løpet av de siste ti årene har GROHE vunnet mer enn 460 design- og innovasjonspriser.

Grohe nominert til tysk bærekraftpris

Den tyske sanitærleverandøren Grohe ble nominert til German Sustainability Award, en av europas mest prestisjefylte priser for bærekraftig arbeid. Etter fjorårets topp 3 plassering i kategorien ”Tysklands mest bærekraftige selskaper i 2020”, ser Grohe nå frem til årets prisutdeling 4. desember i Düsseldorf.

0

Dette er 13. gang stiftelsen German Sustainability Award Foundation hyller selskaper som kombinerer økonomisk suksess med samfunnsansvar og miljøvern.
– Vi er veldig fornøyde med nominasjonen og anerkjennelsen som følger med den. Vi har jobbet etter våre bærekraftsmål i mange år med et stort engasjement, sier COO Fittings Lixil International og administrerende direktør Grohe AG Thomas Fuhr i en pressemelding.

– I år har vi nok en gang klart å nå viktige milepæler. Det motiverer oss til å kontinuerlig undersøke og forbedre våre interne prosesser med tanke på et bedre miljø.”

CO2-nøytral produksjon siden april 2020
I april 2020 ble Grohe den første globale leverandøren i VVS-bransjen til å oppnå CO2-nøytral produksjon. Dette skyldes delvis at Grohe utelukkende har brukt grønn strøm siden juli 2019 på alle de fem LIXIL EMENA-fabrikkene som produserer for det globale merket, samt ved de tyske logistikksentrene. I tillegg investerer GROHE også i solcelleteknologi, kombinerte varme- og kraftverk, og innovative produksjonsprosesser som materialbesparende 3D-printere som sikrer en ressursbesparende verdikjede. For å oppveie tidligere uunngåelige CO2-utslipp støtter Grohe også to kompensasjonsprosjekter.

– Grohes satsing på bærekraft vil også fortsette inn i 2021, hvor målet er at alle salgskontorer skal være klimanøytrale innen 2021, og selskapets energieffektivitet må økes med egne midler for å redusere kompensasjonsandelen. Siden 2018 har Grohe vært aktivt involvert i å unngå plast med “Less Plastic Initiative”. Initiativet, som tar sikte på å erstatte plastemballasje med mer bærekraftige alternativer, har hittil allerede spart miljøet for 10 millioner varer av produktemballasje laget av plast. Målet er å nå 35 millioner innen 2021.

Leverandøren skriver videre at for Grohe er bærekraft en integrert del av selskapets strategi i tråd med kvalitet, teknologi og design, og den er derfor forankret i merkets DNA. Både fremtidens muligheter og fortidens suksesser støtter merkevarets bærekraftsinitiativer: i tillegg til flere topprangeringer for den tyske bærekraftsprisen, har sanitærmerket også tidligere mottatt CSR-prisen fra den tyske regjeringen i 2017, og i 2019 mottok Grohes administrerende direktør Thomas Fuhr B.A.U.M. Miljø- og bærekraftspris fra B.A.U.M. forretningsnettverk i en pressemelding.