Adm.direktør i Heidenreich, Bjørn Moen samlet sist helg ansatte fra hele landet til kick off på Gardermoen. - Stemningen var som vi håpet på, og dette bidrar til å skape en unik lagånd i hele selskapet. Nå er vi alle klare for å angripe 2020 med pågangsmot og full innsats, sier Bjørn Moen.

Heidenreich kickstartet 2020 med et brak

Inviterte alle ansatte til lagbygging og fest:

0

Med komiker Nils-Ingar Aadne som ”midlertidig ansatt”, var stemningen elektrisk da Heidenreich inviterte alle ansatte til kick off på Quality Airport Hotel på Gardermoen. – Fantastisk bra, konkluderer administrerende direktør Bjørn Moen og kommunikasjonssjef Kjetil Grønbakken.

Hele 250 av Heidenreichs 300 ansatte satte av helgen for å delta på årets store happening i selskapet. Og med den stemningen, det engasjementet og den gleden som ble vist disse dagene, tør vi påstå at ingen angret på nettopp det.

Fokus på motivasjon
Nils-Ingar ”Nilsi”, med sin morsomme, men samtidig lune og  avslappede væremåte som konferansier, loset deltagerne fjellstøtt gjennom programmet – akkompagnert av latter og applaus. Han delte villig fra sin karriere som profesjonell langrennsutøver, hvor han dedikerte et helt år for å satse på  Øystein ”Pølsa” Pettersens private langløpslag. Her var viktigheten av motivasjon for å kunne oppnå resultater et gjennomgangstema, som lett kunne relateres til de ansattes arbeidshverdag.

Men det var mange som bød på seg selv både fra scenen og på storskjermene disse dagene. Eller hva annet kan man si når administrerende direktør Bjørn Moen og tre i øverste salgsledelse er dresset opp som rockeband, mens markeds- og kommunikasjonssjef Kjetil Grønbakken danser til Beyoncé med fruktkurv på hodet og full pakke? Eller når logistikkdirektøren er utkledd som magiker og forsøker å sage innkjøpsdirektøren i to? Disse innslagene var spilt inn på forhånd og skapte stor begeistring og latter da de ble vist.

Utenfor komfortsonen
– En slik samling skal selvsagt ikke bare være sirkus, men vi ønsket å vise de ansatte at vi i ledergruppen ikke tar oss mer høytidelig enn at vi tør å by på oss selv og gå utenfor komfortsonen, forteller Moen til VVSforum.

Selskapet hadde skreddersydd programmet med tanke på at det skulle være nyttig for alle, uansett hvilken rolle de har i bedriften. Derfor var produkter og fag tonet ned til fordel for fokus på mulighetene og den unike posisjonen grossisten har  ved å være en del av Cordes & Graefe KG (GC-gruppen) – en av Europas største VVS-grossister med virksomhet i over 20 land.

– Vi skal selvsagt være oppdatert og knallgode på produkter og vi skal være best på salg, men det tar vi internt. Derfor la vi opp til temaer som favnet hele organisasjonen, slik at alle følte seg på hjemmebane. I tillegg var vi bevisst på å ikke ha et for stramt og heseblesende program. Her ble det satt av god tid til å kunne hilse på kolleger fra andre kanter av landet for å bli bedre kjent, påpeker  Grønbakken.

Saken fortsetter under bildet:

Det skjedde mye på scenen under hele kickoffet. Her samtaler Nils-Ingar Aadne med, salgssjef VA, Morten Lerengen, salgsdirektør VVS, Ole Petter Klavestad, og adm.direktør Bjørn Moen.

Norsk selvstyre
To representanter fra den tyske eieren var også til stede under samlingen og snakket litt om at Norge faktisk er viktig for dem.

– De er like jordnære som oss, og at de kommer hit for å treffe våre ansatte er et bevis på at eierne har stor tro på oss.

Samtidig som tryggheten det ligger i å ha et stort, internasjonalt konsern i ryggen, er det opplest og vedtatt at det som foregår her i Norge, skal besluttes og gjennomføres her, og med norsk styreformann, understreker Moen.

– Ja, de er veldig opptatt av at de ikke skal presse sin kultur på oss. De kommer hit og spør og lytter, men det er vi som kjenner markedet og kulturen her best og med det har de beste forutsetningene for å lykkes.

Han er klar over at enkelte stadig  spekulerer i om Heidenreich vil bli solgt, men kan avvise det på det sterkeste.

– Det er et ikke-tema i konsernet, nettopp fordi Heidenreich er strategisk viktig. Vi er et lite land med en liten organisasjon og i et begrenset marked. Men det er flere personer her som sitter i ulike utvalg i Tyskland, som er unikt med tanke på hvor stor GC-gruppen er.

Han trekker også fram det faktum at mange ansatte ved hovedbasen i Tyskland ønsker seg nettopp til Norge som et ledd i opplæringen i GS sitt traineeprogram. Her er de opptil tre måneder og jobber med ulike funksjoner sammen med sine norske kolleger.

