Internt startet markeringen av jubileet allerede fredag 23.november. Tone Foss inviterte alle i Foss Fabrikker til festdag – fra frokostservering i fabrikken til festmiddag på kvelden.

Norsk møbelpionér feirer 50 år

Endrer merkevaren fra Foss Bad til Foss

0

Foss er en del av skandinavisk designhistorie. Først som norsk møbelpionér, deretter som en pådriver for utvikling. Denne kombinasjonen har vi dyrket siden, og våre stilrene og fuktbestandige møbler har i dag formet norske baderom i 50 år.

Invester i norsk produksjon
Johannes Foss, som etablerte Foss Fabrikker 1. desember 1968, fikk idéen om produksjon av møbler til baderommet gjennom sin jobb som salgssjef for Polaris Kjøkken på Birkeland. Han traff hjertet til både rørleggere og forbrukere med sitt fokus på funksjonalitet, design og kvalitet.

– Fra den aller første designskissen har vi vært på Birkeland. Ved å følge prosessen fra idé til ferdig møbel, kan vi sikre at design blir ivaretatt og at sluttresultatet er av høy kvalitet. I dag ligger produksjonen i krysningspunktet mellom de gode idéene og det ypperste innen moderne produksjonsteknologi, sier daglig leder Tone Foss, som er datter av grunnleggeren og tok over ledelsen i år 2000.

Johannes Foss var teknisk interessert og likte å være i forkant. Det har alltid vært viktig for virksomheten å tillegge produksjonen bærekraftige løsninger.

Design satt i system

Under merkenavnet Foss Bad har mange klassiske møbelkolleksjoner blitt løftet frem og fått sin plass i norske hjem. Allerede i den første kolleksjonen Standard ble skuffer over skapene introdusert, med innebygde stoppere som gled lett på rullelagere i skjulte glidelister. I 2000 ble den skuffebaserte møbelserien Online lansert. Den gang skulle møblene være slimme. Først i 2006 da de store skuffene ble lansert ble skuffebaserte møbler vårt hovedprodukt.

– Fortsatt drives vi av verdiord som funksjonalitet, kvalitet og god design, og våre møbler designes og produseres i Foss Fabrikker på Birkeland. Som norsk produsent og leverandør er kvalitet, tilgjengelighet og nærhet til kundene grunnsteiner som skal fortsette å holde fundamentet sterkt de neste 50 årene, sier Tone Foss i en pressemelding.

Fakta:
Fra Foss Bad til Foss

Fra Johannes Foss selv tegnet den første logoen i 1968 har merkevaren blitt assosiert med norsk kvalitet og design. Siden den gang har logoen blitt fornyet to ganger – i 1983 og 2006. Samtidig har den norske forbrukeren fått stadig flere tilbydere og forhandlere å forholde seg til. For å styrke og tydeliggjøre merkevaren endres nå navnet Foss Bad til Foss, og Foss Fabrikker løftes frem med egen identitet som produsent av møbler til vaskerom og baderom.

Den stiliserte fossen har en dobbel betydning, og videreføres i ny form hvor emnene vi sager ut av fuktbestandig spon og setter sammen til møbler er assosiert. Formene danner til sammen en F, og underbygges med navnetrekket. I symbolet for virksomheten er logosymbolet for merkevaren Foss satt i system med Fabrikker –Foss Fabrikker.