Heidenreich Innlandet tiltrekker seg stadig nye kunder og kan vise til en sterk vekst. Tilbakemeldingene fra kundene forteller at de har riktige priser, en god logistikk, høy fagkompetanse og er trivelige og tilgjengelighet. – Det er et resultat av langsiktig og målbevisst satsing, sier Espen Ekseth, Mari Oustadengen og Kjetil Nordland – henholdsvis distriktssjef, butikkleder Gjøvik, og VA- nestor i Heidenreich Innlandet.

Heidenreich opplever stor vekst i Innlandet

Flere suksesskriterier:

0

Med en omsetningsvekst på rundt 30 prosent for avdelingene på Hamar og Gjøvik, tar Heidenreich virkelig grep om markedet i Innlandet innen både VVS og VA. – Det viser at vi har lyktes i vår ambisjon om å utgjøre en merverdi for kundene, sier Espen Ekseth og Kjetil Nordland – henholdsvis distriktssjef og VA- nestor i Heidenreich Innlandet.

Innlandet, som består av de tidligere fylkene Hedmark og Oppland (med unntak av Jevnaker og Lunner), har større areal enn Danmark og er Norges største hyttefylke. Det er med andre ord et stort og ekspansivt område å betjene. Men takket være en god logistikk og effektiv organisasjon har butikkene på Hamar og på Gjøvik klart å opprettholde leveringspresisjon og kvalitet hele veien til kunden. Det gir resultater!
– Våre primære nedslagsfelt er Gjøvik, Hamar, Elverum, Lillehammer, videre nordover til Gudbrandsdalen og vestover til Valdres men vi leverer der det måtte være behov. Vi er til for våre kunder, understreker Ekseth og Nordland i samtale med VVSforum.

Heidenreich har som selskap lenge vært i en svært god drive, en trend avdeling Innlandet definitivt bidrar til. Gjennom flere år har de levert god vekst, som altså ble toppet med en eventyrlig omsetningsvekst på 30 prosent i 2019.

– Jo, det har blitt en del kakespising de siste årene, sier Ekseth med et stort smil.

Distriktssjefen har gått gradene i Heidenreich siden han startet på innesalg ved avdelingen på Haslevangen for seks år siden. Med opprinnelse nettopp fra Gjøvik, ville han gjerne tilbake til området med tiden, og for to år siden gikk flyttelasset hjemover med ny jobb i bagasjen.

– Jeg har fått lov til å utvikle meg i selskapet og har fått stadig mer ansvar. Heidenreich er kjent nettopp for at de ansatte kan gå gradene internt, det er nok en viktig årsak til at det er lite gjennomtrekk.

– Og de som slutter, kommer gjerne tilbake om et år eller to. Det viser hvor godt miljøet er, supplerer Kjetil Nordland som selv har vært med siden etableringen i Gjøvik 1992.

Stor aktivitet
De gleder seg over at det har vært – og fortsatt er – stor byggeaktivitet i fylket både innen leilighetsbygg, vei og anlegg, samt rehabiliteringer av vann og avløp og nybygging av hyttefelt. Selv i disse koronatider har arbeidene stort sett gått sin gang, spesielt på VA-siden.

– I tillegg til at allerede etablerte kunder vokser, er det stadig flere nye aktører som vil samarbeide med oss. Det gjør at vi stadig tar markedsandeler i regionen. Det forteller at vi gjør mye riktig, og at vi har lyktes i vårt langsiktige fokus på kunden.

Flere suksesskriterier
Både Gjøvik og Hamar har seks ansatte, og begge trekker fram den gode stå-på-viljen i staben som en av hovedgrunnene til suksessen.

Saken fortsetter under bildet:

– Heidenreich er store nok til å ha muskler til å levere til selv de største prosjektene, men samtidig små nok til å kunne hive seg kjapt rundt og være nær den enkelte kunden. Her skal alle kunder føle seg like velkommen og viktig, understreker Nordland og Ekseth.

– Alle har stor kompetanse og er genuint opptatt av å yte god service. At de i tillegg trives på jobb og har godt humør, smitter også over på våre kunder. Det bidrar til å skape en god atmosfære.

De kommer heller ikke utenom leveringsdyktigheten, for det hjelper ikke å selge masse om kunden ikke får varene sine, minner Nordland om.

– Vi har netthandel fram til 20.00 om kvelden, og kunder både i Dovre, Tynset og Tyin har varene til klokka 07.00 morgenen etter. Det er noe kundene setter svært stor pris på, og det er det ikke mange som kan matche!

Espen Ekseth trekker også fram at de har blitt enda bedre til å samarbeide på tvers av fagområdene.

– VA og VVS henger tett sammen. Om det skal graves ut en hytte av våre VA-folk, henger VVS seg på og henter informasjon for å kunne betjene kunden best mulig. Det er en liten, men viktig del som har gjort oss enda mer attraktive for kundene.

Blir en livsstil
Selv om butikkene stenger dørene klokka 16.00, legger ikke lederne skjul på at det blir en del

kundekontakter også etter den tid.

– Ja, vi stiller begge opp når det trengs og snur oss raskt rundt ved behov for å betjene kundene. Sender de en melding på hva de trenger, fikser vi det. Vi lever med jobben, slik at det blir en livsstil for oss. Men det er dette vi trives med.

De understreker at alle kundene er like viktig og får god oppfølging og service, uavhengig av volum og størrelse.

– Hos oss skal alle føle at de er viktige.

Ønsker en tredje butikk
Ekseth legger ikke skjul på at han har et mål om å etablere ytterligere en butikk i Innlandet – med Lillehammer som den mest naturlige destinasjonen.

– Ja, om vi fortsetter å øke som vi har gjort de siste årene, mener jeg vi må se på om det gir grunnlag for å utvide. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal tenke offensivt og ha hårete målsettinger.

– Selv om vi betjener Lillehammer-regionen i dag, vil stedeværelse naturlig nok øke tilgjengeligheten og synligheten vår – og med det gi gode muligheter for ytterligere omsetningsvekst. Det er ikke alle kunder som har egne lager. Mange ønsker å få levert varene rett på byggetomta.

– Vi får se hva tiden vil vise. Men framtiden ser unektelig lys ut, konkluderer de.