- Korsbakken Bad er blitt et komplett baderomsleverandør, og daglig leder Arne Korsbakken og markeds- og slagssjef Berit Solberg Folden har stor tro på at VVS-butikker og rørleggerbedrifter skal se nytteverdien i å tilby deres produkter og løsninger. - Vi satser på en sømløs kommunikasjon, og kan løfte kundene gjennom godt markedsmateriell og bred markedsføring i sosiale medier. Det skal være verdifullt og veldig enkelt å samarbeide med oss, sier de.

– Vi har som mål å være en komplett og annerledes baderomsleverandør

Korsbakken Trading er blitt Korsbakken Bad:

0

Korsbakken Trading har blitt til Korsbakken Bad, og har samtidig tatt steget fra kraner og dusjutstyr til å bli en komplett baderomsleverandør. Nå spisses fokuset ytterligere mot VVS-butikker og rørleggere som renoverer og bygger bad.

Leverandøren har brukt noen år på å finne de leverandørene som de ønsker i sitt produktsortiment, og som skal komplimentere de andre kategoriene på en god og bra måte.

– Nå har vi funnet en veldig bra miks av ulike leverandører, og er veldig stolte av de produktene vi nå kan tilby markedet og våre kunder. Vårt mål er som vi har sagt i mange år allerede, å gjøre rørleggerne mer konkurransedyktige med tilby de gode og enkle løsninger, godt design, og bra priser. Vi har et bredt spekter av lettsolgte kvalitetsprodukter i vår produktrange nå, sier daglig leder i Korsbakken Bad AS, Arne Korsbakken.

Markedet er i stor endring
Korsbakken Bad merker at markedet er i stor endring, derfor gjør de nå mange grep for å befeste sin posisjon som en komplett leverandør.
– VVS-bransjen er i en brytningstid med stor konkurranse fra flere og flere andre aktører. Det gjelder både i form av salgskanaler, men også hvem som tilbyr oppussing av bad. Går man inn på gulesider og søker etter firmaer som pusser opp bad i dag, kommer det faktisk ikke mange rørleggerbedrifter opp. De som er toneangivende der er byggmestere, murere, og mindre entreprenørbedrifter, sier Korsbakken.

Korsbakkens nye markeds- og salgssjef Berit Solberg Folden kommer fra bokbransjen og mener at VVS-bransjen henger litt etter, med hensyn til å tilpasse seg en ny markedshverdag og ikke minst forbrukerens nye kjøpsmønster.
– Jeg har god erfaring fra retail, og ser at VVS-bransjen har mye å gå på i forhold til å nå ut til forbrukeren på en effektiv og god måte. Man skal ikke gå lenger enn til butikkustillingene i rørleggerforretningene. Jeg kommer fra bokbransjen, og der var vi svært beviste på hvordan vi skulle fremme og tilby våre produkter. I dag henter forbrukeren ideer og inspirasjon til baderommet på nettet, derfor er det viktig at man har de varene kundene vil ha. Får man ikke det man har sett på nettet, eller vil ha, går man til de som har produktene, sier Folden.

Fem produktkategorier
Korsbakken Bad jobber nå i hele fem produktkategorier mot tidligere kun kraner og dusj.

– Når det gjelder kraner og dusjutstyr, er vi blant de med lengst fartstid i bransjen og har et komplett sortiment. Ingen slår oss på bredden i de  kategoriene. Også innen for baderomsmøbler begynner vi å få et stort utvalg. Toaletter har vi hengt litt etter på, men begynner å få bra fart også her. Dette er et satsingsområde og en av kategoriene som øker mest. Når det gjelder dusjvegger, er vi fortsatt tidlig i løypa. Her legger vi i første omgang opp til å vise løsninger, slik at man kan få en match og helhetlig løsning.

Ferdige pakker
Slik Korsbakken Bad har organisert seg, kan de nå altså levere komplette bad. De bygger også sammen ferdige pakker og baderom med ulike navn, basert på norske innsjøer.

– Det som er morsomt er at våre kunder bruker egne, lokale navn på våre ulike pakker i sine utstillinger, og som skaper innbydende og flotte miljøer ute i butikkene og showrommene. Det gir en ekstra dimensjon synes vi, når forbrukeren i lokalmiljøet kan kjøpe baderom med navn på lokale steder, sier Folden.

Målgruppen til Korsbakken Bad er VVS-butikker og rørleggerbedrifter som fornyer og bygger nye bad. I tillegg jobber de tettere med hotellkjeder som skal renovere badene.

– VVS-butikkene har i større grad enn tidligere spesialisert seg på produkter, og inviterer kunder inn for å gå gjennom ulike alternative løsninger. Mens de som bygger bad satser på showroom for å kunne vise produktspekteret i ulike miljøer. VVS-butikker er fortsatt en viktig målgruppe for oss, men det er på oppussing av bad, rørleggeren står sterkest.

