Daglig leder Anders Grevstad og kolleger i Grevstad & Tvedt VVS AS i Bergen er stolte vinnere av Årets Lean Inspirasjonspris. Fra venstre i bildet ser vi, Knut Aarskog, Håkon Fyllingsnes, Julie Johnstad, Arve Dalland fra Grevstad og Tvedt VVS. Foto: Siv Sivertsen

Stolt vinner av «Årets Lean Inspirasjonspris» 

Grevstad & Tvedt VVS :

0

 – Dette er en fin anerkjennelse på at måten vi jobber på gir synlige resultater og er til inspirasjon for andre. Prisen er også et viktig signal overfor markedet om vår evne til å skape merverdi sammen med kundene, sier Anders Grevstad, daglig leder av Grevstad & Tvedt VVS AS i Bergen.

Sist uke kunne Grevstad og kolleger med stolthet motta prisen under «Årets Lean Nettverkskonferanse» på Clarion Air Hotel i Stavanger i regi av Samarbeidsutvikling AS.

– Vi ble veldig positivt overrasket da vi fikk beskjeden om at vi ville bli tildelt prisen. Overrasket fordi vi har vært Lean-bedrift i kun et par års tid, sier han.

Saken fortsetter under bildet:

På bildet ser vi de ansatte i Grevstad & Tvedt VVS etter mottakelsen av prisen. Nede foran fra venstre, Håkon Fyllingsnes, Arve Dalland, Anders Grevstad, Julie Johnstad, Kjetil Pedersen Bak og oppe fra venstre; Preben Mortensen, Knut Aarskog.

Feilfri leveringer
Lean er en  filosofi som går ut på å levere feilfrie tjenester og produkter gjennom å produsere verdi for kunden og å gjøre det så effektivt som mulig. Målet er forbedret økonomisk lønnsomhet og å skape merverdi gjennom økt kundefokus.

Lean er delt opp i tre hovedelementer:

  1. 1. Forstå hva som er verdi for kunden

En forutsetning for å definere hva som er verdi for kunden, er å definere kunden. Verdi er å produsere det som er nødvendig – når det er ­nødvendig – i den mengden som er nødvendig.

  1. Skape flyt

I en Lean-bedrift skjer alle bevegelser gjennom verdikjeden/prosessene med en jevn bevegelse uten mange stopp. Produkter/tjenester flyttes ikke tilbake i verdikjeden for å gjøres om.

  1. Bli en lærende organisasjon

For å bli bedre må man lære av de bra tingene som gjøres og av de feilene man gjør. Bedriften må bli en lærende organisasjon som aldri slutter å lære.

Viktig beslutning
Grevstad & Tvedt VVS omsatte i fjor for 70 millioner kroner, og er stadig vekst. I dag har de nær 40 ansatte, og tilbyr rørleggertjenester til private og bedrifter i Bergen og omegn. Bedriften har mesterbrev, KEM-utdanning, er FG-godkjent for montering av sprinkleranlegg og påtar seg det aller meste innen rørleggerfaget.

– Vi befinner oss i en bransje med pressede priser og svært knappe marginer. Det betinger at vi må jobbe både effektivt og smart for å kunne drive lønnsomt. Som en del av den erkjennelsen, ble Lean innarbeidet i bedriftskulturen vår. At vi i tillegg hadde stadig flere kunder som jobbet med Lean, gjorde beslutningen enda enklere å ta, forteller Grevstad.

Lean bidro til at de ble best mulig rustet til både å bevisstgjøre egne ansatte og jobbe med kundene.

– Denne prisen vil helt klart motivere oss til å bli enda bedre.

Arbeidsmiljø i toppklasse
Av juryens begrunnelse, kan vi lese at Grevstad & Tvedt i løpet av to år har bygget opp en Lean-kultur og Lean-bedrift som er blitt et forbilde langt utover Hordalands grenser.

”Bedriften  lagde en operativ visjon ved Lean-start mars 2017 om  at de skulle bli den VVS-bedriften i regionen med de mest fornøyde medarbeiderne og kundene. I dag fremstår bedriften med arbeidsmiljø i toppklasse. Bedriften jobber i hovedsak i det profesjonelle prosjektmarkedet, har tatt markedsandeler på nær sagt alle områder siste 1,5 år og opprettholdt lønnsomhet, har meget god styring med sine prosjekter, så vel som med reklamasjoner og kvalitet. Prosjektene blir levert i tide nær feilfritt.

I tillegg har bedriften bygget opp meget god 24-timers styring med KPI på leveringspresisjon, avvik/kvalitet og produktivitet.”

I tillegg ble følgende punkter framhevet:

* Høy 5 S kvalitet på alle arbeidskonteinere, og lager.
* Bygget opp standardisert arbeidssett på viktige arbeidsrutiner på kontoret.
* Forbedringsgruppe bestående av baser og fagarbeidere går jevnlig gjennom avvik og forbedringsforslag, og standardiserer løsninger etter behov.
* Meget flat organisasjon. Bedriftens tre eiere jobber alle aktivt som prosjektledere.
* Meget godt samspill mellom prosjektledere, baser, rørleggere og administrasjon.
* Hovedfokus for 2019 er kompetanseutvikling for alle ansatte.