– Jeg føler meg beæret av at de sender ansatte hit til oss. I tillegg til at de får godt utbytte av å være sammen med norske kolleger, bidrar det også til å skape økt stolthet hos oss.

– Dessuten er det flere tyskere som i perioder eller fast faktisk har bosatt seg og jobber for oss på grunn av den fine atmosfæren og høye trivselen vi har i Norge, legger Grønbakken til.

I Skandinavia er konsernet foreløpig bare representert i Norge. Moen forteller at GC har ambisjoner om vekst også i denne delen av verden, og mener det derfor er  naturlig å ha et framtidsblikk på våre naboer i øst.

Rendyrker grossistrollen
Det har vært store bevegelser i bransjen de siste årene, med pressede marginer og beinhard konkurranse på alle områder. Eierne er klar på at de fortsatt vil rendyrke grossistrollen for proffkundene innen VVS og VA-segmentet i Norge.

– Vi ønsker selvsagt å vokse, men da skal skje innenfor de områdene vi er gode på, sier Moen.

– Vi ønsker å jobbe tett med våre leverandører og har vurdert at vi får mer igjen for å jobbe tett med de framfor å bygge opp et stort sortiment innen egne brands. Vi ønsker å være ekstremt trofaste til merkevareleverandørene og bygge stor produktkunnskap med dem, det er her vårt fokus ligger.

Han legger samtidig ikke skjul på at om de skal lykkes med det, er de

avhengig  av at leverandørene spiller på lag. Det vil alltid være dyrere å selge en ekstern leverandørs varer enn selskapets egne, påpeker han.

– Vi vil være partnere med våre leverandører og ha dem inn i sortimentet. Men om vi ikke oppnår våre mål sammen med dem, kan ikke sitte rolig å se på en negativ resultatutvikling. Vi kan fort trykke på knappen og få totalt produktsortiment fra våre eiere Tyskland og med det øke intern produktandel med 25 % i løpet av et år.

– Men vi mener som sagt  at den beste strategien er å samarbeide tett med de leverandørene vi har, understreker han.

Gir muligheter
Heidenreich er landets tredje største grossist, målt i omsetning. Det gir noen utfordringer, men først og fremst muligheter.

– Vi har en liten organisasjon i forhold til konkurrentene og med korte beslutningsveier kan vi snu oss kjapt rundt. I tillegg er vi genuint opptatt av å kjenne våre ansatte. Vi må bruke det som er våre styrker for alt det er verdt, sier han.

Å ha motiverte og dyktige ansatte, gir også et svært viktig konkurransefortrinn. Moen trekker i så måte fram kulturen de har for å gi medarbeiderne sjansen til egenutvikling og interne opprykk når mulighetene byr seg.

– Jeg er jo et godt eksempel på det. Jeg har jobbet her i åtte år, seks av dem som økonomiansvarlig, før jeg ble spurt av eierne om å ta over som administrerende direktør.

– Gjennom 2019 fått vi også tre nye distriktssjefer som alle er rekruttert internt. Det samme har salgsdirektøren og økonomilederen, supplerer Grønbakken.

– Det skaper mye motivasjon når de ansatte ser at de har karrieremuligheter i eget selskap. Det er selvsagt ikke alle som ønsker å bli leder, men her er det gode muligheter til å kunne få et bredere ansvar for de som ønsker det.

En god investering
Heidenreich kan se tilbake på en veldig god avslutning på 2019, med sterk omsetningsøking de siste to månedene. Men resultatet for hele fjoråret, er ikke Moen tilfreds med.

–  Marginpresset er der, men vi skal fortsette å vokse og ta mer omsetning i markedet samtidig som vi har kontroll på  kostnadene. Vi har systemer på plass og vi har rutiner på plass. I tillegg har vi fantastiske  personer i ulike roller med stor fagkunnskap, så alle forutsetninger er der for at vi skal lykkes. Dette har vi stor tro på, understreker han.

Både Moen og Grønbakken sier seg svært fornøyd både med gjennomføringen og tilbakemeldingene fra samlingen. Begge har store forventninger om at dette er en god investering i økt stolthet, teamfølelse og engasjement som skal bidra til at målene oppnås.

– Helt klart! Hovedbudskapet samlingen var bygd på, er nettopp å styrke Team Heidenreich. Det er laget, summen av alt vi står for, som skaper suksessen. Derfor er det viktig å bygge oppunder denne stoltheten hver enkelt føler for å jobbe hos oss. Det grunnlaget vi ha lagt disse dagene skal følges opp både sentralt og lokalet gjennom året, slik at vi sikrer effekt av de ressursene og den energien vi har lagt ned.

– Vi er sikre på at de ansatte følte seg ekstra motivert og stolte – og med et smil om munnen – da kom tilbake på jobb på mandag. En godfølelse vi ønsker de skal beholde hele året gjennom!