En sømløs hverdag
Arne understreker at hver enkelt leverandør og kunde er viktig for dem, og at de satser store ressurser for en mest mulig sømløs prosess.

– Vårt mål er at mest mulig av vareflyten og ordrebehandling skal gå automatisk og digitalt, fra å gå på nettet og se hva som finnes på lager. Ved bestilling skal man kunne følge ordren helt frem til levering.

Finner man noe som er galt, kan du gå på nettet og fylle ut et skjema og sende inn en beskrivelse. På samme måte kan en rørlegger som registrerer seg der, gå inn og følge sine egne servicesaker. Om det skulle være en sak som ikke er løst og kunden er utålmodig, kan han eller hun gå inn på denne plattformen og se hva som er gjort uten å måtte ringe for å spørre. Ved returer, har de digitale returskjema som kan brukes. i sum fører dette til kjapp saksbehandling og høy leveringspresisjon,

– Alle disse bitene prøver vi å gjøre så smidig som mulig, og målet er helt klart å være leverandøren det er enklest å forholde seg til. Vi prøver rett og slett å bringe struktur til en litt ustrukturert bransje, sier nestoren i selskapet.

Tilpasser logistikken
Korsbakken Bad henter produkter fra ulike leverandører i Europa, og nå også fra Japan gjennom leverandøren Toto. Disse bringes til et stort lager, slik at de kan levere kjapt og effektivt. Det krever selvsagt god logistikk.

– Vi merker at flere rørleggerbedrifter og butikker etablerer egne nettbutikker. Det vises ved at stadig flere ordrer er en del av kundens nettbutikk. De ønsker da at vi skal levere direkte til sluttbruker. Ofte har kundene to firmaer; ett som driver med netthandel og ett som driver med konvensjonell handel. Det vil si at vi må ha litt ulike betingelser i forhold til ordretypen. Det er nytenkning og noe som vi må forholde oss til framover for at våre kunder også skal kunne utvikle sin netthandel, påpeker Korsbakken.

– Å integrere nettbutikk og fysisk butikk blir mer og mer vanlig. Velg på nett, plukk opp i butikk, returner i butikk ved reklamasjon. En trend som kommer for fullt som vi må tilpasse oss. Vi bygger transportsystemet sammen med vår lagerpartner for best mulig effektivitet.

– Vi leverer til rørleggerbedrifter og butikker, men også i stor grad til byggeplass. Skal du levere varer til tre leiligheter den ene dagen og fire den neste, er det en komplisert logistikk som vi nå har kompetanse på.

Satser hardt på markedsføring
Markedsføring er et svært viktig element hvor rørbransjen har mye å gå på. Også på det området kan Korsbakken Bad være en katalysator.

– Det er rørleggerbedrifter som pusser opp og bygger mange bad i året, men som ikke tar et eneste bilde av dem. Vi vil gjerne bidra til at de blir mer synlig, som igjen genererer flere oppdrag.

Arne trekker fram et bilde av et rehabilitert bad fra i fjor de har brukt aktivt på sosiale medier, og som er blitt delt 1000000 ganger. En million ganger!

– Problemet er at det ikke står hvilken rørlegger det er som har pusset opp. Da forstår vi hvilket enormt potensial vi snakker om.

Det som er spesielt med Korsbakken Bad i motsetning til mange andre, er at vi putter merkevarer inn i badet og fremhever leverandørene i stedet for å skjule dem. Vi er stolte av våre leverandører og forteller hvem de er og hvor de holder til i alle sammenhenger. Når vi deltar på messer i utlandet, er det naturlig å ta med våre kunder på deres stands og markedsføre dem.

Korsbakken mener bedriften er et  ”House of Brands”, som den eneste i bransjen.

– En annen ting som skiller oss ut fra mengden, er at vi kun har europeiske leverandører. Vi drar ikke til Kina for å lete etter billige produsenter, påpeker han. Med tanke på miljø er varene kortreist.

Årsaken til at Korsbakken Bad jobber på denne måten, er at de kan velge fra hele porteføljen til sine merkevare leverandører. De kan plukke det som passer best for det skandinaviske markedet. I tillegg har de kort vei til leverandørene.

Lars Korsbakken i Korsbakken Bad AS, har fått en ny og viktig rolle i selskapet etter at Berit Solberg Folden har kommet inn.

Endringer i markeds- og salgsorganisasjonen
Arne legger ikke skjul på at det er en utfordring å nå ut til alle rørleggere om hva Korsbakken kan tilby dem, og hvilke fordeler det kan gi. Derfor har de nå endret litt i markeds- og salgsorganisasjonen. Vi har fått på plass ny salgs- og markedssjef i Berit. Hun kommer fra en helt annen bransje med betydelig erfaring og spesialkompetanse innen merkevarebygging og retail. Hun kommer fra stillingen som markedsdirektør i bokkjeden Tanum.

