspørselen.

– Ja, vi henger oss gjerne på det oppropet. Det vil være positivt og helt korrekt for vår bransje.

Spennende nyheter
Gjennom 75 års erfaring og utvikling, er han ubeskjeden nok til å mene at Purus er den beste  på sluk. Selv om selskapet allerede har lansert tre nyheter i jubileumsåret, kan han fortelle at det er mer i vente.

– Ja, vi er i gang med felttesting av to nye sluk, som begge er kjempespennende. Ett av dem viser en overraskende stor kapasitet, som garantert vil bli tatt svært godt i mot. Moderne bad har store dusjer og stort vannforbruk, minner han om.

Sluket har vist så bra resultater på kapasitet på tester i laboratorium og i felt at de det har overrasket både produktutviklere og sjefer. Nå skal det testes på nytt for en ekstra kvalitetssikring.

Brøndum Knudsen kan fortelle at dette dreier seg om et designsluk hvor modifikasjoner og forbedringer er gjort på bakgrunner av installatørenes erfaringer.

– Det er viktig at produktene tilpasses i tråd med bygningsmessige endringer og forbrukerens vaner. Vi ønsker at våre sluk skal bidra til å gjøre rørleggerens hverdag enda mer effektiv. Dette sluket vil derfor også forbedre installatørens hverdag ytterligere ved at det blir enda enklere å legge et pent og effektivt sluk, sier han og ser for seg en førlansering sen høst.

I tillegg jobbes det med et vanlig boligsluk som skaper en mye mer effektiv installering enn noen gang.

Salgssjefen og trekker fram all den kompetanse selskapet har innen produktutvikling, samt velviljen fra selskapet sentralt til å satse på innovasjon, som grunnleggende årsaker til den sterke markedsposisjonen. Samtidig er den lokale tilstedeværelsen helt avgjørende, mener han.

– Ja, vi har ekstremt lokal fokus og har aktiv benyttet rørleggere i utviklingsarbeidet. Det er de som skal jobbe med våre produkter ute i felten og som har den praktiske kunnskapen.

Rustfrie kjøkkenbenker
I løpet av høsten vil Purus også starte salg og markedsføring av rustfrie kjøkkenbenker, som han har stor tro på.

– Det blir et litt annet forretningsområde, men vi vet at en del rørleggere også leverer kjøkken. Det har vært på markedet i Sverige i mange år og vil gi oss et ekstra ben å stå på. En rustfri kjøkkenbenk skaper et flott og stilrent miljø, som er funksjonelt, lettstelt og hygienisk og gir glede i kjøkkenet.

Purus’ kjøkkenprodukter er produsert for hånd i Sverige av svensk stål i høy kvalitet. Alle eneste produktene blir nøye kontrollert når det forlater produksjonen, og selskapet kan  vise til et bredt utvalg av kjøkkenbenker og oppvaskkummer, der du kan velge nøyaktig det utseendet og den funksjonen du ønsker på kjøkkenet. Alle oppvaskbenkene er fremstilt i ett og samme stykke og det finnes ingen skjøter som samler smuss og bakterier.

Produktene vil bli solgt gjennom byggevarehandel og  kjøkkenforhandlere, blir vi fortalt.

Færre vil bygge selv
Brøndum Knudsen tror det i framtiden blir færre selvbyggere av bad, det vil si at stadig flere benytter profesjonelle installatører. Derfor blir det viktigere enn noen gang å legge forholdene til rette for bransjen. Han gir samtidig rørbransjen skryt for å være både profesjonell og kompetent.

– Vi merker når vi arrangerer kurs at det er stor kompetanse, masse engasjement og mye stolthet der ute. Jeg er overhodet ikke bekymret for rørleggerstanden.

Nettopp å tilføre sikker installasjon og lønnsomhet til installatøren, er Purus’ hovedfokus, påpeker han.

– Vi er derfor opptatt av alle som tilfører installatøren en verdi, nettopp fordi vi mener at det viktigste i en kjede er de som skrur. Det er det som er kapitalen, det er de som sitter på kompetansen og de som står ansvarlig overfor forbrukeren.

Han gleder seg over at rørleggerne er flinkere enn noen gang å tilby bad med høy kvalitet, og  at stadig flere tilbyr Purus Line som standard. Purus Line er et sluk som legges inn til  veggen, som gjør det lett å opprette fall i én retning. Det gir en jevn, flat overflate der du ikke trenger å stå i brønnen. I tillegg kan du legge de samme store fliser i dusjen som i resten av badet, som hever helhetsinntrykket.

– Rørleggeren forteller kundene at dette fortjener de. Og de som ikke gjør det, risikere i etterkant å bli møtt med hvorfor de ikke gjorde det. Det er sånn bransjen kan overleve; ved å tilby det kunden vil ha. De vil ha flotte hjem og komfortable bad, konkluderer han.

– Ingen fortjener å stå på sluk i dusjen, sier  Brøndum Knudsen med et smil – og kan også opplyse at flere og flere kunder er førstegangsetablerere, også de skal ha ordentlige bad.

– Tidligere var snittalderen for de som valgte Premium-produkter var 40-50 år, men nå snakker vi om 20-25 år.

Effektiv distribusjon
Å få produktene raskt ut til rørleggerne, er selvsagt en betingelse for suksess. Brøndum Knudsen mener i utgangspunktet grossistene er de rette for å få til en effektiv og lønnsom logistikk, men påpeker samtidig at grossistene må ha fokus på det de primært skal drive med.

– Det er ikke ment som kritikk, tror bare at dette er viktig i framtiden, for det kan dukke opp flere aktører som kan distribuere, presiserer han.

– For oss og for rørleggeren er det viktig at varen  blir flyttet effektivt fra leverandør til rørlegger, og vi må sørge for at varen ikke blir for dyr gjennom de tradisjonelle kanalene. Det  er allerede mange som ser på flere alternativer.

– Man skal selvsagt ta seg betalt dersom man tilfører bransjen en verdi. Men det er vi som står for salg og markedsføring, og skaper etterspørsel i markedet. Og det er vi som står for investeringer i utvikling og innovasjon.

– En logistikkpartner skal vel heller ikke framstå som en konkurrent?
Alle står jo fritt til å tilby med egne merkevarer, men da må man også akseptere at produsentene gjør sine mottrekk. Det vil alltid være en konsekvens av egne veivalg. Men som sagt; de aller viktigste for både grossister, kjedekontorer, forbrukere og oss, er installatørene. Det er de som realiserer produktene og setter dem i en funksjon. Det er de vi må gjøre konkurransedyktige, understreker Purus’ salgssjef Søren Brøndum Knudsen.