Det var stor interesse fra leverandører og samarbeidspartnere da de fikk et innblikk av den alltid entusiastiske Lars Erik Magnussen i Tempe VVS om hvilke muligheter den nye nettsatsningen gir for både leverandører og forbruker. Men også internt vil det bety store forbedringer gjennom informasjonsflyt, kursing, opplæring av nyansatte, motivasjon etc.

Tempe VVS satser stort på webløsninger

Lanserer en enda råere nettbutikk:

0

Allerede i 2012 lanserte Tempe VVS sin første webshop, og har siden vært et hestehode foran konkurrentene. Nå lanserer de plattformen ”Tempe 2.0”, med en enda sterkere webmotor enn forgjengeren.

– Vi har investert store summer i det nye webverktøyet, men er ikke i tvil om at dette er framtiden. Vi innretter oss etter handlemønsteret til sluttbrukeren; både hva de ønsker å kjøpe og hvordan de ønsker å kjøpe produktene., forteller Lars Erik Røe Magnussen hos Tempe VVS.

– Men andre aktører i bransjen tror de skal klare å endre kundens vaner gjennom å ha færre leverandører og begrenset varespekter. Slik sett er aktører som VVSNorge en gave for oss, legger han til.

Sterk økning på nett
Trondheimsbutikken omsatte i fjor for 3,5 millioner via nett. Den summen har de allerede passert i år,  og rundt 20 prosent av omsetningen kommer nå gjennom nettbutikken. Den prosentandelen er imidlertid i rask endring, og Røe Magnussen regner med at de ender  på rundt 8 millioner når året er omme.

– Men målsettingen er en langt råere! Neste år skal vi omsette for 25 millioner via netthandel, forteller han.

Som en viktig motor i den ambisjonen, er verktøyet ”Tempe 2.0”. 13. juni holdt butikken  presentasjon av det nye konseptet for sine leverandører og samarbeidspartnere, og Røe Magnussen kan fortelle både om godt oppmøte og god stemning.

– Vi hadde lyst til at å vise dem hvordan denne websiden er bygget  opp og hvilke muligheter som ligger her. For Tempe sin del  er dette et virkelig stort løft i utviklingen av butikksalg, og leverandørene vil ha stort utbytte av å være presentert på vår nye plattform.

– Det er viktig å ta godt vare på leverandørene, presiserer han.

Ny verden for kundene
For kundene vil det nye grensesnittet bety en hel ny verden, hvor produktene kjapt vil bli presentert i all sin prakt og med tilhørende informasjon. I dag har de rundt 3.000 produkter å vise til, et antall de etter hvert vil doble.

– Det betyr at kunden i fred og ro kan klikke seg inn og la seg inspirere og drømme seg bort inntil de bestiller. I tillegg vil de få varene raskere levert.

Magnussen understreker at dette langt fra er et signal til kundene om at de ikke er ønsket i den fysiske butikken, men at det er et viktig samspill mellom begge arenaer.

– Kundene har ulik tilnærming til en handel. Noen kommer først i butikken for å se og ta på varen for deretter å fullføre prosessen på nettet. Andre går den  motsatte veien ved at de først finner drømmeproduktene og kommer til oss for å diskutere valgene. Mens andre igjen kun forholder seg til nettet eller kun til butikken.

– Det er ingen forskjell i pris om man handler på nett eller i butikk. Poenget er at vi med denne satsingen tilfredsstiller kundens behov innenfor hans eller hennes handelsmønster.

– Det er begrenset hvor mange varer og utstillinger man kan ha plass til i butikken, dette er jo ubegrenset i skyen.

Det neste trinnet, spår han vil bli at man bestiller produktene ett sted, for deretter å hente dem på et lager et annet sted.

Ikke nasjonal nettbutikk

Tempe VVS har på ingen måte en ambisjon om å bli en nasjonal netthandel.

– Nei, på ingen måte. Det er det som skiller oss fra de rene nettbutikkene. Vi ønsker å ivareta det faglige, samt holde et høyt servicenivå. Vårt primære nedslagsfelt vil fortsatt være Trøndelag.

– Og det er mange måter å drive kundeservice med en god nettversjon. Vi kan kommunisere toveis med kunden på flere måter, samt instruere vedkommende over nett for å løse eventuelle problemer eller utfordringer.

Inspirasjonsmagasin
Han forteller at alle produktene i butikken vil bli tilført en QR-kode. Dermed kan kundene scanne denne med smarttelefonen og få tilgang til all informasjon

Røe Magnussen kan samtidig ”røpe” at det i den nye nettversjonen også blir distribuert et digitalt magasin proppfullt av inspirasjon og tips.

– Vi ser av handlemønsteret til kundene på nett at mange nettopp bruker tid på å finne inspirasjon. Og ingen blir vel overrasket om jeg sier at det er flest kvinner som surfer på nettet etter baderomsinnredninger, mens det er tilsvarende overtall av menn som til sist drar kortet, sier han og ler.