BD introduserer patentert vanntåke-teknologi i sitt sprinklersortiment

BD introduserte sitt sprinklersortiment til VVS bransjen tilbake i 2013. Med den erfaringen og kunnskapen man har opparbeidet seg siden oppstarten, tar BD nå det neste steget. Sammen med Prevent Systems introduserer de nå patentert vanntåketeknologi.

0

– Vanntåke eller vannforstøvning som slukkesystem har eksistert i markedet i en årrekke, men har nok fått urettmessig motstand fra deler av en konservativ brannbransje, og et rykte om høye priser som henger igjen fra de gamle kompliserte høytrykksystemene, sier Erling Mengshoel som er styreleder i Prevent Systems AS i en pressemelding.

Anders Thømt som er leder av Teknisk VVS, Varme og Brannsikkerhet i BD, forteller at fremgangsmåten er den samme nå som i 2013.

– Vi stilte kundene spørsmålet om hva de ville ha i tillegg til alt det vi allerede har. Da ble svaret lavtrykk vanntåke, og da er det det vi lanserer nå.

Hva er fordelene med vanntåke?
– Systemet er et lavtrykksystem og leveres som komplette systemløsninger med alt i fra pumpesett, egne rørsystemer og til dyser med fantastisk design ingen andre i bransjen kan tilby. Dokumentert effektiv kontroll og slokking av branner med betydelig mindre vann, har sine åpenbare fordeler. Mindre vann-krav, mindre rørdimensjoner, raskere og enklere montering som reduserer mulighetene for installasjonsfeil, er jo meget viktig for våre kunder. I tillegg er hele anlegget korrosjonsfritt, som forlenger levetid og reduserer vedlikeholdskostnader, sier Stein-Erik Hansen, daglig leder i Prevent Systems AS.

Enklere – Raskere – Sikrere
– Vi har brukt årene godt blant annet med å bygge landsdekkende kompetanse gjennom egne dedikerte brannspesialister, vi har kontinuerlig videreutviklet produktsortimentet i samarbeid med ledende produsenter som for eksempel Viking, Victaulic, NOHA, Grundfos, AJ, vi har startet Sprinklerskolen i samarbeid med IF og FG, og sist men ikke minst så har vi tilpasset og modernisert logistikk og distribusjon til hvordan sprinklerkundene vil ha det, sier Thømt videre.

– Vi startet det hele i 2013 med å tenke nye tanker om hva kundene ville ha. Innovasjon som gir noe nytt, som er nyttig og som nyttiggjøres av kundene vil også fremover være en viktig del av hvordan vi hele tiden utvider og utvikler det vi tilbyr våre kunder. Vi blir motiverte av å gjøre forbedringer som kundene har behov for, og det aller beste er når vi lanserer nyheter som andre forsøker å kopiere, sier Thømt til slutt i pressemeldingen.