Kenneth Frøland eier og driver Frøland VVS, og forteller om en svært stor oppdragsmengde både i det private og profesjonelle markedet. Han er derimot ikke like begeistret for den utviklingen han ser md stadig flere billigprodukter på markedet.

– Vi må ikke selge sjela vår! 

Kenneth Frøland med klar beskjed til VVS-bransjen:

0

– Stadig takker jeg nei til å montere VVS-produkter som kunden selv har handlet på nett eller i en billigbutikk. Men da ringer han eller hun bare til en annen rørlegger som påtar seg jobben. Vi må slutte å selge sjela vår, sier Kenneth Frøland, daglig leder og eier av Frøland VVS med base i Moss.

Frøland har drevet egen bedrift siden 2004, og nøler ikke med å kalle seg en ”rørleggernerd”. Allerede da han var ti år, visste han at det var nettopp rørlegger han skulle bli ”da han ble stor”, forteller han.

– Jeg hadde en søster som var sammen med en rørlegger, og ble fullstendig betatt av yrket. Det ville jeg også jobbe med.

Dermed var yrkesretningen lagt, og han kan fortsatt ikke tenke seg noe bedre å jobbe med. Han har hatt ansatte – med variabel erfaring – og driver i dag alene.

Meld deg på VVSforums nyhetsbrev her

– Det trives jeg veldig godt med, og henter heller inn ressurser dersom det skulle være behov. Men stort sett påtar jeg meg oppdrag jeg kan håndtere på egen hånd. Det favner arbeider innen de fleste områder innen rørentrepriser, og han kan levere totalentrepriser på både nyanlegg og rehabilitering.

– Vi utfører installasjon av varmepumper, vannbåren gulvvarme, utstyrsmontering og serviceoppdrag til både privat- og proffmarkedet. Ja, det aller meste bortsett fra sprinkelanlegg.

Frøland VVS er medlem av Rørkjøp og har showrom i Moss. Hit tar han gjerne kundene for å gå igjennom det de har behov for, samt å finne de rette produktene.

Frøland bestemte seg allerede som tiåring at han ville bli rørlegger, og gleder seg over at hans egen sønn på ni år har den samme entusiasmen. – Han er allerede med som hjelpegutt og skal gå i lære her i bedriften når den tid kommer, sier han.

Uheldig utvikling
Oppdragene står i kø for enmannsbedriften, og han kan plukke nær sagt på øverste hylle hva han påtar seg. En takknemlig situasjon, men samtidig har han sett en utvikling på disse årene han slett ikke er begeistret for: At forbrukeren overøses av billige og dårlige produkter.

– Ja, stadig blir jeg møtt av privatkunder som har kjøpt utstyr selv enten i en billigbutikk eller fra netthandel, med ønske om jeg kan montere og kople utstyret. Det svarer jeg prinsipielt nei til. Problemet er at vedkommende bare ringer en annen rørlegger, som ikke har den samme moralen. Det er å selge sjela si, og er ødeleggende for bransjen, understreker han.

Frøland minner samtidig om at det er en svært stor risiko å påta seg slike oppdrag, og kan bli en svært kostbar erfaring.

– Ja, alt vi tar i, overtar vi i utgangspunktet ansvaret for i hele garantitiden på fem år. Om jeg kopler en ny steamdusj som kunden har kjøpt på nettet for en billig penge og denne går i stykker etter fire år, er det jeg som er ansvarlig for å reparere eller kjøpe en ny. Det er ikke verdt å gå god for det kunden selv handler av ukjente merker.

– Det har hendt jeg har påtatt meg slike oppdrag om det er produkter jeg kjenner til og vet har en viss kvalitet. Men da har jeg krevd dobbel timebetalt i og med at jeg ikke har inntekter av produktene. Så for kunden hadde det vært like rimelig om han også hadde kjøpt produktene gjennom meg.

Frøland er ikke i tvil om at den generelle timeprisen er altfor lavt sammenlignet med andre bransjer.

– Vi er fagfolk med lang utdanning og må tørre å ta det ut i en grei arbeidsfortjeneste, er hans klare melding til bransjen.

Grossistens rolle
Frøland mener billigprodukter trolig er  den største utfordringen bransjen står ovenfor i årene framover, og setter samtidig et spørsmålstegn rundt grossistens rolle i dette bildet.

– Når grossisten blir en konkurrent til kundene sine gjennom å etablere egne og rimeligere brands, er det klart det påvirke utviklingen og markedet framover, sier han.

– Når du ber om et tilbud på bestemte merkevareprodukter, legger grossisten gjerne samtidig med et tilbud på alternative, egne og rimeligere produkter for å friste kjøperen. Dette er i realiteten kannibalisme da det nærmest tvinger leverandørene og produsentene på sikt til å levere direkte.

Han trekker i den sammenheng spesielt fram Brødrene Dahl, som nylig ble slått sammen med byggvare-aktøren Optimera.

– Hvor mange år tror du det går før vi ser begge aktørene samles i ett felles konsept og pøser ut billigprodukter til VVS-markedet? Tre, fire år? spør han retorisk.

– Slik jeg ser det, er det i dag bare Heidenreich som er tro mot den tradisjonelle grossistrollen, det håper jeg det er liv laga for også i framtiden.

Egen grossist
Frøland trekker fram viktigheten i sin kjedetilknytning hos Rørkjøp, med de mange fordelene det gir for medlemmene både når det gjelder gode betingelser og tilsig av oppdrag.

Han ser det ikke utenkelig at kjeden gjennom innkjøpsalliansen VVS Norden (Rørkjøp og VVS Eksperten) med tiden vil fungere som egen grossist dersom dagens utvikling fortsetter.

– Det er helt klart en mulighet. Samlet sett utgjør kjedene et svært volum, og det handler i tilfelle ”bare” om å finne en smart måte å distribuere på. Når bransjen er i endring, dukker det alltid opp nye løsninger, minner han om.