– Men det betyr slett ikke at vår tidligere salgssjef Lars Korsbakken er på vei ut av bedriften. Snarere tvert om. Lars vil få en annen rolle som gjør at hans kvaliteter kommer enda bedre til rette. Den nye salgssjefen vil få ansvar for selgerne som er ute og besøker rørleggerne. Lars vil være en ressurs og nøkkelperson som vil jobbe enda tettere ut mot våre kunder, samtidig som han vil jobbe mer med prosjekter. Han vil også bidra til å styrke og forankre konseptet vårt med sin spisskompetanse ved å være en døråpner ute.

Han trekker også fram at de er en familiebedrift, og at han begynner å bli en ”voksen mann”.

– Jeg har på ingen måte tenkt å legge meg nedpå på lenge ennå, men Lars vil i større grad fronte ”familien” utad hos nøkkelkunder, sier Arne Korsbakken.

Alle må være lønnsomme
Skal det være liv laga for enhver bedrift, betinger det selvsagt lønnsomhet. Det er naturligvis en forutsetning også for Korsbakken Bad.

– Ja, vi må tjene penger, og man kan unektelig bli litt skremt av rabattjaget i bransjen. Det er behov for å stille seg spørsmålet om dagens praksis av rabatter gagner den enkelte og om det er mulig å overleve på sikt om det ikke gjøres noen grep. Mange har lett for å ta selv de mest eksklusive ”godbitene” og selge på tilbud, selv om de ikke er å finne hos konkurrenter utenfor vår bransje. Her bør leverandører og detaljleddet prate sammen. Hva skal vi konkurrere på?, spør han retorisk.

Han har merket en klar trend på forbrukermesser at folk liker at de kan sette sitt personlige preg på badet.

– Det får du ikke gjort hos Megaflis, sier han som et eksempel.

– Likevel opplever jeg utstillinger i VVS-butikker med de samme produktene du kan få kjøpt hos Megaflis eller andre billigaktører. Vi må bli flinkere til å vise det vi er eksklusive på.

– Vi ønsker å satse på rørleggeren. Og for å unngå at kostnadsprosenten blir for høy, trenger vi økt omsetning. Vi bistår rørleggerne og legger alt til rette for salget. Det koster. Derfor må vi også ha en viss omsetning for å få ut produkter og løsninger på en kostnadseffektiv måte.

– Fordelene er at vi er i Norge. Eierne og beslutningstakerne sitter her, slik at det er korte og raske beslutningsveier og vi kan tilpasse oss markedet.

De håper at flere rørleggerbedrifter ser verdien i å benytte seg av deres løsninger.

– Klarer vi det, vil kostnadsprosenten gå ned og vi kan kanskje tilby varene billigere i framtiden i stedet for å øke prisene. Det blir en gevinst på alle, men vi  må ha flere rørleggere med oss på laget, skal vi få det til det.

Tre kataloger
Bedriften har utarbeidet en hovedkatalog som viser alle muligheter og alt de har av produkter. Her finner du de samme produktene som på deres nettsider, og det aller meste er på lager. Skal du pusse opp bad og virkelig boltre deg, er det denne du skal ha.

– De som tegner i Winner–programmer, finner alle produktene der. De kan også få  filer med  bilder og selgende tekster som de kan bruke i sitt eget system. Vi har produktbilder og miljøbilder av alle produkter, lett tilgjengelig i vår nye billedbank, som finnes på hjemmesiden. Alt  finnes også i NRF-databasen med alle mulige mål, miljøbilder, samt med FDV-dokumenter.

I tillegg er det utarbeidet to andre kataloger med forenklede konsepter av hovedkatalogen. De er bygd opp på samme måte, men med færre produkter.

– Om du som rørlegger ikke har behov for å gi kunden så mange valg, kan du bruke den nest største katalogen, og om du bare vil vise stilretninger, kan du bruke den minste for å få en ide og gi en antydning på hva et nytt bad koster.

Egen skole
Avslutningsvis forteller Arne at de har opprettet Korsbakken Bad-skolen, som nå iverksettes for fullt.

– Med så mange ulike ting og pakker vi kan tilby kundene, har de stor nytte av å kunne få en gjennomgang i løpet av 3-4 timer her hos oss. Her vi vil også formidle hvordan de best kan samhandle med oss, og hvilke fordeler og muligheter det gir for dem. Ønsker de å bruke litt mer tid, kan vi gå mer detaljert gjennom utstilling, håndplukke løsninger til egne utstillinger og kampanjer osv.

– Dette er en alle tiders mulighet til å øke omsetningen i egen bedrift, minner Arne Korsbakken om.