KAN FAGET: Arne Hansen er en råtass innen faget, og glødende opptatt og engasjert i det han gjør. – Det er bare hyggelig hvis jeg kan være til hjelp, sier han smilende

– Takstmenn har selv skyld i konfliktnivået

Takstmann Arne Hansen har vært i utallige rettssaker. Men han tar aldri part i en sak. Grunnen er enkel.

0

58-åringen, som driver Vinger Takst og Byggvurdering AS (VTB) i Kongsvinger, har lommene fulle av erfaring. Foruten å være foreleser på Norges Eiendomsakademi, og sentral i Fagrådet for våtrom (FFV) med utarbeidelsen av Byggebransjens våtromsnorm, driver han kursvirksomhet.

Kun opptatt av fag
Døgnet har ikke bestandig nok timer for Hansen. Som er et arbeidsjern med stor A. I tillegg er han en svært engasjert herremann. Og brenner for faget.

– Jeg har ikke tellingen på hvor mange ganger jeg har vært i retten, men aldri som vitne – derimot som fagdommer eller rettsmekler. Svært mange saker kunne vært løst før rettssalen, og ved hjelp av kommunikasjon. Sannheten ligger ofte midt imellom på de fleste sakene hvor jeg har vært delaktig. For meg er det én ting som gjelder: Fag. Jeg tar ikke part i en sak, sier Arne Hansen til Fagrådet for våtrom.

Fagrådet for våtrom møter 58-åringen på kontoret som ligger et langskudd unna sentrum av Kongsvinger. Skrivebordet er dekket med bunker av papirer. Under hele intervjuet piper telefonen ustanselig. Hansen er en populær herremann.

– Takstbransjen forbindes ofte med konflikter. Hvorfor er det sånn, Arne?

– Det er utrolig mange dyktige takstmenn, men mange lar seg dessverre fange av oppdragsgiver hvor de blir part med en gang. Dette bidrar til økte konflikter. Det litt uheldige ryktet bransjen har fått skyldes nettopp alle konfliktene, sier Hansen.

– … men hva gjør bransjen for å unngå dette?

– På grunn av den store konkurransen, for dette er jo business, har en blitt for opptatt av skjemaer fremfor å konsentrere seg om realkompetansen. I den senere tid har det vært antydning til litt «ville tilstander» i bransjen – men jeg har tro på at dette vil roe seg i tiden som kommer. Det vil komme flere små grupperinger, noe som vil gjøre det mer oversiktlig og enklere for takstmannen. Viljen til å fremstå bedre er virkelig til stede, legger han til.

For lite kunnskap om våtrom
Han vet hva han snakker om: Hansen brukes både som foreleser og rådgiver innen takstbransjen – og har vært en del av bransjen i mange år.

Han skryter av utdannelsesløpet til takstmannen.

– Det er ingen som har så bred utdanning som en takstmann i bransjen, og utdannelsen er veldig bra. Husk: En takstmann kan være alt fra en som setter verdi på boligen til kontrollør og rådgiver. Men igjen så koker det ofte ned til å bruke riktig skjema…

Han smiler. Det gjør han ofte.

– Mange håndverkere melder overgang til takstbransjen. Styrker det takstbransjen?

– Min erfaring er at mange takstmenn, som tidligere har vært håndverker, ikke bestandig er like flinke til å holde seg oppdatert og lese regelverk – men tar avgjørelser og trekker konklusjoner som altfor ofte er basert på gammel erfaring. Samtidig er erfaringen fra ute i felt uvurderlig i mange sammenhenger. På generelt grunnlag kan jeg si at mange, uavhengig om de har bakgrunn som håndverker eller ikke har for lite kunnskap om våtrom: Når jeg foreleser for takstmenn og kontrollører om paragrafer i forhold til fall mot sluk på et våtrom, er det kanskje bare 2 av 50 personer som kan det. Likevel skal alle levere rapport om dette temaet. Det er kanskje ikke så merkelig at det oppstår konflikter…

Sier Arne Hansen. Til Fagrådet for våtrom.

Tekst og foto: Rune Midtskogen