Bademiljø har implementert det digitale verktøyet Motimate for en optimal  internkommunikasjonen og kontinuerlig tilgang til kompetansepåfyll for alle ansatte. - Det er morsomt, det er enkelt og det er ressurssparende, fastslår markedssjef  Jørgen Baardson og digital markedskoordinator Tone Mella hos Bademiljø.

Bademiljø investerer i kompetansedeling med nye digitale verktøy

Allerede rundt 5000 fullførte kurs:

0

Som landets første rørleggerkjede, har Bademiljø tatt i bruk det digitale verktøyet Motimate for internkommunikasjon og for at medlemmene kan oppdatere seg faglig. – Vi ser allerede gode resultater, sier kjedens markedssjef  Jørgen Baardson og digital markedskoordinator Tone Mella.

Gjennom appene ” Motimate Puls” og ”Motimate Training ” har alle ansatte i Bademiljøs 120 rørleggerbedrifter og butikker over hele landet fri informasjonsflyt og tilgang til en rekke korte kurs og annen kompetansepåfyll. Det gjør det enkelt å inspirere, motivere og lære av hverandre.

– Puls tilfredsstiller alle våre behov for internkommunikasjon på alle nivåer, mens Training løser utfordringer knyttet til opplæring av ansatte gjennom motiverende og brukervennlige kurs og løsninger. Her handler det både om kompetanseheving og kompetansedeling, forteller Jørgen og Tone.

I løpet av kun noen måneders bruk, er det allerede mer enn 1000 med tilgang til appene i kjeden, og daglig kommer det flere til.

En enklere hverdag
– Via appene kan vi enkelt overføre informasjon og kompetanse både fra oss og leverandører – alt fra produktopplæring til salgshåndtering, reklamasjoner, kampanjer, konkurranser etc. Ja, alt som handler om informasjonsflyt alle veier, sier Jørgen.

– Tanken er at det skal være enkelt for alle ansatte å få informasjon, uansett hvor de måtte befinne seg, supplerer Tone.

Gjennom ”Puls” kan alle medlemmene få nyheter og annen informasjon fra senterkontoret, men de kan også styre informasjonen til ulike grupper.

– Gruppene er fordelt for eksempel på stilling, som gjør at alle som jobber i butikk kan være egen gruppe, slik at de kan dele informasjon som er relevant for dem. Det kan være å legge ut et bilde av en flott utstilling, stille butikkrelaterte spørsmål osv. Det samme gjelder for rørleggere, prosjektledere og eiere/daglige ledere som kan ha sine egne grupper.

– Eksempelvis ble det lagd en kort video av en fornøyd kunde, som vi la ut på hovedveggen hvor alle brukerne har tilgang. Dermed fikk alle ta del i skrytet, som fører både til økt stolthet og motivasjon i hele kjeden. Uten denne muligheten, hadde det kun vært noen få som hadde fått ta del i det, sier Jørgen  som et eksempel.

Kjapp tilbakemelding
Ved å dele problemstillinger– eller stille et spørsmål i en gruppe, er det mange som henger seg kjapt på og deler sine erfaringer. På den måten går det både kort tid innen det foreligger svar, og de oppnår en god gruppedynamikk som driver dem framover.

– Det gir en helt annen effekt enn å sende en mail til senterkontoret og vente på svar. Er det noe én person lurer på, er det helt sikkert mange andre som lurer på det samme. Nå får vi langt mer åpenhet om det som skjer i kjeden og hva den enkelte er opptatt av. Samtidig økes kunnskapsnivået på tvers i kjeden, sier de.

Skreddersydde kurs
Via Training-appen legges det ut korte kurs tilpasset de ulike stillingene i bedriften. Det vil si at det for butikkansatte gjerne handler om salgsrelaterte kurs, for rørleggerne mer tekniske varianter. Det gjør det enklere opplæring for nyansatte og kontinuerlig kompetansepåfyll for alle ansatte.

– I og med at kursene ligger tilgjengelig permanent, kan man når som helst hente dem fram, pause dem, se dem på nytt osv. Dette er kurs det er enkelt å komme seg gjennom, e skal være lett å komme gjennom om man sitter på bussen, på et venteværelse eller i en reklamepause foran tv-apparatet hjemme.

– Det er bedre med tre kurs på fem minutter enn ett på 15 minutter, understreker de.

Etter lanseringen, er det blitt registrert rundt 5000 fullførte kurs, som de er svært godt fornøyd med.

– Dette øker kompetanse på alle nivåer, sier Tone.

Det føres oversikt over hvem som laster ned de ulike kursene, slik at det blir en liten intern konkurranse om hvilken bedrift eller region som er mest ”på” i forhold til kompetansepåfyll.

– Dette handler ikke om hvem som er flink eller ikke flink, vi registrerer kun antall gjennomførte kurs, påpeker Jørgen.

Mange store aktører
Det er mange store aktører som har fått øynene opp for dette digitale verktøyet; som DNB, Varnagruppen, Rema 1000, Staples og Jernia, for å nevne noen.

– En stor fordel, er at dette er standardplattform som gjør at vi kan lære av andre brukere på tvers av yrkesgrupper. Vi har selv hatt gleden av å høre hva Jernia gjør smart, som også vi kan dra nytte av. På samme måte er det andre aktører som har vurdert å investere i det samme verktøyet som har vært hos oss for å høre om våre erfaringer.

De som gjennomgår kursene, gis anledning til evaluering, slik at innholdet hele tiden kan forbedres og utvikles.

– Vi er allerede i ferd med å skape en ny lagånd og delingskultur i kjeden, og dette er ene og alene medlemsbedriftenes fortjeneste at vi har oppnådd en slik suksess med disse appene, sier Bademiljøs markedssjef  Jørgen Baardson og digital markedskoordinator Tone Mella.